Nja, resistortändstiften dök först upp på 1950-talet när FM-radio, tv och bilmonterad
komradio började förekomma, och det visade sig att de gamla avstörningsmetoderna man hade använt för mellanvåg med
motstånd i tändstiftskabelskor mm inte längre räckte till. På 1970-talet när det började komma myndighetskrav på hur mycket radiostörningar motorer fick sprida omkring sig (tror de kom först i Tyskland och ganska snart spred de sig till hela Europa + USA), så var resistorstift ett billigt sätt för tillverkarna att klara kraven.
Tändkablarna fungerar ganska bra som "antenn" för VHF-frekvenser, om vi antar att längden på en tändkabel i genomsnitt är en halvmeter, så kommer den att vara en perfekt s k kvartsvågsantenn för våglängder kring 2 meter, alltså frekvenser kring 150 MHz. Och därikring finns det ju många frekvensband som är viktiga ur radiosynpunkt - FM-rundradio, tv:ns
band III, amatörradio, flygradio, marin-VHF, landmobil radio mm.
Det som initierar störningarna i tändsystemet är ju framför allt gnistorna i tändstiften. Om man nu kan, högfrekvensmässigt, isolera gnistan från den stora kabellängd som fungerar som antenn, så blir man också av med de mesta störningarna. Och den isolationen kan man göra med ett motstånd som är högohmigt relativt tändkabelns impedans för höga frekvenser. Om vi antar ett motstånd på 1 kohm i tändstiftet och att tändkabelns HF-impedans mot omgivningen är omkring 50 ohm, så kommer alltså, grovt förenklat, störningarna att dämpas till
ungefär 1000/50 = 1/20 av den nivå de hade haft helt utan avstörning.
På ett tändsystem med fördelare blir det ju också gnistbildning mellan fördelarrotorn och sidokontakterna i fördelarlocket, störningarna därifrån dämpar man med motstånd i fördelarrotorn och ibland också i tändkablarnas anslutningar till fördelarlocket. Mot slutet av "fördelartiden" såg man en del personbilar som hade en jordad plåtkrage runt fördelarlocket eller en yttre skärmkåpa av
svart halvledande plast utanpå locket.
När ett tändsystem stör elektronik i närheten av motorn som inte direkt har med radio att göra, så brukar det snarare vara ledningsbundna störningar från primärsidan av tändspolen, CDI-modul/tändmodul etc. Det brukar lösas genom t ex att vara noga med att prova ut jordpunkter för tändmodul mm, sätta dit avstörningskondensator på matningen till tändspolen i batteritändsystem, vara noga med ledningsdragningen och undvika att dra störande och störningskänsliga kablar i samma kabelstam, ev använda skärmad
kabel eller filtrera vissa störande signaler som ska gå lång väg i kabelstammarna.