Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Tändstift med och utan resistor

7 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

JPW (trådstartaren)

#1 » 14:52:09, 04-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått delad vårdnad om en utombordsmotor- en Volvo Penta 7,5hk från typ 1975. Det är tydligen en Hondamotor (4-takt) som Volvo Penta satt sitt namn på. Nå, i manualen till den motorn står tändstift från NGK typ D5HS, dvs tändstift utan resistor. De är direkt svåra att få tag i, och rätt dyra. Men DR5HS är inga problem.

Men hur funkar nu detta - går det att sätta i resistortändstift i ett tändsystem designat för tändstift utan resistor? Har inte tänkt att riskera livslängden på motorn, den är i nyskick och underbart tyst och utan den annars obligatoriska blådimman efter båten. Jag tänker skaffa ett ekolod och då är det väl viss risk att motorn stör ekolodet på något sätt som kanske kan undvikas med resistortändstift?

Ni som har stenkoll, hur hänger detta ihop?

/ J
JPW
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:05, 09-05-2014
Ort: AC
Maskin: Motorsåg och en trasig moppe



QV_

#2 » 15:07:35, 04-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stenkoll: Nej
Ser jag några problem: Nej
I Amzingen (tror inte att det var resistor i den 1962) sitter det 5Kohm i rotorn.
Det har även varit resistortändkablar i den (nu är det koppar :-) )
Tändstiften kommer jag inte ihåg om det är resistor eller inte just nu. De slits ju inte lika hårt med den moderna soppan som de gjorde i min ungdom.
Rent tekniskt anser jag att luftgapet i tändstiftet har ett rätt mycket större motstånd än 5Kohm så påverkan, om den finns är diffus. (alltså väldigt liten och svår att upptäcka)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#3 » 17:31:08, 04-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går utmärkt att sätta dit tändstift med integrerat motstånd också. Ur tändsystemets synpunkt spelar det ingen roll, inre resistansen i tändspole + primärkrets är ändå många gånger större än den enstaka kohm som finns i avstörningsmotståndet i tändstiftet.

Beträffande avstörning så är det framför allt vid höga frekvenser (VHF, alltså 30 MHz och uppåt, t ex FM-rundradio, TV, handburen komradio, marin-VHF) som motståndet i tändstiftet gör nytta. Ekolodet kan väntas vara störkänsligt vid betydligt lägre frekvenser (tiotal kHz upp till någon enstaka MHz), så för dess skull gör det nog varken till eller från. Om utombordaren stör vid så låga frekvenser så är det nog snarare ledningsbundna störningar från eventuellt kablage anslutet till motorn (batteriladdning, dödarknapp mm) som kan spela roll, och i så fall får man avstöra på helt andra sätt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#4 » 18:02:59, 04-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag förstått det hänger resistorns avstörningsfunktion ihop med kapacitansen i högspänningskretsen. Tändkabel, tändstift etc. har en liten kapacitans som laddas upp när tändspolens utspänning går upp, och som laddas ur när den går ner. Innan gnistan tänds går spänningen upp till kanske 10-20 000V, därmed är kapacitansen uppladdad till den spänningen då. I samma ögonblick som gnistan tänds och strömmen börjar flöda över gnistgapet sjunker spänningen till några tusen volt eftersom det är allt som behövs för att hålla gnistan igång. Så, vi har något som är uppladdat till 20 000V, ihopkopplat med något som bara behöver en tiondel av det, det är ett "överskott" på 18 000V som praktiskt taget jobbar mot en kortslutning - det behövs 2000V för att "hålla dörren öppen", allt överskott rusar igenom omedelbart. Kapacitansen urladdas mycket snabbt ner till 2000V, det innebär att det en kort stund går en väldigt stor ström genom gnistan för att sedan sjunka till en ganska liten, stabil ström så länge gnistan finns kvar.

Denna hastiga ökningen till en såpass stor ström ger mycket störningar i systemets omgivning, ganska betydelselöst när ingen elektronik finns i närheten men de senaste 40 åren har det ju använts elektronik i allt - elektroniska tändsystem, radio, spänningsregulatorer...

Med ett motstånd på några tusen ohm får man ett spänningsfall när det går ström genom det, ju större ström, desto större spänningsfall. Resultatet blir att man istället får en relativt långsam urladdning av kapacitansen, istället för en kortvarig hög strömtopp får man en liten ström under betydligt längre tid. Minskar störningarna ganska mycket, utan att spela särskilt stor roll när laddningen är borta och det bara är strömmen från tändspolen kvar.

Har tyvärr tappat bort dokumentet där jag läste om hur detta fungerar, men jag har förhoppningsvis inte virrat till det allt för mycket.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#5 » 18:31:25, 04-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, resistortändstiften dök först upp på 1950-talet när FM-radio, tv och bilmonterad komradio började förekomma, och det visade sig att de gamla avstörningsmetoderna man hade använt för mellanvåg med motstånd i tändstiftskabelskor mm inte längre räckte till. På 1970-talet när det började komma myndighetskrav på hur mycket radiostörningar motorer fick sprida omkring sig (tror de kom först i Tyskland och ganska snart spred de sig till hela Europa + USA), så var resistorstift ett billigt sätt för tillverkarna att klara kraven.

Tändkablarna fungerar ganska bra som "antenn" för VHF-frekvenser, om vi antar att längden på en tändkabel i genomsnitt är en halvmeter, så kommer den att vara en perfekt s k kvartsvågsantenn för våglängder kring 2 meter, alltså frekvenser kring 150 MHz. Och därikring finns det ju många frekvensband som är viktiga ur radiosynpunkt - FM-rundradio, tv:ns band III, amatörradio, flygradio, marin-VHF, landmobil radio mm.

Det som initierar störningarna i tändsystemet är ju framför allt gnistorna i tändstiften. Om man nu kan, högfrekvensmässigt, isolera gnistan från den stora kabellängd som fungerar som antenn, så blir man också av med de mesta störningarna. Och den isolationen kan man göra med ett motstånd som är högohmigt relativt tändkabelns impedans för höga frekvenser. Om vi antar ett motstånd på 1 kohm i tändstiftet och att tändkabelns HF-impedans mot omgivningen är omkring 50 ohm, så kommer alltså, grovt förenklat, störningarna att dämpas till ungefär 1000/50 = 1/20 av den nivå de hade haft helt utan avstörning.

På ett tändsystem med fördelare blir det ju också gnistbildning mellan fördelarrotorn och sidokontakterna i fördelarlocket, störningarna därifrån dämpar man med motstånd i fördelarrotorn och ibland också i tändkablarnas anslutningar till fördelarlocket. Mot slutet av "fördelartiden" såg man en del personbilar som hade en jordad plåtkrage runt fördelarlocket eller en yttre skärmkåpa av svart halvledande plast utanpå locket.

När ett tändsystem stör elektronik i närheten av motorn som inte direkt har med radio att göra, så brukar det snarare vara ledningsbundna störningar från primärsidan av tändspolen, CDI-modul/tändmodul etc. Det brukar lösas genom t ex att vara noga med att prova ut jordpunkter för tändmodul mm, sätta dit avstörningskondensator på matningen till tändspolen i batteritändsystem, vara noga med ledningsdragningen och undvika att dra störande och störningskänsliga kablar i samma kabelstam, ev använda skärmad kabel eller filtrera vissa störande signaler som ska gå lång väg i kabelstammarna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JPW (trådstartaren)

#6 » 19:29:34, 04-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack alla! Otroligt imponerad här, och mycket klokare.

/ J
JPW
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:05, 09-05-2014
Ort: AC
Maskin: Motorsåg och en trasig moppe

JPW (trådstartaren)

#7 » 19:38:35, 04-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn har varken elstart eller generator så ett ekolod kommer oavsett behöva ett helt eget batteri som drivkälla. Men transducern kommer sitta rätt nära motorn, däremot.
JPW
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:05, 09-05-2014
Ort: AC
Maskin: Motorsåg och en trasig moppe


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se