Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Retur till sugledning?

17 inlägg • Sida 1 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

fjonk (trådstartaren)

#1 » 14:41:25, 23-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en generator med en Yanmar L10. Den kommer placeras permanent för reservkraft med 25l-dunk som tank ståendes i ett annat rum.

Min fundering är om det finns något hinder att koppla returledningen från injektorn direkt till en T-koppling på pumpens sugledning? Så slipper jag dra två långa slangar till tanken.

Mottager ödmjukast reflektioner angående detta :)
fjonk
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:36, 13-03-2021
Ort: Hemma
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



bert

#2 » 16:12:10, 23-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte risk den suger luft då?
Iom den suger från lättaste hållet
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

fjonk (trådstartaren)

#3 » 17:14:44, 23-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart ska luften komma från? Är det så att returen från injektorn på något sätt ger luft? Kan inte så mycket om detta, men jag tänkte iallafall fylla slangarna med diesel innan jag luftar ut det sista vid spridaren när jag väl grejar med det...
fjonk
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:36, 13-03-2021
Ort: Hemma
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bert

#4 » 18:39:20, 23-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker som så att det kommer mindre bränsle på returen än vad motorn behöver och det brukar alltid suga från lättaste hållet
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

G-son

#5 » 19:25:10, 23-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med retur till matarledning är att OM man fått in något man inte vill ha där, t.ex. luft, så blir man aldrig av med det. God potential till långdragen felsökning innan man listar ut den simpla orsaken.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

RD350

#6 » 19:27:56, 23-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog att be om problem.... minsta luftblåsa och det funkar inte. Ska det vara till elverk vill man ju inte ligga och lufta när det plötsligt blir mörkt :insomnia:
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

joakim72

#7 » 20:58:33, 23-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tigerloop fungerar.

1 person gillar det här inlägget.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Michael Meier

#8 » 21:42:32, 23-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett om det fungerer eller inte skulle jag aldrig komma på tanken att göra så.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

PerÖ83

#9 » 22:03:19, 23-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ställer mig också till nejsägare sidan.
Har tillverkaren separata ledningar, då bör det finnas en anledning! Då ALLA tillverkare är snåla.
Kan dom spara en krona på en onödig detalj, då gör dom det!
Jag har aldrig sett någon diesel utan egen returledning till tank! Varför?
:bira:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

rospigg

#10 » 23:04:16, 23-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, i en perfekt värld fungerar det.
Nu är läget ett annat.
Dra en separat returledning till tanken!
(Och använd blankdiesel eller annat dieselbränsle där alger inte trivs, eller tallolja inte finns)
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Ivar Risslén

#11 » 23:10:07, 23-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är många insprutningssystem som är mer eller mindre självluftande, hur det är på detta elverk vet jag inte. Matarpumpen brukar ha större flöde än vad motorn förbrukar för att ha överskottet att ta med sig eventuella luftblåsor som har kommit in i systemet genom övertrycksventilen. Ibland så är övertrycksventilen inte en ventil utan bara ett litet hål i någon nippel där överskottet tillsammans med luft kan försvinna i returslangen. Kopplar man då returslangen på inloppet så blir det bara att luften går runt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

ghaven

#12 » 23:10:46, 23-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei . Jeg har altid hørt at det er for å bli kvitt luft og varme at retur skal til tank , og iallefal må retur gå via filter på nytt. Og tenker at om produsent kunne spart den ene retur slangen med en t kobling hadde de gjort det på alle motorer. Har sjøl gjort varianten med t stykke uten åpenbare problem må jeg inrømme , men bare på egne ting ,aldri på kunders utstyr da blir det to paralelle slanger. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Turbodiesel

#13 » 00:49:24, 24-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en L100 så har den normalt ingen matarpump, tanken måste då monteras med lite fallhöjd. Läckoljan från spridaren kan i princip kopplas ihop med sugledningen. Avsteg från fungerande originallösning orsakar dock alltid en ökad risk för trolltyg i systemet.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

fjonk (trådstartaren)

#14 » 04:47:16, 24-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar!

Okay... Har lärt mig ett par nya grejjer, att returen har till uppgift att ta hand om luft i viss mån är ju logiskt men inget jag tänkt på. Dock har denna motor som Turbodiesel säger ingen matarpump, tanken kommer stå en och en halv meter högre upp än motorn så gravitationen kommer mata på bra. Mängden bränsle som kommer ur returen är minimal, så det känns som det borde fungera om allt är tätt. Pumpen i motorn suger ju som sagt från enklaste hållet, och det är nog enklare att dra i sig gravitationsmatad diesel än att suga vakuum i returslangen.

Hursomhelst, nuläget är så att troligtvis jag kommer dra två slangar ändå. Med tanke på osäkerheten på min idé. Som någon skrev, man ser ju aldrig den typen av koppling i original någonstans, hittade inget om det även på engelskspråkiga internet. Tigerloop var det någon som nämnde, kollade lite på den och den är ju helt klart intressant, en automat-avluftare designad för att eftermontera på bränslesystem för att bl.a slippa dra två ledningar. Ska fundera vidare, kanske blir det att jag köper en sån och testar lite.

Oćh - ingen raps/tallolja eller annat mög blir det i detta system.

Fridens liljor!
Senast redigerad av fjonk 18:58:16, 24-07-2021, redigerad totalt 1 gång.
fjonk
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:36, 13-03-2021
Ort: Hemma
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#15 » 08:02:22, 24-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ev. ångbildning från den höga temperaturen från spridaren ska också kunna ledas bort direkt till tanken
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se