Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Dum fråga om CAV rotorpump på Perkins diesel

11 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

TL 12 (trådstartaren)

#1 » 09:54:08, 07-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske en korkad fråga, men måste utesluta alla möjligheter.
Har en Perkins 4.236 som var svårstartad och både matarpump och dieselpumpen var full i klegg så jag tog isär, gjorde rent, bytte tätningar, membran mm - men nu är motorn omöjlig att få igång.
Matarpumpen pumpar soppa, allt i rotorpumpen rör sig som det ska och jag har luftat men det verkar inte komma vid spridarna som det borde.
Kanske suger den luft? Har ersatt matarpumpen med en tratt med diesel så att det rinner rakt ner i pumpen.
Pumphuset har suttit kvar på motorn hela tiden så det är bara innehållet i pumpen som varit borta och det går ju bara att montera på ett sätt på splinsade axeln, men då slog mig tanken - kan man montera tillbaka pumpen ett varv fel? På en bensinmotor kan man ju sätta fördelaren ett halvvarv fel, men inte f-n blir det väl samma på den här?

Nästa steg blir väl att riva loss allt igen och göra allt från grunden, ett steg i taget.
Bild
TL 12
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:34, 17-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2000



Ähee

#2 » 10:18:24, 07-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen kan inte monteras ett varv fel.
Den ser väldigt skiten ut, där har du troligtvis felet pumpkolvarna börjar kärva för minsta smuts, det måste vara väldigt rent i dessa för att fungera.
Sen kan det vara svårt att lufta dessa pumpar med startmotorn, om det är möjligt så brukar jag dra igång traktorer med denna pump som behöver luftas.
Men är pumpen så skiten som på bilden så tycker jag inte att du ska fortsätta försöka få igång den.
Har du kollat denna tråden?
[Traktorer] Ta isär cav pump själv.?
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ivar Risslén

#3 » 10:38:51, 07-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästa steg är enligt mitt förstånd att plocka loss pumpen och lämna in den till en dieselverkstad som är kunniga och har utrustning för att laga och prova den i bänk.
Men nu ska jag vara lite snällare. Det som är viktigt när man skruvar i pumpar är renlighet. Det får inte komma in något som helst skräp in i pumpen inte ens ett dammkorn.
Den här sidan har en manual om CAV DPA pumpar som man kan läsa igenom för att hitta möjligfelorsak. https://injectionpumps.co.uk/cav-dpa-manuals/

För att återgå till ditt fel så förutsätter jag att du körde på startmotorn när du försökte att lufta uppe vid spridarna. När man luftar där så räcker det med att lossa mutterna bara något varv, då ser man lätt när det kommer luftbubblor ur röret. Sedan så kanske du inte får nog med tryck på bränslet när du matar med en slang och tratt så montera tillbaks så att du kan använda matarpumpen när du luftar och kör på startmotorn. Det kan ta en tid att få ut all luft ur insprutningspumpen när den har varit isär och tömd på bränsle. Har du fått in ett skitkorn i pumpen så kan pumpkolvarna ha fastnat och då pumpar den inget.
När man håller på med insprutningspumpar så måste man tänka på att det ska vara lika rent som i en operationssal eller helst lite renare.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

TL 12 (trådstartaren)

#4 » 12:43:38, 07-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar. Ville bara utesluta att jag fått hjärnsläpp och monterat pumpen ett varv fel, men då stämmer det som jag trodde.
Det är några år sedan man fick den grundläggande utbildningen och mycket nytt har fyllts på i det lilla minnet, har dock inte hållit på med "småmotorer" med rotorpump tidigare :-)
Jo jag är fullt medveten om vikten av renlighet, men det kan ju vara så att man slarvat ändå. Bilden var som exempel på hur pumpen såg ut när jag öppnad den.
Det blir nog till att plocka bort den, börja från början och sen testa att den pumpar som den ska innan man sätter den på plats. + att kolla matarpump, filter och ledningar på nytt.
Men, det kan ju vara så att den är slut pga all skit som fanns i den. Har en annan som jag kan prova med.
TL 12
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:34, 17-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2000

Patrik C F Eriksson

#5 » 13:07:47, 07-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du fått ihop lilla vingpumpen och regulatorn som sitter i bakre gaveln på pumpen rätt?
Annars är det inte säkert du får rätt matartryck inuti insprutningspumpen.
Handpumpning fungerar men när vingpumpen/startmotor snurrar kan det bli fel.
Ihopplockning med sprängskiss/reservdelsskiss tillhands är nog bra idé.
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

johaniskogen

#6 » 13:42:37, 07-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan matarpump så får du ju inget matartryck.... Börja med o se till att matarpumpen igår i systemet
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

JPEG

#7 » 13:45:42, 07-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man bör aldrig öppna en pump innan man finsanerat utsidan och runt omkring om man vill slippa problem.

1 person gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

smen@bahnhof.se

#8 » 16:08:15, 07-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

upplever nog att dom pumpar jag haft i sär är väldigt svårluftade.
smen@bahnhof.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:27, 10-06-2011

Michael Meier

#9 » 18:16:20, 07-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:Utan matarpump så får du ju inget matartryck ....


hur tänker du nu, Johan?

Patrik C F Eriksson skrev:Har du fått ihop lilla vingpumpen ....


Och lilla silstrumpan i inloppet till vingpumpen.. inte glömma den.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Lasse Jana

#10 » 18:59:03, 07-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt tips I sammanhanget , Alltid full gas när du luftar spridare (och kör på starten)
// Lasse Jana
Lasse Jana
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:05, 18-01-2017
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH434 . JD2030 . Zetor 4718 Massey-Ferguson 356 .Belos284. Cliotrac. RM125. RMX250.

InläggDetta inlägg har raderats av johaniskogen den 20:23:26, 07-04-2024.


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se