Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Fylla oljefiltret med olja innan montering?

32 inlägg • Sida 1 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 23:03:47, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

JA, vilket gör ni? Jag fyller inte motorns oljefilter innan montering vid byte. Den ända gången jag fyller systemet är vid montering av en ny eller översedd motor. Då drar jag runt motorn utan tändstift/glödstift tills oljan kommer ut ur tex oljetrycksgivaren, då vet jag att systemet har olja och kommer igång direkt. Det finns anledning varför jag inte fyller olja i filtret innan montering...
Hur gör ni andra?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



fretchi

#2 » 23:47:17, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aldrig gjort. Aldrig lidit pga det heller. Byter du olja har ändå alla lagerytor oljefilmen kvar fast du tappar ut det som finns i tråget. Det räcker mer än väl för sekunden oljelampan lyser.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

processengine

#3 » 23:56:13, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid fyllt filtret innan montering. Det har bara kännts vettigt, ingen aning huruvida det har någon betydelse.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

nixs

#4 » 23:56:57, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:JA, vilket gör ni? Jag fyller inte motorns oljefilter innan montering vid byte. Den ända gången jag fyller systemet är vid montering av en ny eller översedd motor. Då drar jag runt motorn utan tändstift/glödstift tills oljan kommer ut ur tex oljetrycksgivaren, då vet jag att systemet har olja och kommer igång direkt. Det finns anledning varför jag inte fyller olja i filtret innan montering...
Hur gör ni andra?


Fylla i ofiltrerad olja tänker du?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Iznogoud

#5 » 07:03:55, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aldrig fyllt olja innan montering, varför fylla ofiltrerad olja som skrivet ovan?

Vi gjorde ett oljeröntgenprov på nya olja ur fat och dunk på cattiden, och dunkoljan var renare än fatoljan som var väldigt "smutsig" troligen p.g.a rester från fatets tillverkning.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#6 » 07:58:07, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr hände det att jag fyllde oljefilter före montering, men numera är det sällan jag gör det. Det finns ju många motorer där filtret är vänt så oljan man ev har förfyllt med ändå kommer att rinna ut innan man har lyckats skruva dit det.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busholle

#7 » 08:38:05, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästan aldrig på motorer.
När jag jobbade i stenkrosseriet så hade jag dock en generator som hade fast varvtal på 1500 och inte gick att starta på tomgång. Den brukade jag fylla filtret på.
Traktorerna här hemma har i de flesta fall filtren horisontellt eller upp och ned vänt och då är det inte mycket ide att fylla något filter.
På hydraulsidan är det däremot stor skillnad. Flera traktorer här har filtren på sugsidan och klarar inte suga ur luften utan att de är fyllda så ska man undvika att bränna hydraulpumpar så får man fylla filtren.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

johaniskogen

#8 » 08:53:09, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyller inte, däremot så kör man med stoppen urtragen, eller liknande, tills tryck uppstår
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

fretchi

#9 » 09:26:29, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen motor filtrerar på returen. Returen är bara självrinning ner längs insidan motorblocket.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

processengine

#10 » 10:37:10, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Ingen motor filtrerar på returen. Returen är bara självrinning ner längs insidan motorblocket.

Tar bort mitt förra inlägg eftersom det tydligen var fel. :uupps:
Om filtret sitter på sugsidan så kan jag ju tycka att det är bra om man fyller filtret först, givet att oljan från dunken är ren. Eller fattar jag fel igen?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

GC59

#11 » 10:44:45, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyller alltid filtren med olja om det är möjligt och inte rinner ut.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

Michael Meier

#12 » 11:42:50, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev: .... Om filtret sitter på sugsidan så kan jag ju tycka att det är bra om man fyller filtret först, givet att oljan från dunken är ren ....


Det här filtret sitter på trycksidan.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stefan1972

#13 » 11:47:17, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog enklare att bedöma från fall till fall...........Ett litet filter på en personbil behöver man inte fylla men har man 3-4 st 40cm höga oljefiler i serie så skadar det ju inte.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

nimbus

#14 » 13:15:40, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte se nackdelen med att inte fylla filtret om det är möjligt. Även om det sitter sidledes går det fylla lite. Sist jag bytte på hojen glömde jag fylla filtret, det hördes på gången
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

3 personer gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Janson1 (trådstartaren)

#15 » 13:20:27, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många svar på kort tid... Jag tänker att ett fyllt oljefilter är det i princip tvärstopp igenom med kall olja/motor och motorns oljepump som först skall suga upp den nya oljan från tråget får onödigt högt mot-tryck på trycksidan, speciellt om sugsidans rör är tomt så jag inbillar mig att det tar längre tid totalt sett innan tryck och flöde finns?
Sen att ny olja inte skulle vara tillräckligt ren för att hällas i ett nytt filter låter långsökt... Med tanke på att nästan alla oljefilter är verkningslösa när motorn kallstartas, då går ju oljan rakt förbi oljefiltret en stund tills den blivit varm och det fixar väl alla motorer hela dess livslängd och mer därtill.
Men, visst kan ny olja vara ytterligare renare.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se