Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Injector Pump CAV DPA strul :(

21 inlägg • Sida 1 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

J-Tune (trådstartaren)

#1 » 20:01:18, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!

Har precis haft nere min dieselpump som sitter på min 6cyl Ford Lehman 120 (Marindiesel 70talare). Pumpen är av distruitions typ. CAV DPA
Efter jag luftat pumpen så drar maskin igång fint som sjutton men dör efter några sekunder. Kontrollerade bränsla fram till pumpen och det kommer bra med soppa från den elektriska matar pumpen.
Så jag luftade pumpen igen och soppa spruta ut genom luftskruven men avtog ganska snabbt och över gick i lätt droppande. Hmmm.. Så jag luftade igen åhan startar fint.. men dööör.. Är säker på att pumpen är tät.. den droppar inte det minsta.

Jag var på returen lite och bråkade med den. Det satt nån adapter vid returen på pumpen.. Osäker men det kan vara en "non return fuel valve"... När jag hade loss den på borde flög massa fjärdar ur den och jag satte ihop han som jag trodde den skulle vara. Så funderar på om det kan vara returen som spökar? För när jag lossar returledningen ur pumpen kommer det inte ut en droppe diesel? Och en annan skum grej är att om jag öppnar luftskruven när maskin är igångstartad så går han fint medans det läcker ut diesel ur luftskruven? Kan det vara så att om det inte kommer ut soppa ur returen så slår pumpen ifrån och stänger bränsle tillförslen på grund av att det bli för mkt tryck inne i pumpa? :screwy:

//J
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.



torbjorn_forsman

#2 » 20:21:55, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det brukar ju sitta en förtrycksventil i returanslutningen på DPA-pumpar, som ska sköta om att hålla lagom matartryck inne i pumphuset. Det kan nog vara idé att koppla in en manometer och mäta matartrycket (alltså det som skapas av DPA's inbyggda matarpump, inte av ev yttre förpump) och se hur det stämmer med vad som står i VHB (eller i någon DPA-manual). Det finns väl en del dokumentation om DPA i Downloads här på forumet?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

J-Tune (trådstartaren)

#3 » 20:58:55, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska nog som du säger stå i manualen. Jag gaderade mig och beställde både ny ventil och en nya lyftar pump som sitter på blocket.
Men vad skulle hända om man blockerar returen helt?
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

BM425

#4 » 21:05:35, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från spridarna måste det vara fungerande retur, de är till för att minimera efterdroppning spridarna. Returen hjälper då till att sänka trycket direkt efter insprutning.
Retursystemet brukar också fylla thermo starten - värmaren i insugningsröret om det finns en sådan där.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

J-Tune (trådstartaren)

#5 » 21:09:48, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För det kommer nämligen inte något alls ur returen när motorn startad.. Men ska ta mig en titt så jag satt ihop tryckjusterings mekanismen som går till pumpens egna pump med :) Tack för tipset.. Då är det bara å börja meka.
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

J-Tune (trådstartaren)

#6 » 21:13:30, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För om trycket stiger vid den gröna pilen borde justerventilen stänga till mer.. hmm
Bild
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

Stefan1972

#7 » 08:40:31, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tät retur lär det ju inte fungera nå bra..........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Hymas 89

#8 » 20:23:01, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dum fråga, men har elektriska pumpen ström när traktorn startades?
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

J-Tune (trådstartaren)

#9 » 14:19:27, 19-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Med tät retur lär det ju inte fungera nå bra..........

Helt rätt jag öppnade upp returen idag så det inte längre satt nån "backventil" i vägen. Då gick j pumpen att lufta ordentligt med den elektriska pumpen som såg till att pumpen iallafall fick ett konstant flöde in i pumpen.. Men då hände nått annat istället :(. Nu vill han inte starta när returen är "helt" öppen tillbaka till filtret. Då verkar det som han vill gå magert istället. Jag fick igång han å fick han å gå utan att dö men så fort jag minskade gasen pytte lite dog han.. Svårstartad som fasen. Så den där backventilen på returen kan nu vara kruxet i soppan.. Plockade loss Backventilen och inspekterade den.. Det bara skrammlar i den och något har hänt när jag monterat den.. hmm kan det vara denna som e problemet.. Man tycker ju maskin borde gå endå hmm Men backventilen kanske mås va tipp topp för att det ska finnas en bra tryck utjämning i pumpa. Ventil och ny lyftar pump är beställt. Dock jäkligt osäker på jag nu beställt med rätt gänga :( . På pumpen är det UNF 5/16-24 Men de man beställer står det bara nåt serienummer på.. Gör ett höftskott lite. Annars finns det nån svensk firma som säljer delar till CAV DPA pumpar?

Hymas 89 Ja den elektriska går fint och matar fram gela vägen till pumpen.
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

J-Tune (trådstartaren)

#10 » 19:09:49, 19-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Backventilen. Fick kapa upp den.. Men den gängan hittar jag inte någon som säljer med backventil :(

Bild
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

Turbodiesel

#11 » 21:57:14, 19-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissningsvis har du en bizarr specialmodell av DPA, med bl,a köldstartsreglage, och returen ansluten ut på midjan, ur en av skruvarna som håller hydraulhuvudet (ståldelen)

Ventilen du söker (pos# 1 & 197) är en speciell tryckregulator för hustrycket, pilotpåverkad av det interna matarpumpstrycket.

Pumpmodellen användes på förhållandevis stora motorer, även på något utförande av Volvo D70. Precis på gränsen där det egentligen krävdes radpump för bränslemängden.

Gissningsvis får du konsultera en äldre dieselverkstad, gärna med pumpens uppgifter på typskylten tillhands, samt bilder på vad du söker, & placeringen. Jag är tveksam till att det finns speciellt mycket 'tunga' reservdelar till din pumpmodell, hydraulhuvudet var nog mer än lovligt dyrt på den tiden det var aktuellt.




Bild
Bild
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

J-Tune (trådstartaren)

#12 » 22:47:22, 23-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack som bara den för svaret.. detta hjälper mig mycket. Jag fick i helgen monterat dit en backventil som sitter på den vanliga CAV DPA pumparna. För att få dit den fick jag svarva en adapter som var 5/16-24 till 3/8-24.. Monterade allt ikväll och gjorde ett startförsök.. Samma symptom... Startade och dog kort efter. På vägen hem från hamnen kände man sig uppgiven att man lägger så mkt tid sedan jobbar man i mörker... Men som du visar så är det precis en sådan pump jag har!!!... Och jag börjar misstänka att det är precis som du säger att det är en lite speciell ventil. Och nu är stora frågan vart sjutton man får tag i en sådan.. :( ska försöka kolla runt lite till. Stort tack för svaret. Jag får gräva vidare i skiten helt enkelt.. :)
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

J-Tune (trådstartaren)

#13 » 23:16:20, 23-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

CAV DPA: 326 3010
SET: A61
Ser: R23174 UH
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.

Turbodiesel

#14 » 23:50:09, 23-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du såg att originalet har två bränsleanslutningsvägar nedåt? i mitten för stiftet som påverkas av tryckpumpstrycket, och en bit utanför till hustryckets inlopp. Det gör även att det måste vara rätt tätningsbricka undertill, som inte täpper för önskade passager.

En vanlig returnippel med centrumhål bör betyda att du släpper ut det nödvändiga interna matartrycket, medans husdräneringen blir blockerad, ungefär som du misstänker att det var förut.

Visa gärna med bilder vad du gör.

Dieselmånsson i Kristianstad är en av de "äldre" dieselverkstäderna, de har en del gammalt liggandes. Du bör nog maila våra bilder till de, så att de vet vad du pratar om, samt en BRA bild på pumpens typskylt.


Din pump är förövrigt ett typiskt exempel på pumpmodell som bör lämnas iväg för felsökning, medan den fortfarande visar livstecken, det är en sak att experimentera med pumptyper (Gamla Perkins & Massey-Ferguson) som går att köpa över disk.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

J-Tune (trådstartaren)

#15 » 10:19:42, 24-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja exakt det du säger låg jag å gruade på halva natten. Vad dom där hålen på ventilen gör ner till.. Men skulle man kunna säga att returventilen är en bräsnletrycksregulator av nått slag? Byggt en del turbobilar med eftermarknads regulator.. Skulle det gå att sätta in en BTR istället?

Bilden visa min adapter med en "backventil" (Kula med fjäder)... funka inte.
Bild

hålen på sidan av där. vad gör dem.. du beskrev nått men förstod nog inte helt? Är det vent mot atmosfärstrycket?
Bild
J-Tune
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:33, 06-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH4.. kanske blivande ägare.


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se