Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

4 cylindrig kubota går på 3 ( ibland)

10 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#1 » 10:32:20, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 4 cylindrig kubota som funkar perfekt för det mesta, men sen kan den få för sig att tuffa och gå på tre samtidigt som den svartryker. Släpper jag ned på tomgång och gör några snabba uppvarvningar så verkar det som att det kan lossna och gå rent igen en stund. Spridarna har varit inne på kontroll av tryck och spridningsbild så där tror jag inte felet ligger. Det är en liten inbyggnadspump från Bosch som sitter i maskinen och den har jag ingen koll på funktion mer än att kamaxeln sitter i motorn när man lyfter ut pumpen. Kan det vara pumpsegment som hänger sig, men då borde den väl inte svartryka? Eller drar pumpen på de andra tre fullt då? :klia:
Hjälp. Var finns en dieselverkstad som fixar Kubota´s pumpar nu för tiden?
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



joakim72

#2 » 11:02:10, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom här spridarna är en värld för sig... Enkel i en encylindrig motor men redan 2 cylindrar blir knepigt. bränslemängden justeras till alla spridare med en stång som kommer från regulatorn. stången är skruvad i pumpelementets reglering så alla spridare reglerar samtidigt. Pumparnas mängd kan regleras individuellt för hålet i reglerstången är ovalt. Pumpelementet får timningen från en egen kamaxel så man måste ställa insputningstiden skillt för varje cylinder, som exempel så motsvarar 1varv på den justerskruven 5 grader skillnad i vevaxelvarv på någon motortyp.
Så ditt problem skulle jag börja med att se om alla spridare sitter ordentligt fast i reglerstången.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#3 » 11:14:34, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joakim, jag tror du har blandat ihop med lombardini.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Janson1

#4 » 20:54:32, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På din beskrivning Åsa-Nisse så låter det som att det blir någon slags självsvängning, reglerstången far fram och tillbaka väldigt fort så nån cylinder får fullgas, någon tomgång, någon ingenting alls osv. Medel blir rätt varvtal men väldigt ojämnt och svartrök då och då.
Börja med att kolla om det finns något slags dämpanordning för reglerstången. Jag skall ta mig en titt på kubotas små dieslar...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#5 » 21:30:50, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade in lite. Jag antar att motorn har en kasset där dom fyra pumparna sitter. Sen regleras alla 4 pumparna lika av en reglerstång som går framåt till slungregulatorn, det verkar vara kulor som far ut av centrifugalkraft, minskar bränslemängden och en fjäder som spänns av gashandtaget och vill öka bränslemängden. Om man drar ut stoppen bara lite, gör det någon skillnad? (Nu kanske den har elstopp via en stoppsolenoid och det försvårar något) Finns det vissa varv där den går bättre eller sämre? Går det att se reglerstången under drift?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#6 » 21:57:29, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har stoppsolenoid så det är kört. Inget är synligt då den sitter i motorblocket. 3/4varvtal är normalt arbete och då kommer bluddret och svartröken. Jag upplever att det inte händer förrän motorn är genomvarm. Släpper jag ner till tomgång eller stannar så kan den gå rent en stund innan det återkommer.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

björken

#7 » 23:06:24, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft liknande på vår Kubota V2203 ett par gånger, då har det hjälpt att lufta ur ordentligt på spridarrören med motorn igång. Vet inte men det har känts som det legat en luftbubbla eller om det kanske bara varit en slump att det löst problemet.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#8 » 17:08:16, 25-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björken. Det är nog slumpen att det löst problemet, eller att pumpsegmentet lossnat då motståndet försvunnit i spridarröret.
Jag har ingen synlig luft i systemet för jag ser bränslet i en genomskinlig slang på returen.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

SvampenT15

#9 » 18:24:44, 25-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag är ju bara van vid gamla dieslar och dom svart röker ju hela tiden- Lite pga att dom är slitna och har svårt att starta ex Fergusson 35 med 4 cylindrig motor som jag har. Med detta som bakgrund till mitt antagande så gissar jag att du har en ventil på en cylinder som kärvar när den blir varm. Då tänder inte den cylindern men det blir svart rök. Gör ett komp prov vid varm motor och se om det är bra eller dåligt. Som sagt en gissning.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

björken

#10 » 19:28:55, 25-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Björken. Det är nog slumpen att det löst problemet, eller att pumpsegmentet lossnat då motståndet försvunnit i spridarröret.
Jag har ingen synlig luft i systemet för jag ser bränslet i en genomskinlig slang på returen.


I mitt fall var det mer oförbränd dieselrök, dvs lite stickade och "sur" lukt, inte svart som av (delvis) förbränd diesel. Men helt klart var det en cylinder som inte ville vara med. Tror urprungsorsaken i mitt fall var igenkleggad vattenavskiljare och dieselfilter så antingen kom det med nåt skräp som fastnade i pump eller spridare, eller så blev det luft. Efter att problemet löstes har det funkat många timmar utan att komma tillbaka.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se