Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Kubota z402 känns orkeslös

5 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Sonnyboy (trådstartaren)

#1 » 07:15:08, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Grabben har en moppebil med en Kubota z402 motor, den startar fint och går bra men den känns orkeslös när man åker.
Vid små uppförsbackar så saktar bilen in rejält. Det jag gjort hittills är att jag har lagat diesel läckage vid tanken, bytt dieselfilter, bytt luftfilter. bytt bränslepumpen från mekanisk till elektrisk, efter detta så startade motorn mycket lättare.
Är det någon som har något förslag vad det kan vara? Den har inte vart så här hela tiden utan det har kommit nu under vintern.


Gå till lösningen
Sonnyboy
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:06:30, 25-04-2023
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 07:47:03, 25-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sackar motorn ner också i uppförsbackarna eller fortsätter den på samma varvtal men remvariatorn växlar ner?

Om det verkligen är motorn som är svag, så är ett tips att koppla in en manometer och mäta matartrycket för att se om det ligger kvar konstant eller om det sjunker då motorn börjar sacka.
En annan sak som är värd att kolla är hur avgaserna ser ut och luktar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Sonnyboy (trådstartaren)

#3 » 15:10:23, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Sackar motorn ner också i uppförsbackarna eller fortsätter den på samma varvtal men remvariatorn växlar ner?

Om det verkligen är motorn som är svag, så är ett tips att koppla in en manometer och mäta matartrycket för att se om det ligger kvar konstant eller om det sjunker då motorn börjar sacka.
En annan sak som är värd att kolla är hur avgaserna ser ut och luktar.


Så nu har jag vart ut och prövat, motorn sackar inte i uppförsbackarna utan håller ungefär samma varvtal.

I morse när grabben åkte till skolan så var den "slö" men när han åkte hem så gick den "normalt" igen.
Han tog en backe som jämförelse, i morse så gick den ner till ca 25km/h och nu i em när den gick bra så var det mellan 40-45km/h så det är stor skillnad på hur den går.
Sonnyboy
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:06:30, 25-04-2023
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#4 » 18:33:26, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då skulle jag nog snarare tro att det är problem med variatorn. Eller möjligen, om det finns en centrifugalkoppling i kraftöverföringen, att den slirar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Sonnyboy (trådstartaren)

#5 » 17:01:40, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu är problemet löst till slut.
Efter att ha gjort allt i min makt så köpte jag en reservdelsmotor, och böt högtryckspumpen, och jäklar vilken skillnad det blev.
När grabben kom tillbaka från provkörningen såg han ut som ett barn på julafton.
Skrev ut detta ifall det är någon annan som får samma problem.


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
Sonnyboy
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:06:30, 25-04-2023
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se