Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Deutz D2011 bränsleproblem

8 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

överlass (trådstartaren)

#1 » 21:54:58, 04-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja en 3 cylindrig deutzmotor som sitter på min haulotte h16tpx bomlift.
Har gått lite knackigt sen jag köpte den, känns som den inte går på alla cylindrar när man startar den och man behöver varva upp den för att generatorn ska börja ladda osv..
Ryker vitt vid uppstart.
Går ändå bra sen när den varit igång på lite högre varv några sekunder men ryker fortfarande lite och kör man in den i maskinhallen så känner man på lukten på avgaserna att förbränningen inte är optimal..

Nåväl jag tänkte göra nåt åt detta, tog ur spridarna och provtryckte dom och det var 170 bar som det skulle.
Tog dän dom där pumparna eller vad man ska kalla dom,, tänkte att det kanske var problem vid nån av dom eftersom det har varit alger i bränsletanken på denna.
Och silen vid handpumpen såg lite demolerad ut så den skulle kunna ha släppt förbi nåt skit som vuxit vid bränslefiltret eller liknande..
Tog isär en av pumparna lite för att se och bestämde mig sen för att koppla spridarna enligt bild för att kunna provköra dom direkt.

Och av nån anledning får jag inte fram diesel till spridarna nu, när jag handpumpar så flödar det på i returen från pumparna.
Ska se om jag kan få lite hjälp ikväll så jag kan se om det kommer från returen när man kör startmotorn.
Begriper mig inte på systemet riktigt, ser ingen stoppsolenoid kopplad till bränslet. Sitter den på gaveln av motorn och styr armen som styr piggarna i botten av pumparna? :dancing_geek:
Tyckte jag var nogrann när jag stack ner pumparna så piggarna kom rätt i spåret igen..
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx



överlass (trådstartaren)

#2 » 22:08:51, 04-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

överlass (trådstartaren)

#3 » 00:37:50, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur en spridarspets brukar se ut, normalt med så mycket sot på?
Jo det flödar ju på bra med diesel i returen när man kör på starten..
Känns som att det är jag som gjort nån tabbe vid monteringen av pumparna..
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

MN

#4 » 07:50:41, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vidriga skrammelburkar... Pumparna är nog typ det sista man skall pilla på och öppna INTE där spridarrören sätts. På de jag har det tvivelaktiga nöjet att hålla igång (typ fem stycken) så vill jag minnas att det är elpåverkad stopp + en mekanisk arm som nödstopp. Skall kika under dagen.

Antar att du vet att det är noga med kamremsbyten och att verktyg behövs för rätt timing. I Stockholm gör Diesel Motor Nordic joibbet så snabbat att det inte lönar sig att ens fundera på att göra det själv! Fel timing ger dålig gång, förbräning och startförmåga.

Tydligen inte helt ovanligt att topplockspackningarna kan ge sig.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

överlass (trådstartaren)

#5 » 18:19:52, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte första gången man är och rotar där man inte ska och ångrar sig senare... :coffee:
Tittade du nåt mer under dagen? Jag hittade en manual för motorn här på maskinisten ska kolla igenom den med.
Jag har läst om det där med kamremsbyte, får ta ut nån att göra det. Om nån vet vem i Växjötrakten som kan det får ni gärna skriva.
Okey topplockspackningen är en känslig punkt,, borde väl ta och kompressionstesta motorn innan jag sätter ihop allt.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Göran Wall

#6 » 18:41:05, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har själv bytt både kamrem, spridare och pumpar på min Deutz. Vid kamremsbytet gäller att inte röra något förrän nya remmen sitter exakt som den gamla. Kolla spridarna att nålen i munstycket inte sitter fast och att pumparna löper lätt. Finns många bra tips på youtube.
Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200

överlass (trådstartaren)

#7 » 00:18:31, 31-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick fart i den igen, det var staget/skenan som går inne i motorblocket från stoppsolenoiden till pumparna som fastnat i ändläget av nån anledning.
Har efter det köpt en kamrem och även två verktyg som du gängar in i blocket mot vev och kamaxel för att ställa timingen när du byter kamrem.
Så kamremmen är bytt och motorn går.
MEN den verkar ryka fortfarande tyvärr.
Har inte kört den varm eller med belastning så jag vet om det är precis som förut men vid start så är det vit rök och lite ojämn gång.
Vad är nästa steg, kompressionstesta kanske?
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

nixs

#8 » 07:22:15, 31-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är medveten om att den nya kamremmen skall spännas med korrekt moment innan löphjulen skruvas fast? Utan detta steg i proceduren så har du inte exakt rätt timing för dieselpumpar a
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se