Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Fylla oljefiltret med olja innan montering?

32 inlägg • Sida 2 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

nimbus

#16 » 22:28:31, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om oljan är kall och går igenom bypass så kommer det olja dit det skall, men är filtret tomt så kommer ingen olja till smörjställena?
Är det så att kall olja inte filtreras?
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"



torbjorn_forsman

#17 » 22:53:49, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtminstone var det fullt normalt att den kalla oljan gick förbi filtret före multigradeoljornas tid. Och kanske även med moderna oljor om det är för kallt för den viskositet man har i motorn.
För 80-90 år sedan kunde det hända att motoroljor var så trögflytande i kyla, att saker gick sönder i oljepumpsdrivningen om man rusade upp motorn för tidigt efter kallstart. Eller att motorn blev helt utan smörjning för att oljepumpen inte klarade att suga upp den kalla oljan genom sugsilen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bygert

#18 » 02:04:49, 15-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen att lufta bränslesystem med är ofta en tragisk anordning och då kan man spara en del besvär om man fyller filtret. Med iakttagande av viss hygien och under förutsättning att filtret är skruvat uppåt naturligtvis.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Patrik440

#19 » 07:45:24, 15-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar alltid slå i en skvätt olja i filtret vid byte, man skall ju ändå smörja upp tätningen på filtret med lite olja så då kan man ändå slå i en skvätt.

Bild
440"

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

Stefan1972

#20 » 09:27:29, 15-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som folk stirrar sig blind på är oljetrycket. Utan det tror man att motorn skär inom några sekunder. Men det fungerar inte så. Om motorn har varit igång och det finns oljefilm i lagren så räcker det för säkert bra många minuters drift. Kanske väldigt länge om nåt bara står och tuffar på tomgång till och med. Har man inte fått oljetryck på den tiden så är det ju nåt fel ......Man får ju titta på fysiken kring hur oljan beter sig i snurrande lager och dylikt. Så länge det finns olja så skapar oljan själv en bärkraft. Finns ju motorer som går utan oljetryck helt utan bara oljedepåer som fylls på med kanna manuellt. Visst kan det låta lite innan man fått tryck igen men det är inget "farligt"....Men visst, är det stora ståendes filter så fyller även jag. Men aldrig på nå mindre där filtren kan sitta hur som helst. Skulle bli ett fasligt sölande........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA

#21 » 11:39:01, 15-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fyller på saaben för där är filtret så högt placerat på motorn (B202:a). På de andra bilarna är filtret vid botten och oljan rinner ner i filtret då man fyller på oljan tänker jag?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Stefan1972

#22 » 12:58:09, 15-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du fyller i oljepåfyllningen tar sig inte in i något filter av sig själv...........På en personbil är det som sagt helt onödigt att fylla nå filter. Det tar ändå bara nå sekunder för oljetrycket att komma.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#23 » 14:11:17, 15-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev: .... Hur gör ni andra?


Visst menar du småmotorer " normala motorer" med din fråga ?

Det har jag grunnat på : ) för svaret är olika beroende på hur man bygger upp glidlager och mängden zddp i smörjan, ( om den inte redan har lagt sei i tråget eller fastnat i filtret.

Man kan sammanfatta frågan med, håller oljefilmen tills det kommer ny olja.

I en annan värld lyfter vi axlar från lagermaterialet med tryckoljan, där finns det ingen magisk oljefilm som håller ifrån metall mot metallkontakt när oljeflödet inte finns.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#24 » 14:35:28, 15-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

MM: Jag tänker väl mest på bilmotorer. Men även hur gör andra med andra större motorer mm. På vissa lastbilsmotoer så måste man visst fylla filterna innan start för att det över huvud taget skall gå att starta dom. Vet dock ej sanningshalten i detta...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#25 » 14:36:53, 15-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall väl också tillägga att frågan gäller vid byte av olja/filter, inte vid nymontering inför första start av ny/nyrenoverad motor. Och det gäller väl mest kolvmotorer.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael Meier

#26 » 14:54:02, 15-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man byter ju glidlagren innan dom är slut, man har ingen koll på hur andra använder motorerna och mer eller mindre skit i oljan, finns ingen anledning att vara nogrann på en sådan liten detalj, tjänar man ingenting på att göra sånt, varför skulle man?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stefan1972

#27 » 14:57:01, 15-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge det finns olja i ett glidlager så är det rotationen som skapar den bärande oljefilmen. Inte oljetrycket.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#28 » 15:05:54, 15-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckoljan.. gällde inte småmotorer Stefan, det var jag som vinglade iväg på övriga glidlager, sorry för sidospåret.

Nu är det B18 vi diskuterar : ) och glidlager som inte behöver lyftolja.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stefan1972

#29 » 15:14:12, 15-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad menar du? Jag pratar om vanliga glidlager till vilken vevaxel eller axel som helst i en bilmotor. Även B18. Att de sen har en oljepump som transporterar oljan till de olika smörjställena har ingen betydelse för filmens bärighet. Den ser ju bara till att det hela tiden finns kyld olja.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Iznogoud

#30 » 18:41:20, 15-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Det som folk stirrar sig blind på är oljetrycket. Utan det tror man att motorn skär inom några sekunder. Men det fungerar inte så. Om motorn har varit igång och det finns oljefilm i lagren så räcker det för säkert bra många minuters drift. Kanske väldigt länge om nåt bara står och tuffar på tomgång till och med. Har man inte fått oljetryck på den tiden så är det ju nåt fel ......Man får ju titta på fysiken kring hur oljan beter sig i snurrande lager och dylikt. Så länge det finns olja så skapar oljan själv en bärkraft. Finns ju motorer som går utan oljetryck helt utan bara oljedepåer som fylls på med kanna manuellt. Visst kan det låta lite innan man fått tryck igen men det är inget "farligt"....Men visst, är det stora ståendes filter så fyller även jag. Men aldrig på nå mindre där filtren kan sitta hur som helst. Skulle bli ett fasligt sölande........
Lång historia kort så hade jag en offroadjeep med 318 V8 som axeln till oljepumpen gick av på medans bilen stod på tomgång >5 minuter utan oljetryck.
Flera axlar byttes och gick av innan problemet, vad det nu var, löstes.
Den motorn uppvisade inga problem p.g.a dålig smörjning den tid jag ägde den, och enligt en bekant som följer jeepannonser lever den och har hälsan fortfarande.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se