Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Volvotröskmotor aluminiumtopplock

25 inlägg • Sida 2 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

moparhemi

#16 » 23:14:29, 17-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

har hört: att På volvos motorfabrik i skövde kunde man inte gjuta aluminium förens
1976 där av att de sitter b20 i dom första 240. kan ju dock va gjutet nån annanstanns..
Såg i en wheels tidning att volvo tog fram 16v alu toppar till b20 men dom var tillverkade av cosworth i england. :uupps:
Om något fungerar skruva då genast isär de å ta reda på varföR!
moparhemi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:28:30, 01-02-2009
Ort: tidaholm
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: attila 1500 grävare -68
bm650-70?
bm boxer
bandlastare ih drott?
Bray hjullastare



MN

#17 » 08:12:29, 18-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

B20 i 240 L 1975 var nog bara för att bli av med gammalt skrot innan nya avgasreglerna kom -76. DL och GL versionerna hade B21 med alutopp redan -75 så den förklaringen tror jag inte på. Fö står det väl "IMP" = import på de flesta Volvo aludetaljer från den tiden?

MVH
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

emil.jönsson

#18 » 17:31:04, 18-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo 240 fanns i 3 olika utförande 1975 och det var L, DL och GL.
L var snikvarianten med B20A (97hk). DL var standard modellen och kunde fås både med B20A och B21A (97hk). GL var lyxmodellen och fanns endast med B21E (123hk)motorn dvs insprutare.
Jag har själv en 244GL -75 dock utan insprutningsmotorn då jag köpte den utan motor och jag hade en småtrimmad B23A motor liggande.
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

Mikael.Johansson

#19 » 17:48:15, 18-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

emil.jönsson skrev:L var snikvarianten med B20A (97hk).


Har verkligen B20A 97 hk?
Samma motor i Volvo 140 har väl 82 hk DIN.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

emil.jönsson

#20 » 18:29:23, 18-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

B20A har 97Hk även i 140an. Den motorn som har 82Hk i 140an är B18 motorn dvs "bara" 1,8lit, mindre ventiler och lägre komp. Ett ganska vanligt knep för att öka kraften i B18 motorn är att ta toppen från B20an så får man ca 90-95Hk istället för 82Hk. Går inte på alla årsmodeller men tyvärr vet jag inte vilka det går på. Men jag tycker det är lite överkurs då det är enklare att byta hela motorn då det är ungefär lika mycket jobb och du får en mer trimvänlig motor om man har en B20.
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

Mikael.Johansson

#21 » 19:50:05, 18-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller Volvo 140 så har vi svart på vitt:

Bild

Bild

Jag tror nog att det är ungefär samma B20 i Volvo 240.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

gaffa

#22 » 21:44:03, 18-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ägt 2 st Volvo 244 DL (ej L) -75 med B20 motorer och effekten på dessa var enligt registreringsbeviset 60Kw och det borde väl bli runt en 80hästar eller?
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

MN

#23 » 08:18:20, 19-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

B18 som lades ned 1968 i en 240? :uupps: :uupps:

Blanda inte ihop detta med B19 som såldes bl a i Finland pga av skatteregler tror jag som trots namnet var på 2 liter (1986 cc)..

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Mikael.Johansson

#24 » 10:58:27, 19-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, ingen B18 i Volvo 240.

B19 fanns väl och jag tror till och med att det levererades B17 till någon arabstat. (Men jag kanske minns fel).
Dessa hade ju överliggande kam.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

emil.jönsson

#25 » 20:19:26, 19-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja tänkte fel du räknade i DIN hästar å jag räknade SAE hästar.
Gamla vanor är svåra att bryta men det blev rätt till slut ändå.
Vet bara att på mitt registreringsbevis står det att jag ska ha 97Hk DIN. Vet inte riktigt vad det blir men motorn som ligger i har ca 170 Hk och det är tillräkligt för att den ska röra sig rätt så bra. Ca 1500kg bil = Under 10kg/Hk :grin:
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se