Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Söker info om Td40

72 inlägg • Sida 3 av 5
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Utskrotnings-Magnus

#31 » 02:06:42, 17-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken guldtråd!

Har själv planer på att sätta i en TD40 i en -81 Dodge Pickup, och har övervägt TD60. Har dock kollat in en i en FL6 och dom är till synes enorma jämfört med TD40:n.. Jag har tills alldeles nyss bara hört talas om nån som ska ha satt en TD60 en i Blazer så det här var intressant!

Har du några fler ombyggnadsbilder på TD61:an? Hur blev det på höjden, för visst sitter den i en 4-hjulsdriven bil? TD40 får man vända tråget på och bygga om oljepickuppen för att den ska gå över framaxeln.

Jag har förvisso redan skaffat mig en -79 Volvo F4 med 5växlad manuell som donatorbil. Jag har också genom en lyckträff hittat en ny platta till växellådan som gör att jag får växelspaken rätt ner istället för via länkage.

Samma växellåda som i F4 satt nämligen i vissa fordar på 70-talet, fick en sån av en kompis och råkade se att det satt samma låda i den. Den hette Ford A0609 om nån ska jaga lock.

Kolla en bit ner på denna sida: http://www.fordaseries.co.uk/id1.html

/Magnus
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C



daniel.h (trådstartaren)

#32 » 23:24:09, 17-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo..den sitter i en 4-hjulsdriven bil men jag tror faktiskt att den ska få
plats i 2-hjulsdriven också, där är nästan 10cm upp till motorhuven på min
bil och bygger man om oljetråget så ska det nog gå.
Jag är lite sugen och prova i en 2wd bil men det får bli utan intercooler, då
är det bara 180hp men ska väl gå och skruva upp lite.

Här är ett par bilder.
Bild
Bild
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

Utskrotnings-Magnus

#33 » 03:06:05, 18-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häftigt! Häftigt! -Jag skulle kunna tänka mig en provtur i det där monstret!

Tyvärr så ser jag dock att det inte är nån lek att få ner en TD60, får nog bli TD40 som planerat! (Åtminstone till det är registreringsbesiktigat) TD60 har däremot allt man vill ha, radpump, direktinsprutning, mycket klös. Den borde kunna matcha Cummins 5.9 rätt bra. Det är jy ett evigt snack om den rovan på jänkedieselforumen.

Använder du en F6 5-växlad låda bakom motorn? Passar en TD40-låda på TD60:n? -Det jag vill komma till är frågan om det finns nån F6-låda som har överväxel och som skulle kunna passa bakom en TD40, verkar inte ha funnits nån överväxellåda original från volvo iaf.

Bild

Har inte skruvat ur motorn ur F4:an u så jag har inte kunnat identifiera TD40 ännu, men skulle det nu vara SAE standard så kanske nån jänkelåda med överväxel skulle kunna passa! -Typ NV4500/NV5600

/Magnus
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

daniel.h (trådstartaren)

#34 » 22:26:40, 18-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag använder F6 5-växlad låda, tror inte man kan sätta en td40 låda
där för det är mycket mindre ingående axel i td40 lådan.
Den 5-växlade passade inte direkt utan jag fick byta koppling också men
frågan är om det är någon skillnad på motorerna i FL6-10 och FL6-16.
FL6-16 är på 230hp och intercooler och 6-växlad, den ända skillnad jag har sett är att där är rökbegränsare på pumpen om det är 230hp versionen.
Jag tror inte Volvo har någon låda med överväxel, du har ju en fördel som
kör Dodge, det finns kraftiga axlar med 3.54 i utväxling, Cheva har ju 3.73
som lägst om det ska vara avlastad axel.
Man behöver inte bygga om fronten så mycket som jag gjort om man har en mindre intercooler.
Dodge har väl diffklumpen på vänster sida? då slipper man nog bygga om oljefiltret.
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

Utskrotnings-Magnus

#35 » 13:44:22, 19-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lite synd att dom inte har nån med 25-30% OD, skulle passa fint till mitt bygge, ska nämligen använda volvo C303-axlar och dom har 1:6 i utväxling.

Har du några fler bilder på hur du har löst fyrshjulsdriften/hur du har satt fast fördelningslådan?

/Magnus
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

daniel.h (trådstartaren)

#36 » 22:50:12, 19-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj då 1:6 i utväxling, ja då behöver du överväxel men räcker 25-30%?
Du ska kanske ha riktigt stora däck.
Jag hörde om någon som använt en fördelningslåda som överväxel till
Volvo C303-axlar, jag har själv använt en bakoframvänd td40 låda som överväxel i en bil, funkat bra nu i 2-3år.
Jag har ingen fördelningslåda på min bil än, och jag vill inte sabba drivlinan
så jag kommer nog bygga en egen med en kuggrem eller nåt direkt på
växellådan, lågväxel lär nog inte behövas för 1an är ju rena lågväxeln på
volvolådan.
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

lasse kongo

#37 » 19:12:12, 21-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Td40:n har SAE-fläns 4. En motor som kanske förbises här är mb om 352 och efterföljaren 366. De är korta motorer som borde passa bra (en 352:a är kortare än en td40 fast den är på 5.7liter) men problemet är ju vikten (en 352:a väger ca 100kg mer än en td40) och utväxlingen.
Viktproblemet borde man kunna lösa med att besiktiga med en om 314 eller 364 (samma grundmotor fast 4cyl).Det är väl en sån som Robban C har i sin Benz.
lasse kongo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:01, 28-12-2006

Robban_C

#38 » 22:10:49, 21-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer bra det. OM314. 3,97 liter, 75-95 hk beroende på version. Betydligt högre effektuttag i lastbilar. Dock är det som jag sagt tidigare rätt mycket slaglängd (127 mm om jag minns rätt) vilket begränsar varvtalet. Annars hade ju jag rattat på pumpen för länge sen. :mrgreen:

Och traktorvarianten kan i alla fall ge minst 130 hk med I/C (mätt på kraftuttaget).

OM364 kom i 800:orna 1987 enligt http://www.trac-technik.de/ men det kan kanske variera med vilken traktorstorlek det gäller.


Det är intressant att ni pratar om "SAE-fläns", avser ni bultmönstret mellan kopplingskåpa och motorblock?
Det låter ju enastående att motorbranschen lyckats enas om en standard! :thumme:

Bill Gates ska ha sagt så här:
"Standarder är bra, alla borde ha en egen". :mrgreen:


För övrigt en mycket intressant tråd! :thummar:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

daniel.h (trådstartaren)

#39 » 22:16:59, 21-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kunde kanske vara något, jag hade en 608lastbil, vet inte vad den
motormodellen heter men där var väldigt bra vrid i den men rätt slö och
den gick väldigt hårt, antar att det var direktinsprutning på den.
Eller varför inte en Scania v8 :uupps: såg en på skroten och dom är rätt korta kanske man skulle....
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

Robban_C

#40 » 22:33:24, 21-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania V8? Dom är väl ändå rätt tunga?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

daniel.h (trådstartaren)

#41 » 00:16:07, 22-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Scania V8? Dom är väl ändå rätt tunga?

Hehe...det var inget allvarligt förslag men den jag såg var utan toppar så
den såg inte så stor ut men man skulle nog kunna stoppa ner en 2liter
Pet flaska i var cylinder, jag vet inget om dom men dom är
säkert på 10-12 liter och väger massor.
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

Robban_C

#42 » 00:45:19, 22-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

daniel.h skrev:Hehe...det var inget allvarligt förslag ...
:grin: Jaja. Då är jag också med i matchen. Grannens glögg ställde tydligen till det lite här. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ralle

#43 » 00:48:48, 22-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

daniel.h skrev:
Robban_C skrev:Scania V8? Dom är väl ändå rätt tunga?

Hehe...det var inget allvarligt förslag men den jag såg var utan toppar så
den såg inte så stor ut men man skulle nog kunna stoppa ner en 2liter
Pet flaska i var cylinder, jag vet inget om dom men dom är
säkert på 10-12 liter och väger massor.


Jag antar att den du såg var den äldre varienten, den är på 14 liter.
Den nya är på 16 liter.
Jag har bytt några såna motorer (nya), har för mig att torrvikten ligger på ca 1100-1200 kg.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

cathund

#44 » 13:45:14, 22-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, intressant tråd.
Det är längesedan jag såg en td40. Jag undrar hur tråget ser ut, sitter oljepickuppen bak eller fram?
Någon som har en bild på motor, har sökt på google men inte hittat någon bra.
cathund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:15:58, 03-03-2006

daniel.h (trådstartaren)

#45 » 21:44:45, 22-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig att oljepickuppen sitter nästan i mitten, jag har ingen
bild hur det ser ut original men här är hur jag byggde om det för att
passa i en 2wd bil men tror det blir ungefär samma på en 4wd.
Bild
Bild

Hehe V8 på 14liter...synd att den är så tung.
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se