Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Valmet 604 oljetryck

9 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

ghaven (trådstartaren)

#1 » 07:02:40, 21-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Sliter med dårlig oljetrykk når motor blir varm. Kald har tomgang 2kg men varm er den bare 0.38 og lampe lyser. Har hatt ute pumpe og kjørt den med batteridrill og spratt rett opp i 6 kg med lite fart. brukte disel for å indikere tynn eller varm olje. Tenker at trykk lekker ut noe sted da pumpa ser ut for å være i orden. Lurer på om det går å mate pumpe eksternt for å se om det kan være lager som slipper ut trykket og kjøre motor litt uten bunnpanne. Noen som har noen tips for å finne ut hva som gjør lavt trykk. Tenker lager slitasje, men traktor er gått 3000 timer og synes det er lite for utslitte lager. motor er en 311c valmet. Noen som har noen tanker rundt lavt oljetrykk og feilsøking rundt dette. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren



Michael Meier

#2 » 07:40:40, 21-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur testar du pumpen?

Huvudfrågan är l/min och tryck, blockerer du flödet helt och får 6 i tryck så fuskar du.

Alla lagerpositioner läcker flöde+ev, kylning så det är inget konstigt.

Så under bibehållet flöde ska du ha tryck,

Oljetrycksgivarpositionen! i motorblocket är innan lager, där visas högsta trycket, alla andra positioner i ledningen visar lägre tryck eftersom ett flöde har tappats av.

Ev, tryckoljeledning till turbolagringen tas också från denna ledning innan förbrukare/glidlager
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bonnen513

#3 » 08:27:06, 21-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

kollat reduceringsventilen? kan sitta skräp eller rostat fast
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Bengt Erik Eriksson

#4 » 09:24:30, 21-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta isär och inspektera reduceringsventilen. Hur mäter du trycket? Provta en annan manometer?
Vad kör du på för olja? Om du kör med 10w30 kan du prova 15w40.
Kollat lägsta tillåtna oljetryck på tomgång i vhb?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

ghaven (trådstartaren)

#5 » 15:29:41, 21-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk for svar. Ja hadde en mistanke om at måling ble feil da det var mot stengt utløp. Trykk måing skjer via et t på eksisterende sensor i blokk. Tror nokså sikkert at trykkventil fungerer da det ikke kom noe olje før 6 kg og da fosset det ut av den og 6kg var høyest jeg kunne nå. Ventil kan shimses, men tror ikke at en bør gå høyere enn 6 kg. Og hvis jeg forstår riktig er det liter og ikke trykk som er viktigst her da nok liter vil gi trykk. Eneste som jeg kan finne som skal bremse olje og skape trykk er et tynnt stålrør type dyse rør fra blokk til topp og fordeles ut i løfter røret der oljen renner ned til resorvoar igjen. Måle punkt på det tynne røret vil muligens gi rett svar på internt oljetrykk og om det er topp eller blokk det må letes etter feil. Uten bunnpanne og ekstern mating av pumpe vil vel gi en indikasjon på hvor mye som lekker ut av lager. Er ikke noe fans av å bytte lager på måfå og blir en ganske stor operasjon å bytte alle trykksmurte lager. Liker å ha en anelse om hvor feil sitter før jeg begynner. Ja det er prøvd en helsyntetisk olje som skal holde seg tykkere og hjalp litt men ikke nok på sommer. Manometer er et kalibrert måle instrument som går til 900 bar og måler trykk vacum og diverse i diverse benevnelser. Har vhh bok, men husker ikke tallene nå ,kan sjekke tall
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Michael Meier

#6 » 15:50:29, 21-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

900 bar är fel tryckområde.

Du lär använda en som spänner från 0-8 bar om du vill ge rättvisa till utslaget.

Prova en digital hellre en som visarnålen vilar mot en nollpigg.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ghaven (trådstartaren)

#7 » 16:18:53, 21-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vet at 900 måle området ikke hadde vist noe men det kan velges diverse skalaer og komma kan velges tre plasser bak null og min max kan settes og er digital. 900 er max trykket og har vel aldrig blitt brukt som jeg kan huske, men burde duge til det meste etter mitt skjønn. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Michael Meier

#8 » 19:53:30, 21-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

:photograph: Vad är det för fantastisk sak, nå namn eller skylt som du kan fota av?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ghaven (trådstartaren)

#9 » 22:22:14, 21-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Må bli noen dager til da grunnen til at jeg skriver nå er at jeg ligger rett ut med et av de rygg takene jeg pleier å få pr år. Men kan ikke helt slippe tak i traktoren jeg hoder på med. Blir å ta tak i rådene når jeg kan gå igjen. hilsen ghaven

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se