Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Skruvar Bergbolaget motor

9 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Kungsis (trådstartaren)

#1 » 00:00:47, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kallt som tusan och skräp på tv = dags att ta tag i Bergmotorn som stått ett par år. Har lyft toppen, gjort rent och slipat in ventilerna. Nästa steg är att kolla in kolvringarna. Men hur får jag loss cylindern. För det går att skruva/lyfta bort den eller??? Sitter ju pinnbultar som går genom cylinderns kylmantel. Ska man behöva ta bort dem?

Mvh
Kungsis

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil



HVA59

#2 » 23:15:26, 07-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Vilken modell är det? Jag har 3 stycken Berg VL motorer, och jag tror alla inom VL-serien är uppbyggda i princip på samma sätt. Din beskrivning verkar stämma bra in på en VL i alla fall :smile:
I så fall så går det att dra cylindern rakt upp utan att ta loss pinnbultarna. De långa pinnbultarna går ju genom kylmanteln ja, och de klämmer gärna så cylindern går trögt. Jag fick bruka rätt rejält våld med gummiklubba på min, och när det inte gick fick det bli slägga med en träbit emellan. Efter mycket knackande på alla sidor och ryckande i den så gick den till sist att vicka loss, men det tog tid!
Kan redan nu varna med om att det kan vara svårt att få tätt för kylvattnet vid montering sen, eftersom pinnbultarna går hela vägen från vevhuset upp till ventilkåpan, och där mellan genom kylmanteln, så rinner vattnet fritt runt pinnbultarna. Där sitter som du säkert märkt gummitätningar uppe vid blocken som håller ventilbryggan, och sen har jag för mig där sitter nåt under cylindern med... Mellan cylindern och toppen är det nog bara topplockspackningen som håller det tätt.
Jag hade läck på min ena vid tätningarna där uppe, vilket resulterade att vattnet rann ner längs stötstångskanalen och fyllde motorn... Inte roligt :???:

Men kul att nån mer här skruvar Berg motor! Uppdatera gärna hur det går (gärna med bilder :grin: )
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

torbjorn_forsman

#3 » 10:29:21, 08-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå de där gummitätningarna: När man sätter ihop motorn, så bör man välja tätningar av något gummi som tål hetvatten och glykol, t ex EPDM. Alltså INTE vanligt oljebeständigt nitrilgummi, det kommer att bli hårt och krympa efter att ha utsatts för varmvatten en tid.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kungsis (trådstartaren)

#4 » 22:44:06, 08-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket tack för svaren. Nu håller det iof på att bli skönare väder, så skruvandet blir nog uppskjutet ett tag. Och ja, det är en VL3.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Kungsis (trådstartaren)

#5 » 21:45:45, 11-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, skit på tv och minusgrader. Och är det sedan lördagskväll, så händer det grejer.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

HVA59

#6 » 00:13:29, 12-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja se vad kul! Hur gick det att få av cylindern? Satt den hårt? :mrgreen:
Mina är också VL3:or, har en likadan som din, med radiatorkylning, och två äldre med tank-kylning. Riktigt trevliga välbyggda motorer med fin gång i.
Behöver du reservdelar så har jag kontaktuppgifter till en som har Bergbolagens gamla reservdelslager, där har jag köpt lite delar till min ena :smile:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Kungsis (trådstartaren)

#7 » 00:32:27, 12-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gick rätt bra att få av cylindern. Lite segt, men jag tog det lugnt och då gick det bra. Hade dränkt in allt i diesel sedan en vecka tillbaka. Gjorde säkert att det gick bättre. Har dock ett par funderingar. Finns det ingen styrning på toppen? Upptäckte att mina dragstänger inte är raka och då centrerar inte toppen. Och sedan är det packningen mellan cylinder/topp. Den som satt nu var av vanligt packningsmaterial. Kan det stämma? är väl iof ingen större komp, men man blir lite fundersam.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

HVA59

#8 » 01:08:43, 12-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag vet finns det ingen styrning mer än pinnbultarna, inte vad jag kan komma på just nu i alla fall. De är inte helt raka på mina heller, men när man väl spänner ihop det hela så verkar det linjera hyffsat ändå.
Topplockspackningen ska nog inte vara av vanligt packningsmaterial, kan dock hända att det funkar ändå? Har provat med det på en annan stationärmotor, och det verkade funka på den. Men jag har iof inte kört mer än en gång med den sen dess :vissla:
Packningen på den jag delade senast vill jag minnas var nån form av asbestliknande material som verkade vara pressat på vars sida av en tunn kopparplåt, men minns inte riktigt. Är dock lite spännd på hur jag ska göra med den för den packningen gick sönder lite så jag får göra en ny den dagen den ska ihop igen. Funderar på att testa göra en i koppar och se.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Kungsis (trådstartaren)

#9 » 20:09:09, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

HVA59 skrev:Ja se vad kul! Hur gick det att få av cylindern? Satt den hårt? :mrgreen:
Mina är också VL3:or, har en likadan som din, med radiatorkylning, och två äldre med tank-kylning. Riktigt trevliga välbyggda motorer med fin gång i.
Behöver du reservdelar så har jag kontaktuppgifter till en som har Bergbolagens gamla reservdelslager, där har jag köpt lite delar till min ena :smile:


Du har pm.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se