Felaktig sprutbild (avser främst direktinsprutade motorer) gör även att bränslet inte hamnar där det ska. Och blir det riktigt fel så är risken stor att bränslet / delar av det når ut till cylinderväggarna = ökad risk för skärning.
En
spridare som droppar släpper ut en väldigt stor samlad mängd energi. Så pass stor att den med lätthet kan smälta hål rakt igenom kolven där det träffar.
Ang kompensering (ökning) av fjäderinspänningen för att bibehålla rätt öppningstryck.
Här gäller det att veta vad man gör, hur mycket man max kan shimsa bakom varje
fjäder. För mycket
shims gör att fjädern inte kan jobba som tänk och i värsta fall så bottnar den innan full lyfthöjd på nålen har uppnåts!
Vid justering av en injektor med befintlig spets så brukar jag bara göra det om trycket från början max är några 10-tal Bar för lågt (annars blir det komponetbyte direkt). Och svarar inte fjädern som önskat med ökad shimshöjd så är den och/eller spetsen kass.
Gäller det byte av spets på en ej tidigare öppnad injektor så bytar jag fjäder direkt om inte öppningstrycket blir
ungefär rätt direkt med den nya spetsen monterad. För då är fjädern utmattad och även om öppningstrycket skulle gå att få upp genom att öka fjädertrycket så är ändå risken stor att fjädern mattas av allt för mycket på för kort tid.
Och då nya fjädrar (byts då givetvis på alla injektorerna tillhörandes den motorn) inte kostar så många kronor så bör igentligen det vara något som ska bytas vid varje seriös "
renovering av spridare". En renoverad injektor ska ju fungera lika bra som en ny (eller utbytes) under hela tiden fram till nästa (enligt tillv. angivna) serviceperiod.
Sen blir det ju ett så fint och distingt "knarr-ljud" med ny fjäder jämfört med en "uppshimsad" dito (båda med samma ö-tryck)!
Tycker inte att den dieselen som finns i dag är så jäkla dålig (sett till smörjförmågan) längre, blivit klart bättre under de sista åren. Den stora skillnaden tror jag istället är att komponenterna har blivit betydligt känsligare, toleranserna är tajtare, trycken högre, serviceintervallerna allt längre och priserna allt mer pressade på komponenterna.
Sen brukar det vara som så att de som har "bränsleproblem" är oftast alltid de samma, oavs vilka maskin de än har. Så STÖRSTA felet kanske ligger i hur de sköter / hanterar bränslet innan det kommer fram till motorn...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...