Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Mercruiser D 2,8 L 200 -stannar när den blir varm

6 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

tec (trådstartaren)

#1 » 18:24:44, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Cummins Mercruiser D2,8 L 200 (Diesel 200 hkr) års. 2004 (körd ca 770h)som börjat med konstiga några sekunders stopp då den blivit varm som blir tätare och tätare tills den börjar gå väldigt ojämnt och nästan eller helt stannar. När den svalnat ca 30-40 min funkar den normalt igen. Har testat med en annan databox (CPU) men felet kvarstår, har även bytt vevaxelgivare, lagt extra jordkabel på CPU:n, kollat stoppsolenoiden, bytt huvudströmbrytare men ingenting hjälper, känns som om det är något som reagerar på värmen i motorrummet. Någon som varit med om något liknande eller har fler tips på felsökning/ komponentfel?
Användarvisningsbild
tec
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:57, 15-07-2021
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mitsubishi Canter



Dexxas

#2 » 19:45:40, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dieselalger, bränslefilter är nått jag skulle kolla noga....
Båtar som kanske används mera sporadiskt än en bil tex. står ju stilla vintertid och om det samlas lite kondensvatten i en tank får man alger på köpet med dagens skitdiesel...
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

torbjorn_forsman

#3 » 21:00:29, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I båtsammanhang (och andra fuktiga miljöer) var alger ett problem redan på den tiden då dieseln var rent fossilbaserad och dessutom hade hög svavelhalt.

Men i just det här fallet: Mät spänningen i båtens elsystem och se om något konstigt händer med den då motorn börjar gå dåligt. Ha gärna ett oscilloskop inkopplat för att se om det t ex blir mycket överlagrat rippel och störningar. Jag antar att den där motorn har en permanentmagnetgenerator med tyristorbrygga för spänningsregleringen, om det skulle bli något problem med den när det blir varmt så kan det ge mycket kraftiga störningar i elsystemet.

Prova också att rucka på kabelstammar, jag har varit med om mycket undermåliga montage och t ex kortslutning mellan intilliggande pinnar i ingjutna kontaktdon, i Mercruisersammanhang.

Ett annat tips är att koppla in manometrar för att hålla koll på de mätbara bränsletryck som finns (nu vet jag ju inte om denna motor är en common rail eller om bränslesystemet ser ut på något annat sätt).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tec (trådstartaren)

#4 » 10:48:42, 16-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, det är ingen commonrail maskin
Användarvisningsbild
tec
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:57, 15-07-2021
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mitsubishi Canter

AN

#5 » 12:05:17, 16-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det gå att kyla enbart dieselpumpen och dess elektronik efter den stannat, och se om den fungerar direkt igen?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

tec (trådstartaren)

#6 » 20:46:19, 20-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Tack för inputs, problemet verkar vara löst, huvudreläet (bränslepumpsreläet) som blev knasigt när motorn blev varm, bytte det och nu har maskin funkat utan problem åtminstone första provturerna
/olof

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
tec
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:57, 15-07-2021
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mitsubishi Canter


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: aaberg och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se