Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Startgas eller?

19 inlägg • Sida 2 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

G-son

#16 » 11:23:12, 27-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För 20 år sedan jobbade jag ihop med någon som då närmade sig pension, i ungdomen hade han jobbat på olika fartyg, en gång på ett med en svårstartad diesel där maskinisten(?) ville använda eter. En rejäl dos eter senare ger nästa startförsök en rejäl smäll, ett av topplocken (separat för varje cylinder tydligen) har försvunnit ut genom ett alldeles nytt hål. Hoppsan...

Lättantändliga ämnen och dieselmotorer som kompressionsantänder sådant och eventuellt kan göra det vid en olämplig tidpunkt är saker som bör kombineras med stor försiktighet.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige



drabant

#17 » 20:30:00, 27-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hatt en agria drabant med hertz ensylindret diesel og dekrompresjon ventil. En liten sprut fra oljekanna gjorde susen

1 person gillar det här inlägget.
drabant
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:50, 17-05-2014

osla

#18 » 19:17:19, 28-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detsamma gjorde jag på en vw D24 som inte startade, i början tände den på etern men blev död efter några försök på det också. Till slut tog jag en oljekanna och pumpade i ett par pump i insuget ner till varje cylinder, då startade den direkt och gick

2 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Ähee

#19 » 21:51:22, 28-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en zetor 3011 där det innan jag köpte den hade andvändts startgas. Den cylindern närmast luftrenaren som då troligen fick mesta av startgasen, den kolven var sprucken. Jag bytte kolv och cylinder. Var en bra traktor sedan.

Jag andvänder startgas ibland, på bensinmotorer är jag inte orolig att det ska skada. På dieselmotorer undviker jag det, men det händer att jag använder det ibland men då liiite och gärna före luftrenaren.
Att värma insugsluften föredrar jag på en diesel, antingen genom varmluftspistol eller på vissa äldre traktorer har jag även andvändt antingen gasolbrännare eller en tänd löst rullad tidning.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

2 personer gillar det här inlägget.
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se