Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Varför havererar en startmotor så här?

42 inlägg • Sida 2 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

torbjorn_forsman

#16 » 22:40:33, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, ingen aning, ser bara i den där Hellakatalogen att det är de tre Hitachistartmotorer som tycks förekomma på rödblocks Volvo, och alla dras över en kam när det gäller ersättning. Jag drar mig till minnes att någon Hitachistartmotor hade dåligt rykte, den hade ofta svårt att kugga in i startkransen. Det kanske var den äldsta S114-232 som det i så fall knappt finns någon kvar av idag, och de andra två är förbättrade utföranden som har överlevt in i modern tid?

Jag har lite Bosch-dokumentation jag också skulle kunna titta i men de pärmarna + microfiche finns i stugan och jag ska inte dit förrän tidigast på söndag.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



G-son

#17 » 22:50:17, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite startmotordata från verkstadshandböcker för Volvo 240 & 740. Kanske något av intresse.

Bild

Bild

Bild
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

jpd (trådstartaren)

#18 » 23:07:28, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla bra svar! Mycket uppskattat!

1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

SwedEh

#19 » 23:45:09, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.yourex.se/Article?Artnr=91-600-1360&Refnr=S114-232A

kan man läsa att S114-232 , om än deras ersättning, används på bl.a.

Fabrikat Serie Modell Årsmodell Volym Motorkod
Volvo Penta Marin 2001
Volvo Penta Marin 2002
Volvo Penta Marin 2002
Volvo Penta Marin 2003, mfl. plus i stort sett alla volvo från 1961 till 1997 , tror jag det var...
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

Stefan1972

#20 » 10:07:15, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast det är lite oklart här hur beställningen gått till......Vad heter motorn till att börja med? Tittar jag i mina kataloger så finns det flera olika penta startar till olika modeller och flera med 9kugg och nån med 11kugg. Man kan inte bara ta en som verkar rätt. Artikelnumret som nämns är väl från startmotor.se och även de har fler penta startmotorer.
A och O är alltid aggregatnummer på det man har. Är det svårläst så får man gå på oem nummer från reservdelskatalog till att börja med. Att bara ta nåt random penta och som nån påstår passar på många motorer är sällan rätt väg att gå. Har oräkneliga såna händelser där folk köper själva och man ska byta åt dem. Det ska vara rätt enligt skroten, jo tjena. Jag slog på mitt regnummer och fick upp den här, det är väl aldrig fel? Jo det är precis det det är.......osv osv....
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

jpd (trådstartaren)

#21 » 10:57:58, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beställningen var "en startmotor till en Volvo Penta 2002"
(2002 är motortypen , inte årsmodellen, dvs inte en "random penta")

Leverantören skickade en startmotor som fungerat utmärkt i fyra år, därefter drabbats av en mysko skada på solenoiden.
Samma leverantör skickade en ny startmotor "av bättre kvalitet" för att undvika att det skulle hända igen.

Vände mig till en firma som jag uppfattar inte gör annat än sånt här och förväntade mig att få rätt grejer - eller motfrågor vid tveksamhet. Bytet gjorde jag själv.
Har inte gett mig ut på något utforskningsuppdrag förrän nu.

Är det något oklart kring hur beställningen gått till kvar att reda ut?
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Stefan1972

#22 » 11:49:58, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

nej jag tänker mest på om det verkligen har blivit rätt.....Den som kom dit emellan kanske är fel den också men som av en slump hållit bara. Tänker mest på att man ganska snabbt hittade ett par snarlika men ändå olika med 9kugg och sen en 11kugg till äldre 2cyl penta.
Ibland kan det vara lika antal kugg men ändå skilja i diameter på drevet. Startkransen kan skilja på olika årgångar tex. 150 kugg vs 160kugg eller nåt sånt och då brukar diametern på drevet ändras. Kan vara samma antal kugg för det.
Nu spånar jag bara för jag tror fortfarande mer på att det är fel start än att det är nå fel på den du fått. Men det är vad jag tror alltså........
Vad kan det vara för årgång då? Finns det minsta lilla antydan till siffror på etiketten? Även enstaka kan ju leda en på rätt spår iallafall.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#23 » 13:36:23, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En snabbtitt i mina kataloger säger 1.4kw på 2002, 3.0kw på 2002 R/S. Den lilla på 1.4kw ersätts mycket riktigt av lika start som på personbilarna med B230 men den är ändå inte riktigt lika så de har inte använt samma Hitachi start. Solenoiden är vriden annorlunda och drivgaveln ser lite annorlunda ut. Kanske är originalstartern lite kraftigare?
Den på 3kw har ingen hitachireferens alls utan mest valeo så den kanske man kan utesluta helt.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

jpd (trådstartaren)

#24 » 14:09:34, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huvudmålet här är att hitta en som fungerar.
Att förstå vad som var felet är mest för att undvika att det sker igen.

Ser två möjliga vägar:
A) - laga den ursprungliga. Det är ju ett enkelt fel med trasig kabel mellan solenoid och startmotor. Något att tänka på här? Renovera mer när den ändå är lös?
B) - Köpa en kvalitetsstartmotor - fortfarande har jag inte förstått var jag får tag på en sådan och vad jag skall fråga efter.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

torbjorn_forsman

#25 » 14:53:16, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

A) Det är nog den enklaste lösningen. Passa på att plocka isär startmotorn och se över den i största allmänhet - rengör, byt ev slitdelar om nödvändigt (kol, lagerbussningar mm), smörj osv. Nu, med ledning av vad vi har hittat för Hitachibeteckningar på liknande startmotorer, kanske det finns tillräckligt med underlag för att dechiffrera den skadade typskylten. Slitdelar bör gå att hitta hos någon gammal erfaren bil-el-firma (någon sån som för 40-50 år sedan var representant för antingen AGB eller Bosch) eller på Ebay.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#26 » 15:35:05, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:A) Det är nog den enklaste lösningen. Passa på att plocka isär startmotorn och se över den i största allmänhet - rengör, byt ev slitdelar om nödvändigt (kol, lagerbussningar mm), smörj osv. Nu, med ledning av vad vi har hittat för Hitachibeteckningar på liknande startmotorer, kanske det finns tillräckligt med underlag för att dechiffrera den skadade typskylten. Slitdelar bör gå att hitta hos någon gammal erfaren bil-el-firma (någon sån som för 40-50 år sedan var representant för antingen AGB eller Bosch) eller på Ebay.

Var hittar man på en sådan?
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#27 » 15:46:47, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådana firmor brukar finnas några stycken i varje stad men det gäller att ha lite koll på vilken som är vilken för att veta var det är idé att fråga efter gamla smådelar. I Sundsvall t ex f d Autosib (nu tror jag de heter AD bildelar eller nåt sånt) eller Öhmans bil-el.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G_Hackman

#28 » 16:17:54, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en firma i Göteborg som har det mesta i form av begagnat till Penta. Brukar annonsera på blocket, Davids mekaniska eller om det är Daniels mekaniska. Du kan kanske kolla med dem om de har en original startmotor liggande.

Eftersom jag fick montera av min 2002 startmotor i helgen pga krångel så ligger den just nu i garaget (denna hade ett annat fel som jag kunde laga själv). Motorn är från 1991 och det finns inget som tyder på att startmotorn varit utbytt tidigare eller ens lossad, snarare tvärt om.
Kan bekräfta att den har 9 kuggar. Tyvärr är Penta duktiga på att blåsa på sin gröna färg så något nummer går inte att uttyda. Det enda som syns ser ut som 09J01124, men det ger mig inga ledtrådar när jag söker på hela eller delar av det. Är inte alls övertygad att jag ens kunde läsa ut det rätt.
Diametern på själva "kroppen" är ca 64 mm på denna startmotor. den är tvåpolig, i änden finns en anslutning för negativ pol.
När jag googlar "valeo penta 2002 starter" och väljer bilder får jag upp flera bilder på likadana. Ett exempel är den från firman "engine room marine parts" och även från "Valmart"


Jag råkar även en Bosch som suttit på en AQ130 liggande. Okänd ålder och jag vet inte om den suttit där från början (troligen inte). Försedd med allehanda nummer men t ex 0 001 108 048
Denna har samma antal kuggar och "nosen" är väldigt lik i utförande som Valeo. Med stor sannolikhet passar den mot svänghjulskåpan. Dock sitter solenoiden något vriden och den har en diameter på ca 74 mm, dvs "tjockare".
Eftersom det är väldigt trångt på sidan (i alla fall på min färskvattenkylda 2002 från 1991) så är jag inte helt övertygad om att det går att få plats med den. Det är trixigt även att få in Valeo-starten mellan kylrör och annat. Men å andra sidan så är uppenbart din Hitachi också av tjock modell så det kanske fungerar.....


Vet inte om det är till hjälp men det är i alla fall något.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

Göran Ekman

#29 » 16:21:50, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Längesedan El och Diel försvann i Sala.
Men nu verkar det som att Stefan 1972 här på forumet har koll.
Börjar tro att det kan vara en ide att serva/laga en äldre pryl. Än att köpa en ny ersättnings detalj. Byta lager i en generator snygga till kollektorn nya kol, det har till och med jag fixat.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

jpd (trådstartaren)

#30 » 22:17:12, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu kontrollmätt de tre exemplaren. Kan inte hitta någon skillnad i måtten:
- Samtliga har 9 kuggar.
- Samtliga drev har samma ytterdiameter.
- Såvitt jag kan mäta är det samma offset radiellt från flänsen till drevets periferi. (Svårmätt på den havererade)

Däremot hittar jag en skillnad som kan vara relevant - vad hindrar drevet från att skjutas ut för långt?

Start nr 1 - originalet Här är själva drevet försett med en fläns som gör att det inte kan skjutas förbi kuggkransen:
Bild

Start nr 2 - här är det en annan fläns som följer med drevet ut och sitter kloss an drevet och rimligen stoppar:
Bild

Start nr3 däremot - har en likadan fläns som nr 2 - men den sitter 2 cm längre bort från drevet.
Hypotes - tänk om den flänsen skulle suttit fast på axeln på samma sätt som på start 2 - men av någon anledning flyttade sig? Så att drevet skjuts ut för långt och tar i "klockans" insida?
Bild
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mattiassallander och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se