Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Söker info om Td40

72 inlägg • Sida 2 av 5
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

nixs

#16 » 19:19:11, 27-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pentas motorer är något jä-vligt mycket hårdare utnyttjade än övriga Volvoversioner. Brukar vara mycket dyrare också. De har en 4.5 liter snutta om jag inte missminner mig som är så in i hästvägar påställd!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet



reilander

#17 » 07:37:35, 28-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo att automatlådorna ofta jobbar med vacum på bensin bilar är helt rätt robban. :thummar:
även gamla mb dieslar hade vacum även om med ett knasigt ventilblock på gaslenkaget som fick vacum från bromservon (även på turbodieseln)
som hängde med till w124 serien. kallades ryck o knyck lådor, gasar o gasar händer inget och pang så hoppar nästa växel i (fråga en gammal taxi chaffis om mb 250d) :dancing_geek:

Men allison lådan styrs med laddtrycket, ju mer turbon laddar desto hårdare tryck matar nästa växel i med. och efter som det skiljer på fordonet vikt så skuttar grejerna iväg rätt bra. borde kunna ställa ner grund trycket på lådan så den smyger i lugnare från början och vid hård belastning så skjuter den i lagom hårt. växlar vid helt okej varvtal beroende på gaspedalens lägen nästan lite tidig för för väl inte rätt belastning tack vare den låga vikten.
Äger o kör: Valmet 2105, Bm 700, Bm 600, Jcb 7c, Cat D4, Cat HT-4, Mf 203, Mf 1080, Ford 9600, Stor-nalle 661
, Cheva silverado C 20.
reilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:35, 04-07-2007
Ort: Uppsala

reilander

#18 » 07:52:23, 28-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

kolla pris på en sån där marinsnurra KAD 300an.... 150 000:-
kontra TD 40 på skroten med låda 5000-10 000:- en uppgraderings turbo och en IC så blir den riktigt rolig ändå.

är det någon som har koll på hur kompressor / turbodiesel funkar ihop?
volvo har ju gjort nå bra lösning på det.
skulle göra TD40 till en kvick maskin från start med kompressor.
ska nämligen konvertera C20an till våren o kasta bort den sura 6,2an.

perkins v8 blir nog lite stor (8,8L) och lågvarvig. hur funkar TD61an, den varvar ju inte så mycket heller?
Äger o kör: Valmet 2105, Bm 700, Bm 600, Jcb 7c, Cat D4, Cat HT-4, Mf 203, Mf 1080, Ford 9600, Stor-nalle 661
, Cheva silverado C 20.
reilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:35, 04-07-2007
Ort: Uppsala

reilander

#19 » 08:11:22, 28-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

snackas om o varva diesel motorer och egna lösningar. hitta en kul grej på the diesel page
som ni borde kolla in.

www.thedieselpage.com/readers/kolkman.htm
Äger o kör: Valmet 2105, Bm 700, Bm 600, Jcb 7c, Cat D4, Cat HT-4, Mf 203, Mf 1080, Ford 9600, Stor-nalle 661
, Cheva silverado C 20.
reilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:35, 04-07-2007
Ort: Uppsala

daniel.h (trådstartaren)

#20 » 22:29:16, 28-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det med kompressor och turbo är rätt intressant, man kan ha dom antingen
parallellt eller i serie.
Har man dom parallellt så har man backventiler så inte luften går baklänges.
Har man dom i serie så börja så händer det roliga grejer för 1bar+1bar är
nämligen inte 2bar utan 3bar :uupps:
Vet inte hur mycket td61 har som maxvarv men min gör 90km/h på 2000varv 3.73 axel och 10.00x17.5 däck, har en 3.42 axel som jag ska sätta
dit sen för att få ner varvet.
Var på skroten idag och kollade, där var en td40 från en glassbil som bara
hade gått 27k mil dock vanlig manuell låda, ska dit prova den imorgon.
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

bm1113

#21 » 01:12:39, 29-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste bara Tacka för en intresant diskution :smile: kul att höra även om jag nu är sån som föredrar V8 mullret från tex en Cheva ;) så blir man lite intreserad ;) om man någongång skulle ha en jänkare med 6a så skulle nog detta vara intresant ;)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C

#22 » 13:46:16, 29-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexander, det där V8-mullret (som jag också tycker om) är bra dyrt i drift, bara så du vet.

Sen kan jag nämna att jag just har skippat alla planer på att ställa på varvtalsregulatorn på traktorn. Den varvar ju 3000, dvs precis mätaren ut. Så jag tänkte att man kan väl alltid ställa på 10% så jag i alla fall får 5 km/h extra.
Idag fick jag veta att dom normalt sett varvar 2700 rpm så jag hoppar över det där med att ställa på nåt mer. :grin:
Och jag har mätt med tumstock i motorutrymmet. En TD40 når till insida av grillen. Och veven skulle kollidera med främre rambalk. Inte alls bra.
Däremot fick jag veta ett och annat om laddtryck och motoreffekt på MB-Trac 800/900. Så nu måste jag koppla in en manometer. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bm1113

#23 » 14:28:48, 29-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå det vet jag ;) blir sån i framtiden när man ska åka fint :mrgreen:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

lasse kongo

#24 » 19:59:14, 09-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar vara ett intressant projekt ,finns det några bilder på de där pickuperna?
lasse kongo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:01, 28-12-2006

daniel.h (trådstartaren)

#25 » 21:43:48, 10-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är lite bilder.
Td40 motorn är rätt lätt att få i, och med intercooler som reilander
hade räcker den långt.
Td61 motorn är rätt mycket större och man får bygga om mycket mer.

Td40
Bild

Td61
Bild
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

lasse kongo

#26 » 19:03:23, 15-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för bilderna. Det brukar bli lite smidigare rördragning till laddluftkylaren när det är tvärspolning som på td61:an.
Vad är det för låda bakom td61:an? Är torpedväggen moddad?
lasse kongo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:01, 28-12-2006

daniel.h (trådstartaren)

#27 » 20:01:10, 15-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lådan är en 5växlad manuell från en Volvo FL6, det satt en 6växlad på motorn innan men den var rent för stor.
Jag fick skära en del i torpedväggen och golvet.
Bild
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

reilander

#28 » 22:41:20, 15-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

ha ha... jag får gåshud :grin: , vilka hårda grejer. riktigt manligt med stor lastbils diesel i en pickis. kan bara gissa vilket vrid de måste va vid varje växling när man kliver av kopplingen....mmm :grin: .
hur lirar lådan vid växlingarna? min erfarenhet av trucklådor är att de går inte så fort att veva runt mellan växlarna?
Äger o kör: Valmet 2105, Bm 700, Bm 600, Jcb 7c, Cat D4, Cat HT-4, Mf 203, Mf 1080, Ford 9600, Stor-nalle 661
, Cheva silverado C 20.
reilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:35, 04-07-2007
Ort: Uppsala

daniel.h (trådstartaren)

#29 » 21:44:26, 16-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo...vrid är där gott om, man behöver i princip aldrig växla ner för
att den inte orkar.
Lådan är faktiskt väldigt lättväxlad men det är rätt långa rörelser.
Jag har ATF olja i den och det gör kanske en del.
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

Robban_C

#30 » 00:54:33, 17-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

ATF gör att synkningen fungerar bättre eftersom oljan ger ökad friktion mellan synkringar och synkhylsor.
Jag gjorde en gång ett försök med hypoid i en växellåda. Det gör jag aldrig om eftersom det tog en evighet att få i spettena. Hypoiden smörjer helt enkelt för bra så att synkningen aldrig orkar göra sitt.
Rätt val av olja kan göra susen i låddan.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se