Hej, har nog problem med min kallstartsventil. GÄller en Fiat Ducato från 1998. Bilen var sådan när jag köpte den. Förra ägaren gav upp å dumpade i väg den. Var kass jord mellan motor å chassi då. Glödningen minns jag ej om den fungerade eller gick sönder när jag köpt å skulle få liv i den.
Detta då bilen ryke vitt när den är kall och mkt svårstartad. Den liksom dränks, kvävs. Så bökigt å komma iväg innan tempen går upp till runt 70 grader.
*Hur fungerar dessa kallstartsventiler generellt?
*Har de olika lägen eller bara av/på? Min sitter rejält. FIck den inte å röra sig med handkraft i visserligen svårt åtkomligt läge. La ström direkt på å såg ingen reaktion.
*Läst de skall få ström när tempgivaren är under visst värmetal. Vad för box styr detta? (Har ingen glödning. Verkar som glödbox-reläet är trasigt. Öppnat det, såg inget konstigt på kretskortet. Men ganska stort så tänker att det kanske även styr annan elektronik än bara glödningen).
Får ej tag i någon VHB, men köpt den boken som finns vilken mest täcker det mekaniska av Peter Russek, men liten å tunn bok. Står inget om detta i den. (Vet någon om en orginal VHB på Engelska köper jag gärna den!).
Tack på förhand