Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Nimrod_pro pusslar ihop 90HK Mercury från byggsats

14 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

nimrod_pro (trådstartaren)

#1 » 12:45:40, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte jag skulle starta en tråd om att skruva med motorer som är gjorda av guld(om man kollar på vad saker kostar till dem). Övertog under semestern ett projekt från en annan person som rivit en Mercury 90HK utombordare som drabbats av hydrolock och krökt en stake.

På stora båten har vi en äldre Johnson 2-takt så tänkte att varför inte gå över på 4-takt och montera denna istället.

Veven verkar ha klarat sig och "ny" stake har jag fått tag i så nu är det mer granskning och inköpslista som gäller innan man börjar lägga pusslet. Mer bilder kommer allt eftersom arbetet fortskrider.

Anledningen till motorns nuvarande skick kan jag bara härleda till skadad topppackning eller att flottör har hängt sig i förgasare, lite av ett mysterium som behöver forskas mer i. Föregående ägare trodde att cylindern kunde varit flödade när de försökte starta tände en annan cylinder och krökte således staken. Har noterad en liten frätskada på topplock som ska läggas i men inget som borde generera detta.

Bilder kommer då jag vet att det uppskattas :)
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet



magloman

#2 » 14:34:07, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog mer troligt att startgas varit framme
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

nimrod_pro (trådstartaren)

#3 » 00:32:06, 23-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Är nog mer troligt att startgas varit framme


Det har du rätt i, mycket möjligt med tanke på fynden hittills. Helt förträngt att detta otyg finns. Många som är snabba fram med startgas eller stå och gnugga på starten minut efter minut med förhoppning att den kanske startar efter varav 401...
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#4 » 01:06:24, 23-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vad är detta för motor tror ni? Detta är en lite ovanlig blandning som ibland kallas YamaMerc dvs detta powerhead m.m. är samma på Yamaha och Mercury.
Men det stannar inte där, stora delar av motorn är Ford. Detta är närmare bestämt deras Zetec 1,6l liters motor som man gjord några justeringar på för att kunna ha lodrätt monterad och ansluten mot drivaxel.


Bild
Undersidan av topplocket
Bild
Här syns korrisionsskadan som ansluter mot oljepassagen.
Bild
Inte ärgat igenom efter skrapning, lägger ett par pärlor där senare.

Bild
Sotigt och dant.

Bild
Pusslat ihop var överfallen ska sitta. tog lite tankekraft för att reda ut hur det var uppmärkt. Ännu mer fordmärken på kamaxlar m.m.

Bild
Packbox till kamaxel som jag får leta reda på en ny, tråkigt om det blir läckage efter montering.


Bild
Då detta är en förgasarmotor med fyra förgasare sitter det två av denna elektriska choke som består av en vaxmotor, kolv och nål. När man ansluter 12v till den så värms vaxet upp av ett PTC element som gör att choken slås av sakta genom att kolv och nål stänger extra luft och bränsle . När jag testade dessa först fick jag ingen rörelse på kolven och nål. De blev varma men ingen rörselse, var vaxkapseln paj :klia: Kollar närmare, de går att skruva isär, skruvar isär och upptäcker att de är monterade bakvänt. Oavsett hur mycket vaxmotorn var ihoptryck så var choken ändå avstängd. Monterade ihop med fjäder, säten m.m. rätt och se där, de fungerar igen. Choken är justerbar med hjälp av att skruva ihop eller isär kroppen kan man sätta max choke, den var satt i botten utöver att de var fel ihopsatta...Detta kan vara en ledtråd till maglomans teori om att startgas varit inblandad. Upptäckte även at blandningsskruvarna var utskruvade mer än vad servicemanualen säger är grundinställningen, kan vara ett försök i att få motorn att gå när den var kall och därmed så sotigt i topplock och ventiler.
Christoffer

3 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#5 » 11:30:06, 23-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om inte det skulle ha blivit både enklare, billigare och mindre krångel om Zetec-motorn hade fått behålla samma insprutning som den har då den sitter i en bil. Säkert halva bränsleförbrukningen också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimrod_pro (trådstartaren)

#6 » 22:29:02, 23-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, tror att det bara var de första årsmodellerna som kördes med förgasare, efter det blev det EFI. Tändningen ställs redan med TPS-sensor till tändningen. Skulle säkerligen gå att efter montera ett microsquirt eller annat eftermarknadssprut men risk att projektet spårar ur med andra kamaxlar och annat i slutändan :)
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#7 » 22:43:31, 23-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utombordare som går med ren bensin (icke oljeblandad) i förgasare, är som att be om problem, och nu än värre när det är 4-takt, då dessa förgasare är förfinade jfrt med 2-taktarnas.
Det är det viktigt att service sköts, och bränslekonserveringen i synnerhet!
På bilden med topplocket så är det "brickor" mellan tändstifthålen, och där under sitter det zink anoder.
Demontera och kolla deras skick. :thumme:
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

nimrod_pro (trådstartaren)

#8 » 00:06:34, 25-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack rospigg för tipset. Har ikväll slipat ur och lagt i nytt material med tigen. Var renare än vad jag väntat mig. Som vanligt fick man slipa mer än vad man räknar med för att få bort allt dåligt.
Bild

Nu kan jag fortsätta demontera alla ventiler slipa in dem och tvätta
och återmontera allt i toppen.
Christoffer

4 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#9 » 00:39:49, 30-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nytt ryck häromdagen.

Bild
Ikea sponsrar med hållare till ventilerna. 3D-printade plastbussningar och tryckte ner i de stora hålen så att vdet nya hålet passade till ventilskaftet. Ordning och reda ska det va!

Bild
Eftersom att motorn var så sotig så tog jag mig en titt på termostaten som nog har sett bättre dagar, får provkoka vid tillfälle är på 60 grader. Såklart sa ena skruven upp sig och hånade mig med att sticka upp 2mm.
Bild
På tredje försöket hade jag fått i tillräckligt med värme för att få den att lossna. Hade då slut på mutter så blev ett plattjärn på slutet.
Bild
Topplocket badar i 60gradig ultraljudstvätt.

Bild
Rent och dags att slipa in ventiler.
Bild
Behövdes ingen större ansträngning för att få anläggningsyta. Körde med en engelsk ventilslip man kopplar på borrmaskin som gnuggar ventilen fram och tillbaka.

Bild
Hälften monterade. Terapijobb med de små knastren som ska låsa ventilerna.
Bild
Alla ventiler monterade, på bilen är även kamaxlar provmonterade inför nästa steg, injustering av ventiler, förra meken har inte bytt sig om att märka tryckarna. Om vi säger att de tillverkat så bra att de bara behövt 4 storlekar så är det ändå härliga 1820st varianter att prova... Tror det blir lite mätande och tankearbete...
Christoffer

6 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#10 » 23:15:40, 01-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett par 3D printade fossingar så var det bara att vända på locket och börja mäta.Bild
Bild
Christoffer

3 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#11 » 00:48:58, 02-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

In med siffrorna i excel och så lite handpåläggning. Lär får prova med bladmåtten igen, men borde vara närmare. Insug 0,2 +/-0,03 Avgas 0,34 +/-0,03
Bild
Christoffer

3 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#12 » 14:05:41, 02-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla avgaslimpan så den inte har korrosions skador där, då kan vatten dras med in i avgasporten. Är den schysst så har den nog badat.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

nimrod_pro (trådstartaren)

#13 » 22:01:16, 05-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Ett styck injusterat topplock, fick byta plats på två tryckare för att jämna ut spelet 2 hundradelar mellan fyrans och 3ans cylinder. Tur i oturen att även dessa hade olika mått.
Christoffer

3 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#14 » 22:11:06, 05-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och så lägger vi locket på gällande arbetet på toppen.


Bild
Christoffer

3 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se