Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Motor (hydraulpump?) för att skapa ett konstant tryck till borrigg?

49 inlägg • Sida 3 av 4
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Bygert

#31 » 14:56:12, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En stående kolv med nog slaglängd, fäst så borren är i botten när den är ihopdragen. Kolven kopplad till en dubbelverkande funktion. Riktning neråt försedd med en rimligt stor ackumulator. En manometer för att se vilket tryck man lägger på. Och en överströmmningsventil inställd så att man inte av misstag lägger på högre tryck än borren tål. Efterhand som borren arbetar sig neråt får man pytsa i lite. Men via manometern kan man följa vilken kraft man lägger på och se vad det ger för resultat.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160



rospigg

#32 » 19:10:05, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför använda en så lång hydraulcylinder?
Tänk dig en gammal hederlig talja (en sån med rep) med två trissor i varje block.
Den utväxlingen den har gör att du får dra 3 eller fyra meter i repet för att taljans krokar ska närma sig varandra en meter. Ni som fortfarande är överens med mig placerar ett av taljans block i änden på hydraulcylinderns kolvände och det andra blocket är fast.
En meters slaglängd på kolvstången ger en avsevärt längre rörelse på repet/wiren.


Bild
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Bygert

#33 » 19:50:11, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Block är strålande teknik. Det som stökar till det här är att som jag förstår det så vill ts både kunna lyfta upp borren och trycka ner den. Rep är som bekant inte så bra att trycka med.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

rospigg

#34 » 20:20:15, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, du har rätt.
Om man bara ska använda riggen att borra rakt ner så är viktbelastning av borrmaskinen en enkel och självklar sak.
Om riggen vänds vågrätt så spelar det ingen roll alls hur mycket vikt vi hänger på borrmaskinen. :bira: :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

bonnen513

#35 » 21:13:44, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du fäster ju cylindern längst ner i riggen så det blir ju 4 m högt när du börjar borra.

Alternativet med hydraulmotor och vajer ser jag som ett bättre alternativ än kolv och vajer.
min tanke är ju att du T-ar in dig på tryckledningen till borren och sätter en justerbar reduceringsventil som sköter trycket automatiskt när borren snurrar och det funkar både till kolv och motor.
Sen behövs nog lite andra småventiler typ backventiler och kanske nån strypventil för att kunna hissa upp borren men du ska bara behöva använda reglaget för slänthydrauliken vid borrning
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

fretchi

#36 » 21:33:37, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Ja, du har rätt.
Om man bara ska använda riggen att borra rakt ner så är viktbelastning av borrmaskinen en enkel och självklar sak.
Om riggen vänds vågrätt så spelar det ingen roll alls hur mycket vikt vi hänger på borrmaskinen. :bira: :thummar:


Med en frihängande vikt (om man nu ändå ska använda block) så spelar lutningen ingen roll. Bara vikten inte tar i marken :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

StefanSteffansson (trådstartaren)

#37 » 11:07:07, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:
StefanSteffansson skrev:Hej hej!
Men blir det inte en väääldigt hög borrigg om man ska ha 2m+ hydraulcylinder på toppen av själva riggen för att pressa nedåt? Jag kanske missat något vitalt? ;-)

Varför 'måste' du ha hydraulcylindern på toppen? Riggen borde väl bli drygt två meter om du sätter den vid sidan om.


Jag hänger nog inte riktigt med. En hydraulcylinder som är två meter lång blir väl knappt fyra meter när sedan kolven är i sitt yttersta läge? Känner att jag förmodligen behöver en skiss för att förstå :myzsko: :blinkis:
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125

StefanSteffansson (trådstartaren)

#38 » 11:11:57, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
StefanSteffansson skrev:
Nu undrar jag vad "max mottryck" betyder?

Det måste vara mottrycket i returledningen från borrmotorn som avses. Om motrycket blir för högt så "blåser" man packboxen runt borrmotorns drivaxel. Detta problem är även vanligt på sågmotorer ute i kranspets på fällar- och skördar aggregat. Om returledning underdimensioneras och oljan är tjock och kall så kan mottrycket öka och packboxen trycks ut...
Uppenbarligen så klarar din packbox max 15 bar


Ahhh I see. Jag borde alltså konsultera servicemanualen för grävaren om vilket mottrycket som kan uppstå i den "fria returen" när jag slår om till hammarhydraulik?

Tack för "heads up"! :thummar:
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125

StefanSteffansson (trådstartaren)

#39 » 12:26:05, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste i någon tråd om idén att använda en gasdämpare med justerbart tryck för att få till ett lämpligt tryck på borrens släde. Kan detta vara något? Naturligtvis måste gasdämparen då och då skjutas nedåt på själva tornet eftersom dämparens utskjut inte är så långt...
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125

bonnen513

#40 » 19:22:06, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Missade du detta inlägg? Allt är ju färdigtänkt

bonnen513 skrev:Du fäster ju cylindern längst ner i riggen så det blir ju 4 m högt när du börjar borra.

Alternativet med hydraulmotor och vajer ser jag som ett bättre alternativ än kolv och vajer.
min tanke är ju att du T-ar in dig på tryckledningen till borren och sätter en justerbar reduceringsventil som sköter trycket automatiskt när borren snurrar och det funkar både till kolv och motor.
Sen behövs nog lite andra småventiler typ backventiler och kanske nån strypventil för att kunna hissa upp borren men du ska bara behöva använda reglaget för slänthydrauliken vid borrning

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

ghaven

#41 » 01:25:56, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En hydraulik motor i top av tårnet med tannhjul og tanhjul i bunnen av tårnet samt kjede mellom disse festet i hver ende av slede med skrue for justering av stramming på kjede. En elektrisk veksleventil og en trykkregulator er det eneste som skal til for å få mating opp og ned samt valgbart press på borrmaskin, og kan borre vannrett eller oppned om en vil. Har fungert prikkfritt i snart tredve år. finns nok noen bilder på forumet av tårnet. Søk på borretårn til minigraver så får du bilder av nevnte løsning. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

StefanSteffansson (trådstartaren)

#42 » 10:47:09, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

ghaven skrev:En hydraulik motor i top av tårnet med tannhjul og tanhjul i bunnen av tårnet samt kjede mellom disse festet i hver ende av slede med skrue for justering av stramming på kjede. En elektrisk veksleventil og en trykkregulator er det eneste som skal til for å få mating opp og ned samt valgbart press på borrmaskin, og kan borre vannrett eller oppned om en vil. Har fungert prikkfritt i snart tredve år. finns nok noen bilder på forumet av tårnet. Søk på borretårn til minigraver så får du bilder av nevnte løsning. Hilsen ghaven


Now we're talking! Ska söka efter tråden och kika där (skulle jag så klar gjort redan från början :razz: )

Så en enkel hydraulmotor som absolut inte behöver några höga varvtal men som klarar trycket från grävarens pump.

När vi pratar om omväxlingsventil är det i princip en sådan här --> https://taon.se/webbshop/1590-62-elektr ... entil-12v/

...fast kanske en som tål lite högre tryck?

Sedan behöver man (innan ovan omväxlingsventil?) en tryckregleringsventil för att justera oljetrycket in till motorn för att kunna välja hur mycket kedjan skall dra borren nedåt alt. hissa den upp ur hålet? Har jag förstått det hela rätt?
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125

StefanSteffansson (trådstartaren)

#43 » 10:50:51, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Missade du detta inlägg? Allt är ju färdigtänkt

bonnen513 skrev:Du fäster ju cylindern längst ner i riggen så det blir ju 4 m högt när du börjar borra.

Alternativet med hydraulmotor och vajer ser jag som ett bättre alternativ än kolv och vajer.
min tanke är ju att du T-ar in dig på tryckledningen till borren och sätter en justerbar reduceringsventil som sköter trycket automatiskt när borren snurrar och det funkar både till kolv och motor.
Sen behövs nog lite andra småventiler typ backventiler och kanske nån strypventil för att kunna hissa upp borren men du ska bara behöva använda reglaget för slänthydrauliken vid borrning


Ja sorry jag missade det du skrivit :aaargh:

Jag läste också inlägget från Ghaven och visst behöver man en omväxlingsventil i stället för en strypventil för att kunna sänka/hissa släden? Alltså för att ändra riktningen på motorns axel.
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125

Toost

#44 » 15:17:52, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#45 » 16:47:09, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl inte fel med en växlinsventil men min tanke var ju att du kör borren baklänges när du ska hissa upp släden.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se