Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Volvo TD40 fråga

9 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

AsbjørnB (trådstartaren)

#1 » 23:11:52, 30-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !
Jeg har en Volvo F408 med TD40 `84
Når jeg øker turtallet og så slipper gassen blir turtallet hengende rundt 1200 før det går ned igjen, hva kan dette bety?
Er det noe effekt å hente på justering av diesel mengde og turbo trykk ? Skulle gjerne hatt litt mere moment på lavt turtall.
Hvilken skrue på pumpa er det som justerer mengden?
på forhånd takk :smile:
AsbjørnB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:50, 30-07-2013
Maskin: Volvo L4851
Volvo F4



Privatperson

#2 » 22:15:14, 31-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o välkommen !

är det nån returfjäder som är trött i gasreglaget kanske ? smörja länkaget möjligen?

Du kan skruva på "power adjustment" skruven på bilden , ta liite i taget så den inte rusar ..tomgången behövs då säkerligen skruvas ned (Idle speed screw)

Bild
Användarvisningsbild
Privatperson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:22:18, 28-10-2008
Ort: Tokholm
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skylift

dimorep

#3 » 22:54:04, 31-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gashäng (om man utesluter kärvande gasreglage) brukar bero på ökad bränslemängd och/eller sliten insp.pump, eller att motorn går på motorolja som kommer med insugsluften in (sliten motor eller turbo). Rek. dig att kolla upp sådant INNAN du ökar på bränslemängden.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

AsbjørnB (trådstartaren)

#4 » 17:54:35, 01-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takker for svar :)
Jeg var borti røk begrenser skruen, kan "henget" ha med det? Merket ikke noe før det. Justerte "power" skruen 1/8 omdreining inn, merkbar forskjell!
Det virker også som "henget" har blitt mye mindre. Vurderer litt mere slik at det blir 1/4 til sammen på power skruen, tror dere dette er for mye?
Vil intercooler hjelpe noe særlig?
På forhånd takk :)
Senast redigerad av AsbjørnB 23:53:00, 01-08-2013, redigerad totalt 1 gång.
AsbjørnB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:50, 30-07-2013
Maskin: Volvo L4851
Volvo F4

Privatperson

#5 » 18:32:55, 01-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en TD40 i min Suburban så det är intressant ämne detta , min motor skulle dock behöva renoveras :snow:

här finns det mkt info:

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=109&t=3975&hilit=td40
Användarvisningsbild
Privatperson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:22:18, 28-10-2008
Ort: Tokholm
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skylift

Jonas Ryrfeldt

#6 » 23:23:03, 01-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag åkte TD40 i min Hanomag. När jag var o hämtade ut min renoverade pump på dieselverkstaden (välkänd i Karlstad) fick jag rådet att ge f-n i "smoke adjustment screw" då "9 av 10" TD40 ras beror på att ägaren har skruvat på fel skruv. Ska du skruva på något så är det på "power adjustment". Jag skruvade inte alls på min pump, motorn gick sönder ändå. Men det var inte pumpens fel......

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

AsbjørnB (trådstartaren)

#7 » 23:51:17, 01-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror jeg fikk smoke adjustment skruen tilbake der den var, ikke mye feil i alle fall. Noen som har bilder av intercooler montasje på td 40? Flensen som står på innsuget må vel lages nytt siden denne står rett over turbo flensen.
AsbjørnB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:50, 30-07-2013
Maskin: Volvo L4851
Volvo F4

Turbodiesel

#8 » 23:59:31, 01-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förkammarmotorer gillar i allmänhet inte ökad soppamängd, det blir mest bara värme & rök av det.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mikey64

#9 » 14:00:06, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lite användbar info om stora dieslar med mycket vrid monterade i lättare fordon än dom är menade.

på Youtube:
Junkyard Digs:
TRACTOR Powered F250 Revival!? Farm Grown 70's Diesel Conversion Runs Again!
https://www.youtube.com/watch?v=hgJFIwxrzfU

lovesloudcars
1959 Chevrolet Apache Truck with 353 Detroit Diesel Engine and two transmissions.
https://www.youtube.com/watch?v=g45hb4Sv4a8

Alltså de har gjort liknande som man i Sverige gör när man bygger A-traktor, men monterat växellåda 2 bakåfram som man längre tillbaka började med när man ville använda tex Detroit diesel som är lågvarvig men med enormt vrid, då byggde man sk twinstick sytstem där växellåda 1 kunde vara automat eller manuell.

Just my 2 cents

//Mikey64 Boden, modell, år, har egentligen ingen betydelse.
mikey64
1 inlägg
 
Blev medlem: 13:43:22, 11-11-2021
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Chevrolet, GMC, Volvo Scania research


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se