Någon som har bytt ventil säte på en 1053 motor? Några special knep eller går det bra att kyla det nya sätet med kolsyra släckare innan man monterar det
Nej jag har inte tagit bort dom,borde gå att svetsa en kant på dom och knacka ut dom,har för mig att jag sett det på Youtube film eller liknande. Kan tydligen finnas olika storlekar på sätena så det gäller att mäta noga innan man gör något.
Slipade ner ventilerna på min 1113 topp och sänkte ner ventilen en bit sätet och svetsade fast allt ihop sen äre bara och knacka ur. Ventiler där sätena är dåliga brukar ju inte gå att återanvända så där kommer dom till nytta.
Det funkar bra slipa så att diametern på ventiltallriken blir lite mindre än sätet ,svetsa låt kallna lite ,banka ut . Jag brukar lägga sätena i frysen ( ute om det är riktigt) kallt värma toppen med gasol så den blir riktigt varm innan montering av dom nya sätena.
Varianten med ventilen som slipas och sen svetsas är den jag också varit med om men såg i Volvo Pentas verkstadshandbok en variant där man slipade ett spår i ventilsätet och sen knäckte det med en hammare å skruvmejsel.
Funkar bra att bara svetsa direkt i ventilsätet, har du en tig så behövs inte ens nått tillsats material. Sätet krymper när det kallnar, funkar även kanon på lager/ foder med utvändig passning. - stadig hand krävs dock så du inte skadar omkringliggande mtrl.