Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Tips på "liten" insugsförvärmare/gridheater

3 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Bumpe (trådstartaren)

#1 » 21:02:33, 20-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har ett 4kw dieselelverk tillverkad av sämsta möjliga kinesium. Startar och går men är väldigt svårstartat när det är minsta lilla kallt ute.

Täntke sätta i en insugsförvärmare och söker tips på en liten sådan. Insuget där den kan monteras är ca 40x40mm invändigt och runt 5mm godstjocklek.

Söker nu kreativa tips på var man hittar en liten rackare till förvärmare. Ett glödstift hade väl gått men måste ju vara ett väldigt kort stift.

Mvh Hampus
Bumpe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:33:25, 04-04-2012
Ort: Tranås
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 23:37:44, 20-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många av de där små kinaelverken där motorn är en luftkyld Yanmarkopia, har ett glödstift fabriksmonterat som förvärmning i insugningsröret.

Ett tips för att (kanske) göra det mer lättstartat: Efterdra topplocksmuttrarna så du är säker på att det inte pyser kompression förbi topplockspackningen (det märks inte så tydligt på gången hos en luftkyld motor om det är lite otätt), och justera ventilspelen noga efteråt.

En sak som man bör tänka på rent allmänt med de där elverken är, att det finns ett eller två "osynliga" oljefilter i form av nylonnätssilar innanför små anonyma pluggar på vevhuset. Filtren MÅSTE tas ut och rengöras då och då, de är ganska små så det blir lätt stopp i dem, och stopp i ett filter medför obönhörligen skuret vevlager och kanske vevstaksbrott och totalras.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#3 » 16:50:11, 13-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gasolbrännare i luftintaget/ utsida insuget osv
Ett flamstift, ev så räcker det med glödspiralen och du hoppar över diesel delen: https://www.sagro.se/sv/artiklar/glodst ... gKJG_D_BwE
Annars så finns tex den här: https://autoking.se/produkt/GHA408-beru ... gLjUPD_BwE
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se