Matshj70 skrev:kimmen skrev:Gör en enkel test om man misstänker en topplockspackning
Fyll upp med kylvätska, starta motorn och belasta den ganska hårt utan att varva så högt, bara belasta den
Kommer det massa bubblor, då misstänker man att den trycker ut gaser i kylväskan, det ska inte bubbla någonting, på sin höjd kommer vätskenivån höja sig men inte bubbla
Ska motorn vara varm när man gör det eller kan man göra det "direkt" när man startat den?
Worst case senario:
Är det svårt att byta
topplockspackning på en grävare?
(Min enda erfarenhet av att mecka i motorer är från när jag var 13-14 år och renoverade en Push Dakota motor)
Prova gärna både vid varm och kall motor, ibland kan en dålig
packning läcka mer då den är kall, ibland då den är varm.
Att byta topplockspackning är egentligen inte svårt om vi nu antar att det är en "normalt" byggd dieselmotor med stötstänger, men under alla förhållanden bör du läsa på i VHB för aktuell motortyp INNAN du börjar skruva. Det som kan göra jobbet svårt är t ex om det finns en massa ovidkommande saker i vägen som måste skruvas bort innan man överhuvudtaget kommer åt någonting. Kom ihåg att tätningsytorna måste rengöras noga och man bör kolla att toppen verkligen är plan. Det finns gott om bilder och allmänna råd i diverse gamla motorrenoveringstrådar på detta forum. Om motorn har många drifttimmar på nacken kanske man ska kosta på ventilslipning när man ändå håller på.