Hej! Vilken modell är det? Jag har 3 stycken Berg VL motorer, och jag tror alla inom VL-serien är uppbyggda i princip på samma sätt. Din beskrivning verkar stämma bra in på en VL i alla fall
I så fall så går det att dra cylindern rakt upp utan att ta loss pinnbultarna. De långa pinnbultarna går ju genom kylmanteln ja, och de klämmer gärna så cylindern går trögt. Jag fick bruka rätt rejält våld med
gummiklubba på min, och när det inte gick fick det bli
slägga med en träbit emellan. Efter mycket knackande på alla sidor och ryckande i den så gick den till sist att vicka loss, men det tog tid!
Kan redan nu varna med om att det kan vara svårt att få tätt för kylvattnet vid montering sen, eftersom pinnbultarna går hela vägen från vevhuset upp till ventilkåpan, och där mellan genom kylmanteln, så rinner vattnet fritt runt pinnbultarna. Där sitter som du säkert märkt gummitätningar uppe vid blocken som håller ventilbryggan, och sen har jag för mig där sitter nåt under cylindern med... Mellan cylindern och toppen är det nog bara topplockspackningen som håller det tätt.
Jag hade läck på min ena vid tätningarna där uppe, vilket resulterade att vattnet rann ner längs stötstångskanalen och fyllde motorn... Inte roligt
Men kul att nån mer här skruvar Berg motor! Uppdatera gärna hur det går (gärna med bilder
)