Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Dieselmotor a 1998 (TD) problem kallstartsventilen

15 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

PeterNacka (trådstartaren)

#1 » 23:30:13, 18-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har nog problem med min kallstartsventil. GÄller en Fiat Ducato från 1998. Bilen var sådan när jag köpte den. Förra ägaren gav upp å dumpade i väg den. Var kass jord mellan motor å chassi då. Glödningen minns jag ej om den fungerade eller gick sönder när jag köpt å skulle få liv i den.

Detta då bilen ryke vitt när den är kall och mkt svårstartad. Den liksom dränks, kvävs. Så bökigt å komma iväg innan tempen går upp till runt 70 grader.

*Hur fungerar dessa kallstartsventiler generellt?

*Har de olika lägen eller bara av/på? Min sitter rejält. FIck den inte å röra sig med handkraft i visserligen svårt åtkomligt läge. La ström direkt på å såg ingen reaktion.

*Läst de skall få ström när tempgivaren är under visst värmetal. Vad för box styr detta? (Har ingen glödning. Verkar som glödbox-reläet är trasigt. Öppnat det, såg inget konstigt på kretskortet. Men ganska stort så tänker att det kanske även styr annan elektronik än bara glödningen).

Får ej tag i någon VHB, men köpt den boken som finns vilken mest täcker det mekaniska av Peter Russek, men liten å tunn bok. Står inget om detta i den. (Vet någon om en orginal VHB på Engelska köper jag gärna den!).

Tack på förhand :)
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.



Turbodiesel

#2 » 00:40:15, 19-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det behövs bilder för att se vilken typ av pump & kallstartsarrangemang du har.

Generellt så gör inte kallstarten på halvmoderna bilmotorer någon större skillnad. Ryker den vitt så är troligen pumpen felinställd.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Janson1

#3 » 07:14:06, 19-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller ännu värre, dålig komp i motorn... Men bilder först!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

PeterNacka (trådstartaren)

#4 » 12:31:56, 19-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, okej, nej, kompen är grym. Stark som attans å går väl så fort den är varm. Skall lossa lite turboslangar i em så jag kommer åt kallstartsventilen bättre å se om den går att röra. Är ju en vajer som går ut ur den å drar en egen axel-arm på instprutningspumpen. (Tänker den kanske fastnat i kallstartsläge...).

Just det, förra motorn som satte i fick kamremsavbrott på väg till verkstaden för just kamremsbyte :skratta3: Den andra motorn hade samma problem när den var kall. Turbon är från den gamla motorn som inte har lagerglapp eller låter illa. Rullar lätt. (Men visst, har tänkt den som kväver för den bromsar motorn om den är dålig men verkar ej svara så. Bara gått 10 000 mil). Så gemensamt utöver turbon är ju då att elektroniken (vad som nu finns på dessa), är samma för båda motorerna. Har problem med glödningen oxå om jag ej skrivit det.

Hittade äntligen en VHB för dessa, dock från -82 till -02 men bästa hittils. Etzold, verkar förlaget heta. (faaen jag aldrig gjorde mina tyska läxor i skolan :lmao: )

Länk här; https://www.ebay.com/itm/294583254366?_ ... %3A2047675

Skall ta bilder oxå å lägga in! /Tacksam!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Janson1

#5 » 13:06:59, 19-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här wiren som går ut låter mer som antingen tomgångshöjare eller insprutningstidsförändring... Ja, vi måste nog ha nån bild eller två.
Att få kamremsbrott till verkstan för just byte av kamrem borde väl höra till max otur, fast jag tror jag hört det förut?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

G-son

#6 » 13:51:55, 19-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är problemet med glödningen?
Generellt brukar det vara bra att fixa felen man vet att man har, innan man försvinner ner i kaninhålet och jagar andra fel man tror att man kanske har. Så slipper man lägga en massa tid och kanske pengar på att "laga" annat när symptomet kom från ett fel man redan visste om men struntade i att åtgärda.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#7 » 20:36:08, 19-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat bittorrentsajter och liknande efter ev inscannade/piratkopierade originalverkstadshandböcker? Gördetsjälvhandböcker utgivna av tredjepartsförlag brukar man bara bli irriterad på, även om det finns bättre och sämre sorter även bland dem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

osla

#8 » 16:17:19, 20-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak är ju då säker, någon glödning upp till 70 grader ska då inte behövas. Att den efter glöder en liten stund är väl normalt, men inte upp till nästan drift temp, de kan inte ska behövas
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

PeterNacka (trådstartaren)

#9 » 20:35:04, 02-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bittorrentsajter, nix, finns de typ kvar? Jänkarna har väl satt in alla som använt dem å eventuellt administrerat dem på trippla livstid... Vad kan sådan siter heta numera?
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

PeterNacka (trådstartaren)

#10 » 20:43:02, 02-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny info; Japp, kört en del nu och problemet med kall motor uppstår även direkt efter tankning :) Japp, när jag lossar tanklocket flyger det av ca 1m om jag inte håller bestämt i det. Trots det är orginal med lås a kanske 300-400gram. Ett enormt övertryck. Inte sett det på andra bilar. Kikade nu, nästan allt övertryck är borta när den stått. Iofs 2 dagar nu. Tankar kring det??? SKall det vara övertryck i vissa bränslesystem, alltså tank å inloppsrör?

Förra ägaren gav upp då han hade samma problem med bilen trots få mil å bra skick i övrigt. Jag har bytt motor till en med likvärdigt miltal pga haveri med kamremmen. (Ja, på väg till verkstaden... Var en vit lögn inser jag. Köpt hela kittet men skulle ju besa den först. Så var det, skäms gör jag lite nu, för liker ikke vite lögner heller! Nåväl). Turbon är samma allt annat på motorn nytt. Turbon har inga glapp å snurrar lätt.

I övrigt skulle jag fota nu men spöregnar ute så tog ej kort, men kommer.

Tacksam för input!!!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Stefan1972

#11 » 11:54:34, 04-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vanliga är ju undertryck i tankar eftersom pumpen suger från tanken. Övertryck låter märkligt.......Nån radikal felkoppling någonstans tro?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#12 » 12:38:22, 04-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En diesel brukar ju ha helt öppen tankventilation till omgivningen, ingen kolkanister eller liknande, så det gör det ännu mer märkligt med övertryck i tanken.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterNacka (trådstartaren)

#13 » 20:08:45, 06-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag vet ej något om övertryck i tankar, de brukar ha vanligt tryck. Inget pys när man öppnar locket och om så, just lite undertryck. Skall kolla ledningarna. Se om de går å koppla fel. Gjorde nog som de satt på förra motorn som kamremmen hoppade av på väg till besiktningen (sedan var tanken verkstaden, hehe...).

Vad jag vet så är det bara dieselpumpen som suger in bränsle. VHB till dessa suger som sagt. Men så lite el å kopplingar.

Märkt att ellåset i tändningslåset strular lite, släpar vid avstängning av tändningen till solenoiden på pumpen. SÅ köpt ny sådan. Kanske därför som glödningen inte fungerar. Hoppas, poppas. Såg min glödbox har 7 stift å likaså ellåset i tändningslåset. Andra modeller hade 5 på resp manick. Så kan hänga ihop.

Tackar å Tacksam!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

PeterNacka (trådstartaren)

#14 » 12:56:35, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hej, hittade felet av en slump :) Gick på tipset om att in och utgående slangar var förväxlade. 3e gången ser jag att en skruv är uppskruvad på dieselfiltret. Luftningsskruven har varit öppen hela tiden, från förre ägaren :/ Såg aldrig att de flödade över. Var aldrig dieselstänk kring filtret... Kanske lite slarvigt men det var hela problemet. RÄtt pinsamt, men nu vet de som undrar. Ha det!

3 personer gillar det här inlägget.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Mattias_E

#15 » 13:12:45, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att hitta sådana fel som man själv dessutom inte är ansvarig för är inte lätt. Inget som man normalt sett dubbelkollar heller då man förutsätter att det är rätt gjort.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se