Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Förgasar helv*** suger ingen soppa

35 inlägg • Sida 2 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

torbjorn_forsman

#16 » 19:19:06, 12-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alkoholer som t ex etanol och metanol har använts i bensin sedan över 90 år tillbaka, så det är inte alls något modernt påfund. Det finns inga gummikvaliteter som är tåliga mot bensin, som skulle kunna skadas av etanol, däremot finns det många exempel på motsatsen.

Ett fall där man kan tro att gummi skadas av etanolhaltig bensin utan att så är fallet är, om det rör sig om en gammal söndervittrad gummidetalj (t ex en bränsleslang av undermålig Biltema-kvalitet från 80-90-talet) som har varit i kontakt med bensin utan etanol eller med låg etanolhalt i många år, då kan det hända att bensinen har lakat ur gummit och gjort det poröst, men porerna har fyllts igen av hartsavlagringar som kommer från bensinen. Om sedan den där gummidetaljen kommer i kontakt med ett mer etanolhaltigt bränsle, så löser det upp hartserna och då blir det plötsligt klart hur dåligt gummit egentligen har varit sedan länge.

Det är ju också välkänt att gamla gummidelar som fungerar bra så länge de är i kontakt med bensin, krymper och blir stenhårda om de får ligga fritt i luft så att de flyktiga ämnen som gummit har dragit åt sig får avdunsta. Ett typiskt fall är om man tar loss en gammal bränsleslang och låter den ligga på hyllan ett par månader.

Även om det rekommenderas vanlig motorolja i gamla instruktionsböcker för bergborrmaskiner (som t ex Pionjär), så är det inte lämpligt numera eftersom dagens bensin innehåller mindre av cancerframkallande s k cykliska kolväten (bensenringar) än den gjorde förr, och det gör att modern bensin har svårare att blanda sig med vanlig motorolja.
Just i Pionjärfallet avråds bestämt från att använda tvåtaktsolja på skyltar på maskinerna och i äldre instruktionsböcker från 1950-60, kanske 70-talet. Men i den senaste utgåvan av instruktionsbok för de gamla Pionjärserierna, som gavs ut någon gång på 90-talet, rekommenderas vanlig tvåtaktsolja med samma blandningsförhållande som förr angavs för motorolja (5 % för maskiner med aluminiumcylinder, 8 % för maskiner med gjutjärnscylinder).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



östemann

#17 » 13:48:37, 13-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

OscarOscar skrev:Angående läckage vevhus. Jag ser att ”metallfjäderblecket” i botten av förgasaren mot vevhuset pulserar/vibrerar när jag drar.
Sen vet jag ju inte hur mycket det borde det borde öppna. Se 3 och 4 i sprängskissen över huset som förgasaren sitter i. Stoppdelen lämnar möjlighet för blecket att öppna 8-10mm. Jag ser att det pulserar max 1mm

Reedventilen som öppnar så då verkar det ju som att det bygger upp undertryck i vevhuset,lite sällsynt pillemarisk konstruktion på den enligt sprängskissen så kan det tänkas att den inte tätar ordentligt? :idee:
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

OscarOscar (trådstartaren)

#18 » 13:38:55, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår bytte jag ut, bränslefilter. Bränsleslang. Nål i förgasaren, vippa. Samtliga silar. Packningar. Pumpmembran. När jag drog sakta i magnapullen såg jag i den nya genomskinliga bränsleslangen hur soppan sögs fram till förgasaren. Efter 40 drag till tände den inte en enda gång. Skruva isär förgasaren och såg direkt inga större spår av bränsle. Nu är jag helt handfallen. Finns det någon i Stockholm eller i närheten som är klurig. Känns otroligt hårt att inte kunna räkna ut vad som är fel.
OscarOscar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:16, 18-04-2022
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar SV26

OscarOscar (trådstartaren)

#19 » 19:45:25, 18-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu en update i felsökningen. Walbro WJ15 heter förgasaren. Testade pop-off trycket. 25psi. Sätter sig åter runt 18psi. Verkar rimligt. Skruva ur nålen för att säkerställa att den inte var problemet och tänkte att soppan skulle rinna rakt igenom. Men nej.

Börjar tro att pulsen till pumpmembranet är för klen.. vilket skulle indikera på läck i vevhuset antar jag?
OscarOscar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:16, 18-04-2022
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar SV26

kimmen

#20 » 20:07:19, 18-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lätt att idiotförklara mig, men har du oljeblandad bensin? den kanske har skurit .. Ja ja, jag är en idiot, men..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

OscarOscar (trådstartaren)

#21 » 21:24:27, 18-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är oljeblandad bensin. Skurit betyder i min värld att något har fastnat så veven inte går runt
Det gör den. Som sagt häller jag ner bensin i spjällhuset på förgasaren så tänder den och snurrar runt.
OscarOscar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:16, 18-04-2022
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar SV26

OscarOscar (trådstartaren)

#22 » 21:30:07, 18-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till folk med problem i framtiden. Samma maskin har sålts som skidril 180. Här finns en riktigt ingående manual

https://books.google.se/books?id=GskXAA ... al&f=false

Förövrigt, någon som kan förklara funktionen av det lilla hålet i kolven? Verkar inte vara som det har bränt hål. Ser maskin gjort ut. Blåser jag i det känns det som att det visslar/blåser runt kolvringarna
Bild
OscarOscar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:16, 18-04-2022
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar SV26

kimmen

#23 » 21:56:41, 18-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raderat, trodde det va en motorsåg
Men skrit behöver inte vara att motorn står still
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

nimrod_pro

#24 » 22:50:32, 18-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara för att öka trycket /smörja ringarna mot cylinderväggen?
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro

#25 » 22:52:32, 18-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att den tänder till när du slår soppa direkt i cylindern kan innebära att ev otäthet övervinns av att vätska/olja gör att det tätar tillräckt för att uppnå tillräcklig kompression. Hur ser cylinderväggarna ut?
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#26 » 23:12:24, 18-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns den "normal" i kompressionen?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

OscarOscar (trådstartaren)

#27 » 11:17:42, 19-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns lite repor/slitage. Men ser nog värre ut på bild än om jag känner med fingret. Kan jag täthetsprova, kompressionstesta på något vis?

Angående hur kompressionen känns så är det markant skillnad om tändstiftet sitter i eller inte. Däremot har jag ju kompressorcylindern som är i nyskick. Så kompressionen känns ju alltid bra. Alltså när jag drar i snöret känner jag ju av både kompressionen från kompressordelen och kompressionen från förbränningsdelen

Bild
Bild
OscarOscar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:16, 18-04-2022
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar SV26

treaser2

#28 » 13:40:41, 19-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir stiftet fuktigt efter du dragit så många gånger? Avluftning till tanken? Har gasreglaget och chokespjället rätt funktion? Har du fräscht bränsle?
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

kimmen

#29 » 13:44:26, 19-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där ser ut som sotskärningar, tror du blandar bränsle själv, och med mycket olja
Ser inte bra ut, kan vara att kompressionen går ned i vevhuset och därför inte suger in bränsle

Hona ur cylindern, rengör kolven från sot

Byt plats på kolvringarna om det går, utan att bryta av dom

Kör sedan på färdigblandad bensin, finns med fetare blandning
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

OscarOscar (trådstartaren)

#30 » 18:34:09, 20-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej! Tack för input. Då lägger jag den åt sidan ett tag för senare renovering

Bild

Provar med svensktillverkat istället. Tips på hur olja och soppa skall skötas till denna?
OscarOscar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:16, 18-04-2022
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar SV26


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se