Vinkeldragning använder man bara vid s k sträckskruvar, som ska dras åt över materialets sträckgräns. Sådana förekommer t ex som topplocksskruvar från 80-talet och framåt, fördelen med att använda sådana skruvar är att man slipper efterdragning efter några hundra mil, så garantiservicen på en ny bil blir billigare.
Om det verkligen är noga med åtdragning av skruvar (t ex i kärnkraftverk), så brukar man rigga upp en
indikatorklocka för att mäta skruvens längd och drar åt till en bestämd förlängning. Men sånt förekommer aldrig i massproducerade bilmotorer eller andra billiga produkter.
Förr i tiden var det vanligt med både många gånger större cylinderslitage och mycket mer sot och avlagringar i bilmotorer än man brukar se idag.
Dels pga att bensinen innehöll mycket svavel förr i tiden, som bildade svavelsyra tillsammans med kondensvatten i cylindrarna vid varje
kallstart och varmkörning så det blev frätskador i cylinderloppen förutom vanligt slitage. Och dels pga dåliga motoroljor som saknade sotlösande egenskaper, och rätt tvivelaktiga
luftfilter i kombination med dammiga grusvägar.