Hej på er!
Har precis haft nere min dieselpump som sitter på min 6cyl Ford Lehman 120 (Marindiesel 70talare). Pumpen är av distruitions typ. CAV DPA
Efter jag luftat pumpen så drar maskin igång fint som sjutton men dör efter några sekunder. Kontrollerade bränsla fram till pumpen och det kommer bra med soppa från den elektriska matar pumpen.
Så jag luftade pumpen igen och soppa spruta ut genom luftskruven men avtog ganska snabbt och över gick i lätt droppande. Hmmm.. Så jag luftade igen åhan startar fint.. men dööör.. Är säker på att pumpen är tät.. den droppar inte det minsta.
Jag var på returen lite och bråkade med den. Det satt nån adapter vid returen på pumpen.. Osäker men det kan vara en "non return fuel valve"... När jag hade loss den på borde flög massa fjärdar ur den och jag satte ihop han som jag trodde den skulle vara. Så funderar på om det kan vara returen som spökar? För när jag lossar returledningen ur pumpen kommer det inte ut en droppe diesel? Och en annan skum grej är att om jag öppnar luftskruven när maskin är igångstartad så går han fint medans det läcker ut diesel ur luftskruven? Kan det vara så att om det inte kommer ut soppa ur returen så slår pumpen ifrån och stänger bränsle tillförslen på grund av att det bli för mkt tryck inne i pumpa?
//J