Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Trimma Honda GX35 4-takt med förgasare ?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

marcusw (trådstartaren)

#1 » 00:42:40, 25-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur skulle man gå till väga för att trimma en Honda GX35, 35,8cc liten 4-taktsmotor med enkel överliggande kamaxel ?

Det är en mycket vanlig liten förgasarmotor, och självklart kan det vara enklast att köpa en större motor.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v



Eje Forsmark

#2 » 15:20:53, 25-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Det är väl samma princip som på alla andra 4taktsmotorer större ventiler, större insugs/avgaskanaler större förgasare, vassare kam med högre/längre ventillyft, större cylindervolym, turbo/kompressor.
Sen om det finns delar för att utföra trimningen är ju en annan sak.
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

Jac

#3 » 15:48:46, 25-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Realistiskt på en sån liten sak är väl kanske först att pröva med större förgasare och se hur den svarar på det.

Plana toppen för att öka kompressionsförhållandet är också nåt som kan göras med rimlig insats.
Portning är lite mer arbete men där borde vara en del att hämta på en sån här lågeffektsmotor.

Om det finns trimkam tillgänglig för en sån här liten bruksmotor är väl tveksamt men finns det är det en enkel sak att byta.

Att modifiera toppen med större ventiler är ett betydligt större och dyrare tilltag i mina ögon.

Efter modifikationer kan det vara en hel del jobb att bestycka förgasaren rätt för att få max effekt och stabil tomgång, det är väl nästan det som är det svåraste.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#4 » 16:43:43, 25-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska bra procentuell ökning här men i absoluta tal är ökningen bara 0,35 hk...
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

marcusw (trådstartaren)

#5 » 21:37:40, 25-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för input.

Jag börjar med lite större förgasare och att plana toppen lite.
Finns extremt gott om 3e-parts delar till GX35, tom. kompletta motorer som piratkopior.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Jac

#6 » 22:35:23, 25-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag försökte länka till en sån motor körd i bänk men forumet funkar inte på PCn nu. Det rörde sig om en effektökning på 0,35hk vilket tydligen var värt att skryta över…
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

marcusw (trådstartaren)

#7 » 23:38:00, 25-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja motorn ger vad jag minns 1,0kw som standard, 0,35hk är en hel del på en grästrimmer :-)
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

torbjorn_forsman

#8 » 09:56:56, 26-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många småmotorer har ju ingen tändförställning alls utan går med fast tändläge oavsett varvtal. Tändläget är då så sent att motorn säkert inte ska ge bakslag vid start, men det innebär egentligen alldeles för sen tändning vid högre varvtal. Om man kan ordna någon slags centrifugaltändförställning så kan man vinna mycket på det. Antingen i elektronisk form genom att bygga om CDI-modulen eller kanske på mer primitivt sätt genom att ordna tändplattan vridbar med en spak eller sätta dit dubbla givarspolar och en omkopplare så man kan använda den ena spolen för start och tomgång men den andra vid högre varvtal.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jac

#9 » 10:10:47, 26-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftfilter och ljuddämpare kan också vara flaskhalsar men återigen är ju utmaningen att få ordning på förgasarbestyckningen efteråt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se