Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Volvo D6A insprutnings pump de-montage

1 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

backmouse (trådstartaren)

#1 » 09:59:43, 10-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Fordonet är en FL6-18 med D6A-210 motor. Hur nollar man motorn innan de-montage av insprutnings pumpen?

Insprutnings pumpen läcker runt flera "delevery valves" (vad det nu heter på svenska). Vilket bilprovningen ogillar!
Bild
Tänker skicka hela pumpen på renovering.

Men..hur "nollar" man motorn i rätt position? Innan jag går lös och river isär.
Volvos manualer talar om ett verktyg med två lampor som tänds vid rätt position. Detta verktyg har man ju inte.
Måste gå att kontrollera "mekaniskt". Gissar att det skall ställas på något specifikt gradtal från TDC.

Vad säger di lärde på Maskinisten?
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530




Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se