Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Rost i bränsletanken, bara att byta ut?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

swedenmaded (trådstartaren)

#1 » 21:16:32, 22-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ytrost i dieseltanken på hjullastaren (gårdtraktor som används sparsamt, i precis hela...dock inte grovrost så det är några stora lösa flagor så syns "bara" rödtonat bränslefilter. Frågan är om bränslefiltret (10microns) tar allt skadligt för pump o spridare eller om det tveklöst bör bytas tank för att skona maskinen?
Faktiskt aningen rödfärg på hydrauoljan också snart efter byte så finns liknande tendens i den tanken också. Bägge enkelt utbytbara, skruvade på sidan av ramen. Byte till rostfria tankar så blir det ju super men lite meck att få tag i nån som kan svetsa anslutningar på rätt ställen, till rätt pris så....
swedenmaded
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:10, 13-01-2013
Ort: Ydre, Östergötland



rospigg

#2 » 21:25:40, 22-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du tror är rost kan mycket väl vara utfällningar från tallolja eller annat miljökladd som blandas i dieselbränslet.

Jag gjorde ren tanken på en Simar. Kolla min länk:
[Trädgårdsmaskiner] En Simar med miljötänk i tanken
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#3 » 21:29:15, 22-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även rent fossil diesel eller bensin kan ge bruna avlagringar pga polymerisering om den får stå länge i kontakt med metall (koppar och kopparlegeringar är värst, aluminium och tenn ganska harmlösa, järn/stål någonstans däremellan) och i synnerhet om även fukt är närvarande. Så man ska inte utan vidare låta ryggmärgen skylla på tallolja eller RME.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#4 » 21:30:44, 22-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Montera -bra- bränslefilter.
ALLA plåttankar kommer förr eller senare att "fälla"...
Se avataren. Den rackarn har "fyllt" tankfiltren igen!... har kompletterade slangfilter mellan tank och förgasare som tar de som slinker igenom tankfiltren.
På insprutningsmotorer har man slangmonterade bränslefilter. Finns -inget- som säger att man -inte- får ha fler än ett filter!
Är du osäkert på om soppan är ren nog när den kommer fram till spridarna, montera ett, eller två, extra bränslefilter; det bör räcka.

Ja. Rostflagorna är besvärliga!
...de täpper lätt till filter... (grrr!) - f.ö. verkar de inte utföra något större problem (i förgasarmotorer... hur det är med insprutning... har jag än att lära mig!)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

swedenmaded (trådstartaren)

#5 » 21:53:06, 22-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det här fallet är det garanterat rost men kan ha varit kådklet i systemet före jag köpte den också men ska bara ha varit blank diesel i den sas det men man vet aldrig. Har ett vettigt 10micronsfilter iaf, sånt där 1dm i dia och 1dm högt och det räpps inte så släpper inte så värst med rost än iaf men frågan ör om det duger med det filtret eller pyttepartinlar agerar slippasta, geggar igen pump o spridare så småningom
swedenmaded
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:10, 13-01-2013
Ort: Ydre, Östergötland

dc_lindberg

#6 » 23:07:29, 22-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var snudd på akademisk frågenivå ;-)
Svaret gav du dig själv :-)

Jag kommenterade det som kom ur en växellåda en gång som "flytande sandpapper" - så ser oljan ut när den blir för gammal... o -så- fungerar den också då!
Dvs - rosten -kommer- över tid att fungera som slipmedel, ja. Frågan är hur -lång- tid det tar innan man kan mäta slitaget.

På avataren är originaldragningen av vevhusventilationen till förgasarna... det fungerar -bra- när det är -varmt- men så fort det blir svalt och fuktig luft... så får man -exakt- det du frågar om; en gegga som täpper till spridarna och delar av kanalerna samt munstycken i förgasarna!...
Åtgärden på Bing är lätt; man blåser ren med tryckluft! Efter ngr ggr så tröttnar man o drar vevhusventilationen förbi förgasarna istället! (=problem löst!)
I ditt fall - förstår dig! Man vill -inte- bli stående med ett motorstopp pga en så banal sak som "skit i insprutningen"! Där av mitt förslag om dubbla eller tredubbla bränslefilter. De stoppar inte, men de minimerar kraftfullt vad som slinker igenom.

Kan man köra spridarrengöring på diesel ss på bensin?
http://www.smorjteknik.se , Omega 992, lacknafta, diesel, 2-takt helsyntetolja, är vad jag använder på bensinmotorer. Vad har man till diesel?
Har du använt något som ska/kan rengöra spridare och pump?

http://www.magnagroup.com verkar ha upphört...
https://www.machinerylubrication.com/bu ... ny/info/52
Smörjteknik ovan finns kvar :-)
Här är en annan sida, men Omegas smörjmedel föredömligt presenterade:
https://www.megalubricant.com/omega-lubricants/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dc_lindberg 13:29:47, 23-11-2021, redigerad totalt 4 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

swedenmaded (trådstartaren)

#7 » 23:37:45, 22-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte meckat med någon åtgärd då den går fint i maskin mer än lite olja i bränslet samt biostat i förebyggande
swedenmaded
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:10, 13-01-2013
Ort: Ydre, Östergötland

Göran Ekman

#8 » 09:24:18, 23-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På våran nyare last maskin med commonrail diesel sitter det ett stort bränsle filter som jag inte sett på någon annan maskin. Har någonstans sett någon som sålt fin bränslefilter för eftermontage. På nyare maskiner är väl bränsle tankarna oftast av plast.
I veteran fordons hobbyn finns det färger som man tömmer i tanken efter att den gjorts rent med något etsande.
Inget jag provat,bara läst om. Kan ju vara ett alternativ till att göra en ny tank.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Stefan1972

#9 » 11:30:13, 23-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett vad så kan det ju vara värt att demontera tankarna och göra rent dem? Då ser man väl vad det är för nåt.........Även om en rostfri tank i teorin skulle vara bättre så kanske en rengjord tank håller sig ren i 20-30 år till så byte kanske inte alltid är motiverat. Ska vara då om man räknar med typ 200 år livslängd på maskinen i övrigt då......

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#10 » 11:34:16, 23-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte så säker på att rostfritt är bättre än vanligt stål när det gäller kemisk kompatibilitet med olika slags bränslen.

Och man kan nog räkna med att de bränslefilter som sitter från fabrik på ett dieselfordon är fullt tillräckligt fina för att stoppa alla fasta föroreningar som skulle kunna skada dieselpump eller spridare. Dock bör man såklart se till att filter/filterinsatser är av välkända och seriösa märken (man ska t ex aldrig köpa sånt från webshopar som inte redovisar fabrikat på de filter de säljer, eller som stämplar sitt eget varumärke på allt), och vara noga med monteringen av insatsfilter så att inte ofiltrerat bränsle riskerar att läcka förbi.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#11 » 13:31:32, 23-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast faktum är att bränslefilter rent generellt inte är dimensionerade för annat än rena tankar och rent bränsle så skapas det rost i en tank och det fäller ut i bränslet så tar det sig mycket väl förbi filter och annat och förpestar hela systemet. Ska man rena smutsigt bränsle så krävs det helt andra grejer.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

swedenmaded (trådstartaren)

#12 » 13:48:33, 23-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra fart i tråden, fortsätt så. Jag lägger inte möda på att fixa min tank som är rostig och ev bär spår av alger, den är körd, utan för mig ör frågan behålla eller byta tank.

1 person gillar det här inlägget.
swedenmaded
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:10, 13-01-2013
Ort: Ydre, Östergötland

BM425

#13 » 14:09:57, 23-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag själv tänker på alg/rostproblem i bränsletankar så har jag 215 l dieseltank på min grävare Atlas 1602.
Den har gått 5-10 timmar i år, har nog fyllt tanken full en eller två gånger under tio år när jag körde den som mest. Har rensat ut rostflagor ur tanken tidigare.

Klokast är nog att fixa en 20-30 l tank vid sidan om som då är anpassad för hur mycket jag kör med den innan något börjar krångla riktigt.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

swedenmaded (trådstartaren)

#14 » 20:52:14, 23-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krångel att få fästen etc rätt svetsad i begad rostfri tank så nu är det bestämt, blir en mindre plasttank. Smidigt att se nivån genom plasten och plats finns i hytten. Kör inte mkt så mindre tank inga problem.
swedenmaded
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:10, 13-01-2013
Ort: Ydre, Östergötland


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se