Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Problem med Ford dieselmotor till reservkraft

11 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#1 » 01:58:49, 07-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan
Har lite problem med motorn till mitt reservkraftverk, en Ford 2715E. Den får hela tiden in luft i bränslet men jag kan inte begripa vart någonstans. Motorn går bara i några sekunder och sen stannar den och när man öppnar luftventilen på spridarpumpen längst fram mot fläktremmen så kommer det ut massa luftbubblor. Om man däremot lämnar den skruven lite öppen så går motorn hur fint som helst. Provade då att flytta returledningen som det förövrigt inte kommer nån diesel alls ur till luftningshålet med en transparent slang och då går motorn fint också. Men i slangen ser man att där inte pumpas ren diesel utan ett vitt skum. Har bytt matarpumpen samt slangen till dieseltanken. Efter matarpumpen borde det väl vara övertryck så ingen luft kan läcka in?
När jag öppnar luftskruven på filterhållaren högst upp så kommer där ut ren diesel utan luft. Å där borde väl ändå luften samlas då det är systemets högsta punkt? Så vart kommer luften i spridarpumpen från? Kan luft sugas in på något sätt i den?
Nån som kan hjälpa mig? Vill gärna ha igång den så den fungerar när nästa strömavbrott kommer
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv



Turbodiesel

#2 » 02:14:34, 07-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går motorn precis som den ska, på alla fyra?

Det kan annars vara en spridarspets som kärvat fast, och skickar kompression/förbränningsgaser baklänges. Lossa (typ kvartsvarv) ett spridarrör i taget under gång, och se om skummet kommer därifrån, eller om det avtar i din improviserade avluftare.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#3 » 07:28:36, 07-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är 6 cylindrar i den motorn å den kör fint på alla 6, tänker mig att den borde gå ojämnt eller låta konstigt annars
Det skulle mycket väl kunna vara någon spridare som spökar då motorn stått still i 8 år varav 1 av dessa helt under vatten då den stod i ett underjordiskt skyddsrum som blev vattenfylld. Var vatten i cylindrar när jag fick motorn
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

magloman

#4 » 08:37:06, 07-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du lossar ett rör till varje spridare under gång, ett i taget. Så märker du om den inte skulle gå på nån.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#5 » 09:04:43, 07-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kan jag prova, då ser man kanske om där kommer några gaser
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#6 » 23:23:35, 07-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde motorn igen ikväll å den startar hur lätt som helst, frågan är om man inte ska låta min slang sitta kvar, motorn går fint utan några missljud
Men jag upptäckte en annan skum sak å det är kylvattnet. Har fyllt upp hela motorn samt expansionskärl med vatten upp till expansionskärlets maxnivå. När motorn blivit varm å termostaten öppnar så sprutar vattnet ut från expansionskärlet med tryck å sen så sugs allt vatten som var kvar i expansionskärlet ut igen så det blir tomt. Vad beror detta på?
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

magloman

#7 » 10:59:59, 08-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som motorhaveri, allvarligt
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#8 » 11:32:37, 08-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mest troligt att det har blivit förbindelse mellan någon cylinder och kylvattnet på något sätt. T ex trasig topplockspackning eller spricka i topp eller cylinderfoder.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MN

#9 » 11:45:32, 08-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

fyll exp kärl till 1/3 när motorn är kall och se vad som händer nästa gång.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#10 » 14:27:43, 08-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat scheman å det är jag som verkar ha kopplat slangarna fel. Ska ändra å se om det löser sig
Inget läcker någonstans så packningen verkar hel
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

tracker

#11 » 07:19:59, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som kärvande termostat. Motorn blir för varm innan den öppnar.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se