Du tänkte på first och second possibility ?
Ja, en halv mm är mye.
Michael Meier skrev:Du tänkte på first och second possibility ?
Ja, en halv mm är mye.
Janson1 skrev:Dom måtten med en halv millimeter emellan är nog dels original och dels färdigslipad underdimension.
Sen alltså, jag tror att på den tiden då det begav sig och motorn var ny så var den inget under av precision och oljan som fanns då var så dålig/omodern (kanske inte direkt dålig men saknade alla gottiga additiv som dagens oljor innehåller) och det funkade ändå. Så om du väljer vanlig bruksolja i dag och bara tutar och kör så kommer det förmodligen att funka livet ut oavsett motorn slipas om med nya lager eller bara nya lager eller sätts ihop igen med gamla lager så länge det är rent vid monteringen och den får olja hela tiden.
Det ända som skulle oroa mig lite är att vevens mittenlager sliter lite snett. Det kanske skulle behöva tittas på? Sen så antar jag att detta inte är en bruksbil som skall användas till och från jobbet året om utan just en veteranbil som skall startas och köras vid högtidliga tillfällen, och då inte gå på rusvarv för jämnan...? Finns det lite bilder möjligtvis?
torbjorn_forsman skrev:Om lagerytorna vore ythärdade, borde det krävas omhärdning om man har slipat ner vevaxeln till underdimension.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster