Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Principer för att kallstarta dieslar

9 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#1 » 10:26:07, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubriken är ett lite bredare ämne än vad jag tänkte från början men vi kan utvidga vartefter diskussionen pågår.. det är ju intressant.

Orsak till att jag startar tråden är att jag av någon fick höra att på vissa/ äldre David Brown traktorer fanns en vingmutter under CAV DPA pumpen under som skulle vara kallstart. googlade detta och fann denna :
https://injectionpumps.co.uk/product/ca ... vid-brown/


Bild

En grej som manuellt förändrar tändpunkten..
Nu funderar jag på om det går lättare att kallstarta en diesel om man retardar (sänker?) tändpunkten och om det är relevant att kalla denna för ´kallstart"?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



David, Luleå

#2 » 10:53:19, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På många lastbilar så är det bla just det man gör när man drar kallstarten. Den som ofta sitter i grillen eller direkt på pumpen.

Full gas på handgasen och dra kallstarten. Då vrids kolvarna lite extra och ett litet hack i kolvarna hamnar för utloppet och insprutningstidpunkten blir något retarderad.

Ryker ju som sjutton. Men startar lite lättare i kyla.
Senast redigerad av David, Luleå 11:19:38, 17-02-2022, redigerad totalt 1 gång.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

fretchi

#3 » 11:01:29, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Rubriken är ett lite bredare ämne än vad jag tänkte från början men vi kan utvidga vartefter diskussionen pågår.. det är ju intressant.

Orsak till att jag startar tråden är att jag av någon fick höra att på vissa/ äldre David Brown traktorer fanns en vingmutter under CAV DPA pumpen under som skulle vara kallstart. googlade detta och fann denna :
https://injectionpumps.co.uk/product/ca ... vid-brown/


Bild

En grej som manuellt förändrar tändpunkten..
Nu funderar jag på om det går lättare att kallstarta en diesel om man retardar (sänker?) tändpunkten och om det är relevant att kalla denna för ´kallstart"?


Den gör helt klart skillnad! Sen är det väl inte milsvid skillnad men det märks helt klart.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

David, Luleå

#4 » 11:38:37, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använde lastbilskallstarten en del i Lumpen, men har sen aldrig behövt fundera över saken. Men där var det ofta starter ute i skogen efter en natt utan värmare. Upplevde att det var markant skillnad på kallstartsegenskaperna.

Det är inte utan att man funderar om det skulle gått att eftermontera en sådan på en ex. MF med CAV pump.

Nu parkerar jag ju alltid där motorvärmaranslutning finns. och termostarten hjälper ju bra. Men... :)

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#5 » 11:54:24, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:På många lastbilar så är det bla just det man gör när man drar kallstarten. Den som ofta sitter i grillen eller direkt på pumpen.

Full gas på handgasen och dra kallstarten. Då vrids kolvarna lite extra och ett litet hack i kolvarna hamnar för utloppet och insprutningstidpunkten blir något retarderad.

Ryker ju som sjutton. Men startar lite lättare i kyla.


:klia: kan inte säga emot dej men har alltid uppfattat att den funktionen öser in mer bränsle bara, därav röken. men det blir väl längre duration på insprutningen och därmed tidigare... :insomnia:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Tracdoc

#6 » 12:33:33, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl något liknande på dom första vw-dieselmotorerna där man manuellt drog i ett handtag från förarplatsen och på så vis ändrade tidpunkten. Jag upplevde det som att man fick en tidigare insprutning för det blev mycket hårdare gång men kan ju vara så att det blev mer bränsle därav förbrännings knacket.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå

#7 » 13:11:19, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte durationen som blir längre utan i den väldigt mekaniska pumpen så finns det ett litet urtag i kolven som pumpar ut dieseln med högtryck. När man gasar vanligt vrids kolven och ett lutande spår i sidan på kolven styr hur mycket bränsle som ska komma in/när fyllningen av kolven ska avbrytas. När denna vrids förbi sitt maxläge (som den gör med kallstarten dragen) så kommer detta urtag förbi ett hål i sidan på cylindern och det gör att lite tryck läcker tillbaka och själva insprutningstrycket nås något senare i pumpens slag. Det gör att insprutningsimpulsen i spridaren kommer något senare, retarderad mot den normala.

Hittar inte någon tydlig sprängskiss. Men det skulle var intressant att se en.

3 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#8 » 14:04:15, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: då blev det en bra dag iom jag lärt mig något. :thummar:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

David, Luleå

#9 » 14:20:03, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en undervisningspump att titta på när jag lärde mig det. En sådan som är i genomskärning av vissa detaljer. Var egentligen väldigt enkel och fiffig funktion. Kanske idag inte den miljövänligaste dock.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se