Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Svårtartad Perkins turbodiesel!

22 inlägg • Sida 2 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

bmrobban

#16 » 18:28:48, 29-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för motorolja?
Kanske någon dyrare halvsyntet eller helsyntet skulle göra skillnad?
Min traktor (case ih 5150) går väldigt sakta på starten när det är minus, men 30 min med motorvärmaren så snurrar det på som vanligt.
Tror det är 15w-40 jag har i.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78



torbjorn_forsman

#17 » 18:52:48, 29-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik Jonsson Umeå skrev:Som jag har läst mig till så ska en slangvärmare monteras mellan värmepaketet och motor. Om den monteras mellan motor och kylare så kommer termostaten att stoppa.


Endast om det inte finns någon värmekran som kan blockera flödet genom värmepaketet. Annars finns det ofta någon möjlighet att ansluta värmaren till befintliga pluggade hål på motorblock och topplock (t ex avtappningsplugg, någon oanvänd tempgivaranslutning etc), så att flödet aldrig kan täppas för av någon kran. Om motorn har vattenkyld oljekylare eller om kylvatten används som förvärmning för någonting runt motorn, går det ofta att koppla slangvärmaren i serie med sådana saker.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#18 » 20:16:31, 29-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt max spänningsfall ska vara 0,5 V från blypolen på batteriet och till anslutningen på startmotorn resp. godset på både plus och minussidan vid startförsök. Det blir max 1 volt när man lägger samman siffrorna.
Motorvärmaren är nog i klenaste laget för att orka värma upp hela kylsystemet när det cirkulerar. Om du kollar på Calix och Defa hemsidorna så ser du hur stor motorvärmare de rekommenderar när det är slangvärmare samt var man ska koppla in slangarna på motorn.
Kolla att du har rätt tjocklek på oljorna enligt instruktionsboken. Har du för tjocka oljor så stjäl de mycket kraft från startmotorn vid kallstart.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Fredrik Jonsson Umeå (trådstartaren)

#19 » 17:18:00, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Normalt max spänningsfall ska vara 0,5 V från blypolen på batteriet och till anslutningen på startmotorn resp. godset på både plus och minussidan vid startförsök. Det blir max 1 volt när man lägger samman siffrorna.
Motorvärmaren är nog i klenaste laget för att orka värma upp hela kylsystemet när det cirkulerar. Om du kollar på Calix och Defa hemsidorna så ser du hur stor motorvärmare de rekommenderar när det är slangvärmare samt var man ska koppla in slangarna på motorn.
Kolla att du har rätt tjocklek på oljorna enligt instruktionsboken. Har du för tjocka oljor så stjäl de mycket kraft från startmotorn vid kallstart.


Tack för svar!

Oljan har jag använt den som ska vara enligt manual. Köpte en batteritestare på Biltema och testade batteriet i maskinen ute i -7 grader. 688a (62%) fanns kvar av de 870 som fanns från början. Tyckte att det var lite men ändå klassade testaren batteriet som ”Good battery”. Testade också det gamla batteriet inomhus och det hade 65% kvar men då man får knappa in om mätningen görs över eller under 0 grader så är det det som avgör. Och ett batteri har väl mindre av sina ampere tillgängliga ju kallare det är antar jag. Man kunde också göra ett sk cca-test. Batteriet gick då ner till 7,5 volt vilket kändes mycket. Men vad säger egentligen detta? Att startmotorn går tungt eller att batteriet är dåligt??
Fredrik Jonsson Umeå
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:54, 18-09-2022
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou MT1637 SLT -00

rospigg

#20 » 18:33:20, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att demontera och gör ren startmotorn.
Är den skitig med koldamm så blir det bara till det bättre när den monteras ihop igen, rengjord och nytt fett lagren.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#21 » 19:22:16, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur lågt sjunker batterispänningen då du kör startmotorn?
Såna där snabbtest av batterier säger inte så mycket egentligen, de kan duga för att vid samma tillfälle jämföra två batterier och avgöra vilket av dem som är i bättre skick eller bättre laddat, men man ska inte dra alltför stora växlar på de siffror apparaten visar.

Ta inte för givet att viskositetssiffrorna i manualen är lämpliga för svenska vinterförhållanden, och tänk också på att om nu maskinen är drygt 20 år gammal så har det hänt en del på oljemarknaden sedan instruktionsboken skrevs.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mats757

#22 » 21:00:14, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!

Oljan ….
Köpte en batteritestare på Biltema och testade batteriet i maskinen ute i -7 grader. 688a (62%) fanns kvar av de 870 som fanns från början. Tyckte att det var lite men ändå klassade testaren batteriet som ”Good battery”. Testade också det gamla batteriet inomhus och det hade 65% kvar men då man får knappa in om mätningen görs över eller under 0 grader så är det det som avgör. Och ett batteri har väl mindre av sina ampere tillgängliga ju kallare det är antar jag. Man kunde också göra ett sk cca-test. Batteriet gick då ner till 7,5 volt vilket kändes mycket. Men vad säger egentligen detta? Att startmotorn går tungt eller att batteriet är dåligt??[/quote]

Förr i tiden. När det satt glödlampor i lyktorna sa man att 15% spänningsfall ger 50% sämre belysning. Nu kommer jag inte ihåg formeln för effekt. Men strömmen i kvadrat. Bla bla bla… ger effekt.
Mao… viktigt att det inte är onormalt motstånd i ledningar och övergångar. För varje varje volt som spänningen sjunker gör väldigt stor skillnad.
Men eftersom att du mäter på batteriet, så är det troligtvis det som är klent.
Har du laddat det med en bra batteriladdare?
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se