Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Vad händer egentligen när en spridare blir sliten?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Ulf (trådstartaren)

#1 » 09:28:55, 01-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte funderat på detta tidigare, men det ska renoveras spridare på bilen.

Ja, sliten och sliten förresten, men den börjar öppna vid ett lägre tryck.

I min enkla värld så borde den öppna för tidigt och därmed så tänder det för tidigt.

Jag har inte grävt i någon dieselpump så jag har ingen aning exakt hur de funkar.

Men trycket lär ju inte vara momentant över öppningstrycket, eller?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61



Mikael.Johansson

#2 » 10:02:32, 01-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag utgår ifrån att det handlar om mekaniskt pump och spridare, så lär nog inte insprutningstidpunten påverkas märkbart.

Det som händer är att strålbilden / dimman påverkas negativt och det finns risk för efterdropp.

Är pumpen sliten kan det dock eventuellt vara motiverat att sänka öppningstrycket något. Men enbart om ett sådant behov kan påvisas.

Har nu trycket sjunkit spontant, kanske en mattning av fjädern, så är det väl bara till att justera tillbaks det till enligt specifikationen.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Ulf (trådstartaren)

#3 » 10:16:32, 01-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Mikael!
Det är en elektroniskt styrd pump med ett rör till varje spridare, och den borde i detta avseende fungera som en mekanisk pump.

Rekomendationen är att justera spridarna efter 11000 mil, max 16000.

Då är jag inte helt ute och cyklar iaf!
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Turbodiesel

#4 » 11:43:53, 01-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att öppningstrycket minskar har mest med fjäderns avmattning att göra, även nålen sjunker (lite) i sätet (alla mekaniska ting slits).


Slitage, beläggningar & korrosion på spridarspetsen gör att "strålbilden" blir sämre med tiden.


Även de enklaste förgasarmunstyckena slits av vätskans (bensinens) strömning & korrosion.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

autorep

#5 » 09:55:26, 07-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad händer egentligen när en spridare blir sliten

Fjäder, utmatad lägre system tryck,

Nål och säte skadat då har man en läckande spridare,

Nålen kärvar i sitt hål, då har men en ventil som kanske inte stänger efter ordning eller öppnar fullt.

Allt ovan gör att sprutbilden kommer att gå från super fin dimma till häl regn och förbränningen kommer inte att vara optimal = sämre hk, svart rök, kan även bli svår startad.


Så service på spridare och pump, i många fall så har man en ny maskin.

om inte den har fått en massa eter (start gas) och motor är sliten typ kolvringar, läckande ventiler

Dagens diesel är ju skit för gammla motorer för den har ju inte samma egenskaper som den gammla, och det sliter på spridare och spridarpump efter som den nya dieseln inte har samma smörj egenskapper som den gammla hade.

man kan ju slå olja i den men då gäller det att kolla så att det verklingen blandar sig med dieseln och inte bara ligger som en klump i tanken :idee:
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

dimorep

#6 » 12:13:26, 07-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felaktig sprutbild (avser främst direktinsprutade motorer) gör även att bränslet inte hamnar där det ska. Och blir det riktigt fel så är risken stor att bränslet / delar av det når ut till cylinderväggarna = ökad risk för skärning.

En spridare som droppar släpper ut en väldigt stor samlad mängd energi. Så pass stor att den med lätthet kan smälta hål rakt igenom kolven där det träffar.

Ang kompensering (ökning) av fjäderinspänningen för att bibehålla rätt öppningstryck.
Här gäller det att veta vad man gör, hur mycket man max kan shimsa bakom varje fjäder. För mycket shims gör att fjädern inte kan jobba som tänk och i värsta fall så bottnar den innan full lyfthöjd på nålen har uppnåts!

Vid justering av en injektor med befintlig spets så brukar jag bara göra det om trycket från början max är några 10-tal Bar för lågt (annars blir det komponetbyte direkt). Och svarar inte fjädern som önskat med ökad shimshöjd så är den och/eller spetsen kass.

Gäller det byte av spets på en ej tidigare öppnad injektor så bytar jag fjäder direkt om inte öppningstrycket blir ungefär rätt direkt med den nya spetsen monterad. För då är fjädern utmattad och även om öppningstrycket skulle gå att få upp genom att öka fjädertrycket så är ändå risken stor att fjädern mattas av allt för mycket på för kort tid. :(
Och då nya fjädrar (byts då givetvis på alla injektorerna tillhörandes den motorn) inte kostar så många kronor så bör igentligen det vara något som ska bytas vid varje seriös "renovering av spridare". En renoverad injektor ska ju fungera lika bra som en ny (eller utbytes) under hela tiden fram till nästa (enligt tillv. angivna) serviceperiod.
Sen blir det ju ett så fint och distingt "knarr-ljud" med ny fjäder jämfört med en "uppshimsad" dito (båda med samma ö-tryck)! :grin:


Tycker inte att den dieselen som finns i dag är så jäkla dålig (sett till smörjförmågan) längre, blivit klart bättre under de sista åren. Den stora skillnaden tror jag istället är att komponenterna har blivit betydligt känsligare, toleranserna är tajtare, trycken högre, serviceintervallerna allt längre och priserna allt mer pressade på komponenterna.

Sen brukar det vara som så att de som har "bränsleproblem" är oftast alltid de samma, oavs vilka maskin de än har. Så STÖRSTA felet kanske ligger i hur de sköter / hanterar bränslet innan det kommer fram till motorn...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

DNBM

#7 » 21:40:59, 27-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Mercedes 190 Diesel som det luktar s*t*n om :djaevul:
Lite svårstartad med då den är kall :snow:

Funderar på det här med spridare .

Vad tror ni om denna testare ?

Var kan man gå och köpa reservdelar som ny fjäder eller brickor mm då ?
Är det Bosch servis killen i stan man går till då eller vad ger ni för råd ?


http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000024196/
Användarvisningsbild
DNBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:44, 28-05-2016
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 12-15 tons Gaffeltruck på jobbet av fabrikat Svetruck samt volvo L120 . Tidigare förare på Volvo L180 Hl . Privat hemma påtar jag med Volvo BM 646 från 1983

Stridis2

#8 » 09:38:34, 28-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en sådan provare. Egentligen ska en spridarprovare ha kran så man kan trycksätta spridaren under längre tid för att se genomläck (vilket denna inte har), men den fungerar. Känns stabil och ordentlig.

Finns lite info om både den provaren och allmänt om spridarrenovering här:
[Allmänt] Hur felsöka / renovera dieselmotor, vilka verktyg?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

DNBM

#9 » 22:23:40, 28-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd . Tack för info :thumme:
Användarvisningsbild
DNBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:44, 28-05-2016
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 12-15 tons Gaffeltruck på jobbet av fabrikat Svetruck samt volvo L120 . Tidigare förare på Volvo L180 Hl . Privat hemma påtar jag med Volvo BM 646 från 1983


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se