Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Varför havererar en startmotor så här?

42 inlägg • Sida 1 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

jpd (trådstartaren)

#1 » 22:22:26, 28-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den sitter på en Volvo Penta 2002, en tvåcylindrig båtdiesel på 15-20 hk någonting.
Bytt till en ny startmotor.
Det fungerade en gång, och båten kördes kanske 10 minuter.

Nästa gång den skall startas en vecka senare händer det här:

Bild

Någon som har en ide om orsak?

En liten flisa på kanske 1 cm saknas och har antagligen trillat ner i utrymmet mellan motor och drev - där svänghjulet snurrar. Känns inte optimalt - men måste den bort? Skulle innebära att båten måste upp samt ett rejält arbete att dela.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10



Offside

#2 » 23:23:10, 28-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker du ska reklamera den där startmotorn.
Det var väl nån garanti på den.
Går det inte med en järntråd med en liten krok på att fiska upp flisan?
Eller en metall från en vindrutetorkare som du böjt lite i änden?
Den är lite bred så det blir större yta.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

RD350

#3 » 05:38:37, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara så att drevet går för långt vid tillslag och bottnar mot bussningen, kolla innan montering av ny.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Stefan1972

#4 » 08:04:47, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror knappast man kan skylla på startmotorn.....Är kransen synad runt om ? Varför byttes startmotorn? Ser mer ut som startkransen är skadad och något kom i kläm och knäckte gaveln.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

jpd (trådstartaren)

#5 » 09:32:50, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Tror knappast man kan skylla på startmotorn.....Är kransen synad runt om ? Varför byttes startmotorn? Ser mer ut som startkransen är skadad och något kom i kläm och knäckte gaveln.


Den gamla startmotorn hade en skada på solenoidens gavel. Inget som hade med startkransen att göra alls. Inget missljud när den fungerade - men sporadisk funktion. Därav bytet.

Det här haveriet skulle kunna skada kransen såklart - men kransen är synad runt om efter haveriet och skall vara hel (har inte synat den själv).

Mina hypoteser är:
- att den av någon anledning slungar ut drevet för långt.
- gjutfel som gjorde att godset sprack pga belastningen vid start.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

jpd (trådstartaren)

#6 » 09:37:10, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Offside skrev:Jag tycker du ska reklamera den där startmotorn.
Det var väl nån garanti på den.
Går det inte med en järntråd med en liten krok på att fiska upp flisan?
Eller en metall från en vindrutetorkare som du böjt lite i änden?
Den är lite bred så det blir större yta.


Startmotorn skall absolut reklameras - en vecka gammal. En lyckad start - en vecka senare händer detta vid nästa start.

Problemet med flisan är att jag inte vet var den är. Dvs svårfiskad - lite sugen på att skaffa en sån där lång böjlig kamera och titta ner om flisan går att lokalisera.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Lennart Svensson

#7 » 09:39:13, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.Tror mer på gjutfel när de tillverkade startmotorn. Fabrikat på startmotorn? Kinesisk kanske? Tror de gjutit halsen för smal. Ser ut som drevet slagit i innerdelen.För dålig plats invändigt för drevet?
Må gott lennart.
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

Stefan1972

#8 » 10:04:48, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd skrev:
Stefan1972 skrev:Tror knappast man kan skylla på startmotorn.....Är kransen synad runt om ? Varför byttes startmotorn? Ser mer ut som startkransen är skadad och något kom i kläm och knäckte gaveln.


Den gamla startmotorn hade en skada på solenoidens gavel. Inget som hade med startkransen att göra alls. Inget missljud när den fungerade - men sporadisk funktion. Därav bytet.

Det här haveriet skulle kunna skada kransen såklart - men kransen är synad runt om efter haveriet och skall vara hel (har inte synat den själv).

Mina hypoteser är:
- att den av någon anledning slungar ut drevet för långt.
- gjutfel som gjorde att godset sprack pga belastningen vid start.


Jag lagat start/gen själv och har gjort i en del år nu och de enda gånger man ser dylika skador är ju just när det blir för trångt. Nåt kommer i kläm och det finns ingen plats helt enkelt. Är det en officiell rekommendation på startmotorn eller nåt hittepå av nån som hittat nåt som "passar" ? Fel storlek på drev kan ju också göra detta om det blir för litet så det räcker med lite nötskada på ett ställe så kan det kugga över och möts då två tänder samtidigt så finns det ju ingen plats.........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

jpd (trådstartaren)

#9 » 12:20:48, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startmotorn kommer från en startmotor-nischad leverantör. Oklart om tillverkaren.
Den är beställd till just denna motor. Den såg ut att passa.

Skall kolla på kuggarna - jag har kvar samtliga tre:
- original där kabeln mellan solenoid och motor ärgat av (Hitachi, antagligen bästa utgångsmaterialet att laga?)
- ersättaren som levde i fyra år innan den slagit sönder "solenoidhuset"
- den här enveckas-varianten.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Stefan1972

#10 » 12:33:01, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland finns det ersättningar som inte blir så bra och det genas friskt. Finns startmotorer som bara finns oem som kostar femsiffrigt och många ggr kan man ju hitta ers som fungerar men som inte är "rätt" på det viset för en bråkdel av de pengarna som man erbjuder som en kostnadseffektiv ersättning.
Ersättningen kan ju vara levererad med fel drev också........Har hänt mig också men då var det fel åt rätt håll och den slog aldrig in i kransen ens.
Har du nå oem nummer på nåt?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

jpd (trådstartaren)

#11 » 15:40:16, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den som suttit där i trettio år är en Hitachi - tyvärr oläslig typskylt.
Bild
Den har 9 kuggar,
82,5 mm halsdiameter
Drevet sticker ut 35 mm i viloläge.

Enda felet på den är att kopparflätan korroderat av.

Har letat runt på nätet för att hitta några liknande. Fann då denna sida:
https://www.boatpartsandspares.co.uk/vo ... 1754-p.asp
Där står två "part numbers": 829527, 859252 men googlar jag dom står det 11 kuggar - helt säker på att den ursprungliga har 9 kuggar.

Den som havererade har inga uppenbara felmått. Enda märkningen är "700 003"
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

torbjorn_forsman

#12 » 19:50:50, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hela bekräftar fördomarna mot märkeslösa piratstartmotorer (och -generatorer), spelar ingen roll om de är tillverkade i Kina eller någon annanstans.

Jag har försökt identifiera startmotorn genom en del kataloger och korsreferenslistor.
En katalog över Hella fabriksrenoverade aggregat från 2005, anger att Volvo Penta 2001, 2002, 2003 och AQ131 ska ha en startmotor med Hella-nummer 8EA 737 240-001 , och det stämmer mycket riktigt att den har 9 kuggar på drevet. Jag hittar inga hänvisningar till några originalnummer, men misstänker att originaltypen kan härstamma från antingen Delco eller Lucas (de flesta av Hellas interna referensnummer som ligger nära CS991 som denna startmotor har, hänför sig till Delco- eller Lucas-typer). Numren 829527 och 859252 finns inte med i korsreferenser från Volvo / Penta -nummer. De borde dessutom ha 7 siffror, inte 6.

Om du ska försöka tolka den oläsliga Hitachitypskylten, så kan det vara till ledning att så gott som alla Hitachi startmotorer har en beteckning som börjar på S, därefter två eller tre siffror, ett bindestreck, två eller tre siffror till och eventuellt en bokstav på slutet. T ex S13-207C eller S108-69 .
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G_Hackman

#13 » 20:49:13, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Penta 2002 finns även med Valeo startmotor. De ser smäckare ut i utförande än ditt original (mindre diameter) men svårt att se och avgöra från bilden.
Enligt diverse handlare som säljer dylika stratmotorer ska det vara samma utförande som det som sitter på "rödblockbaserade" Volvo båtmotorer, t ex AQ145, AQ151 mfl. Jag vet inte hur många kuggar dessa har och kan inte intyga att det stämmer. Skulle det vara samma startmotorer som dessa så ska även alla vanliga B21/B23/B230 bilmotor-startmotorer passa. Dock kan det eventuellt vara lite trångt på 2002 så alla varianter får nog inte plats rent fysiskt.

Motor är för övrigt på 18 hk, även om det inte har med denna saken att göra.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

torbjorn_forsman

#14 » 21:45:07, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En titt till i Hellakatalogen talar för att det inte alls är omöjligt att en vanlig "rödblocksstartmotor" skulle passa. I synnerhet då de som sitter på senare B200, B230 m fl från 1989 och framåt, de äldre rödblocksstartmotorerna avviker någon mm i drevutsticket.

Det förekommer - om än sällsynt - några olika Hitachistartmotorer på Volvos rödblocksmotorer, de heter av allt att döma S114-232 , S114-232A eller S114-237 . Den gamla startmotorn kanske är någon av dessa?

Jag tänkte inte på att leta bland Valeostartmotorer i korsreferenslistan förut, men där hittar man D6RA40 som möjlig originaltyp. Och det verkar vara en "modern" startmotor med liten diameter, permanentmagnetfält och en inbyggd planetväxel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jpd (trådstartaren)

#15 » 22:30:25, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det förekommer - om än sällsynt - några olika Hitachistartmotorer på Volvos rödblocksmotorer, de heter av allt att döma S114-232 , S114-232A eller S114-237 . Den gamla startmotorn kanske är någon av dessa?


S114-232A verkar det finnas en hel del att få tag på på bilskrotar. De andra två verkar det sämre med.
Vet du vad det är för skillnad på de tre?
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se