Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Blåser ur oljepåfyllningsröret Kohler cv20

8 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Henrikg (trådstartaren)

#1 » 07:16:15, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har en Avant 220 kompaktlastare som på senare tid börjat ta ganska mycket olja.
Jag började då kolla runt lite och höra mig för vad detta kan bero på och får då massa olika förslag.
Vad jag förstår så skall det vara ett Vaccum vid oljepåfyllningen men på min så blåser det istället.
Det jag funderar på då är om någon vet vad detta beror på?
Kan det vara Breathing filtret som är täppt eller kan det vara reed ventilen det är fel på?
Har tagit kompprov på den och låg på ungefär 11kg på cylindrarna.
Stiften blir riktigt svarta och "kläggiga".
Förslag och hjälp mottages tacksamt.
mvh Henrik
Henrikg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:54, 04-04-2024
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant 220



torbjorn_forsman

#2 » 07:58:35, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det nu finns en backventil för vevhusventilationen så måste ju den fungera först av allt. Det är också viktigt att vevhuset och allt som är förbundet med det är fullkomligt lufttätt - det får alltså inte kunna läcka förbi luft vid t ex oljepåfyllningslock, ventilkåpa eller liknande. Ev oljeavskiljare i vevhusventilationen kan också vara misstänkt, sådana kan klägga igen och behöva rengöras emellanåt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Henrikg (trådstartaren)

#3 » 09:47:37, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Det var ju när jag provade att skruva bort oljepåfyllningslocket med stickan som jag kända ett det blåste.
Här mäter de ju i normala fall vaccum har jag sett på youtube.
Det sitter en lite större rund backventil i ventilkåpan på den ena cylindern som ev skulle kunna vara där luften skall ut men det har jag ej forskat i ännu.
Frågan är bara var han gör av all olja han tar för den går ju uppenbarligen upp i cylindrarna och ut då stiften ser ut som de gör.
Henrikg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:54, 04-04-2024
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant 220

torbjorn_forsman

#4 » 09:57:57, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har motorn gått under sådana förhållanden att det skulle kunna tänkas att kolvringarna har beckat fast? Alltså mycket tomgång, korta körningar då den inte hinner bli genomvarm, slarv med oljebyten, kanske dålig oljekvalitet?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Henrikg (trådstartaren)

#5 » 11:52:42, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju ingen aning hur denna har skötts innan jag köpte den, jag har servat den regelbundet men märkt att den börjat ta mer olja sista året jag kört med den.
Har haft den i huvudsak att fixa trädgården samt plogning på vintern så den går ej så mycket på året men när jag använder den så blir han ju varm och står ej på tomgång mycket.
Borde jag ej haft sämre komp om detta var fallet?
Henrikg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:54, 04-04-2024
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant 220

torbjorn_forsman

#6 » 15:52:27, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om kolvarna har flera kolvringar och det inte är alla som har beckat fast, så kan motorn dra olja fastän kompressionen är bra. Men om det bara är en enda kolvring (som på en billig B&S-motor) så borde rimligtvis kompressionen bli dålig samtidigt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

osla

#7 » 15:59:22, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror ju inte det är ett bekymmer med fastbeckade ringar på såna motorer överlag. Dom blir snabbt varma och dom går konstant på fulla varv då dom används. Gissar på att denna motor börjar vara gles, men det är ju inget direkt fel så så länge den går och inte blåryker så man inte kan vara i närheten. Jag vet inte om det finns att få tag på kolvar/ringar mm så man kan renovera eller om det bara är att byta motor då man får haveri
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Henrikg (trådstartaren)

#8 » 06:54:00, 05-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skall se om jag kan låna grejer någonstans så jag kan göra ett läcktest på motorn tänkte jag för då borde man ju se om det är problemet.
Det är inga problem med reservdelar till denna så det är ju bra iaf.
Henrikg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:01:54, 04-04-2024
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant 220


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se