Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Kamremmar

6 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Hydi (trådstartaren)

#1 » 14:13:03, 01-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, alla kunniga
Kom att tänka på häromdagen när vi bytte kamrem på en av våra bilar att på våra maskiner har det aldrig slagit mig tidigare om det behöver göras och med vilka intervaller i så fall. Har ju inga verkstadshandböcker eller servischeman till någon så därför har jag inte kunnat kolla heller. Googlade lite snabbt men ingen direkt träff där heller. Är det någon här på forumet som har någon allmän koll på dieselmotorer från Kubota och Perkins, förstår ju att det kan skilja mellan olika fabrikat
av motorer också. Det gäller trecylindriga Kubota från 1993 och 2009 samt en fyrcylindrig Perkins från 2011. Kan kolla exakta motornummer men börjar så här om någon har någon matnyttig information och erfarenhet i ämnet.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B



torbjorn_forsman

#2 » 14:54:02, 01-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fler och fler motortillverkare har börjat rekommendera att man ska inspektera kamremmen regelbundet och bara byta om det verkar finnas anledning till det. T ex om den börjar få ytsprickor, om fransig armering sticker ut ur den eller om den har varit utsatt för olja eller något annat olämpligt. Det kan också vara klokt att byta en kamrem som börjar vara mer än 10-15 år gammal även om den ser fin ut och motorn inte har så många drifttimmar på nacken.
Kolla också spännrullar, ev vattenpump som drivs av kamremmen mm och byt eller reparera om det t ex är skadad yta på en spännrulle eller något lager glappar eller låter illa. Skulle en spännrulle stå snett så är det inte heller bra.
Om det har varit oljigt i närheten av remmen, tvätta rent NOGA och åtgärda alla läckage innan den nya remmen sätts dit.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bert

#3 » 16:09:17, 01-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl mest kamdrev (kugghjul) till kamdrivning på traktorer iom du har kamaxeln nere i motorblocket

2 personer gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Michael Meier

#4 » 06:48:54, 02-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återkom med exakt modell på motorer, som Bert nämner, alla har inte kamrem.

+10 poäng till att du ställer en fråga istället för att stoppa huvudet i sanden.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Hydi (trådstartaren)

#5 » 21:33:57, 03-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag förstår att det kan vara drev istället för rem, kollar upp motornumren och återkommer så blir det lättare att bena ut. Har ju viss dokumentation så tror att jag kan hitta numren till alla tre den vägen istället för att leta på motorerna.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

torbjorn_forsman

#6 » 22:00:43, 03-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det syns ju annars ganska tydligt på en motor om den har kamrem eller om kamtransmissionen är löst på något annat sätt, man behöver inte kolla några nummer för den saken.
Det är för övrigt inte motornumret (serienumret) som i så fall är intressant, utan det är motorns typbeteckning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se