Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Mjukvara/elektronik

brända kretskort i new comfort o nyare?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Nyare maskiner är uppbyggda runt om en dator. Här är forumet för diskussioner om detta ...

jan larsson (trådstartaren)

#1 » 22:31:13, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej
brända kretskort på åkerman modellerna med new comfort utförandet. hur vanligt är det. och är det något särskilt som är orsak till skadan.
de går tydligen att få tag i men är ganska kostsamma som reservdel till "gammal maskin".

händer detta på följande (volvo) modeller också. hur klarar sig andra tillverkare. eller har kvaliteten på elektroniken blivit såpass bra på nyare modeller att dessa problem eliminerats.
(funderingar inför ev. köp)
Inget är omöjligt med goda råd.
jan larsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 24-10-2005
Ort: v-götaland o(p) län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


torbjorn_forsman

#2 » 23:27:05, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du något exempel på hur ett bränt kretskort ser ut och vad som har brunnit på det?

För några år sen fick jag in ett kretskort från en mindre Volvogrävare från tidigt 00-tal för reparation. Vet ej exakt modell på grävaren. Det var i alla fall något som skulle kunna kallas förbindningskort - mest kontaktdon, reläer och säkringar på det. Felet visade sig vara att en lång och tunn ledare som gick tvärs över hela kortet hade brunnit av på flera ställen. Orsaken var en yttre kortslutning pga kabelskada, och kretsen var avsäkrad med 10 eller 15 A, så den tunna ledaren på kortet brann ju av långt innan säkringen ens började fundera på att lösa ut. Det visade sig att den där ledaren matade en magnetventil som hade mycket blygsam strömförbrukning, så vid reparationen skarvade jag in en extra säkringshållare och en säkring på 1-2 A i serie.
Har inte hört något av grävarägaren sedan dess, så jag antar att reparationen lyckades även på lite längre sikt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Anton

#3 » 12:09:28, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problet uppstår mest vid " booster start. Sen är det olämpligt överbelastning när man monterar en massa strålkastare på samma linie. Det finns extra reläplatser men dom utnyttas inte.
Besök shoppen här på Maskinisten!!
Kolla www.gremminger.se
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id ... rp=1159646
Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

BeaBj

#4 » 20:06:24, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har fått byta kort 2 ggr i min H14B -89 och jag TROR det i mitt fall beror på att maskinen står stilla mycket, det är regn-snö-sol, varmare o kallare, och det blir kondens och rejält med fukt i hytten. Det verkar det vara ständig ström på någon funktion (även när huvudströmmen är bruten) och med lite damm o smuts, sen oxid på kortet, krypströmmar och sen är det färdigt!!
Håll torrt och rent så klara det sig nog.
(Har nu 2 kassa kort varv ett är rejält brunnet, det andra ska jag försöka laga.)
// BeaBj
BeaBj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:32, 18-02-2018
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Lännen 860 C
Volvo 861
Åkerman H14
Volvo BM 350

Anton

#5 » 23:35:36, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt som heter elektronik på säkringarna framför tanken går förbi huvudströmbrytaren. Och det bara för att mata klocka och motorvärmaren.
Besök shoppen här på Maskinisten!!
Kolla www.gremminger.se
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id ... rp=1159646
Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

jan larsson (trådstartaren)

#6 » 15:24:50, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej
smuts och fukt med följande oxidering tycker jag låter som en rimlig orsak till skada.
sen givet tabbar vid laddning, starthjälp eller svetsning.

hur rengör och skyddar man kretskortet på bästa vis. våran är täckt med kalkdam som vid fukt blivit som klet. och det rostar ju nåt fruktansvärt där det inte blivit rengjort.
Inget är omöjligt med goda råd.
jan larsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 24-10-2005
Ort: v-götaland o(p) län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Anton

#7 » 16:04:28, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns kretskortlack att köpa.
Besök shoppen här på Maskinisten!!
Kolla www.gremminger.se
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id ... rp=1159646
Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

torbjorn_forsman

#8 » 18:30:13, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jan larsson skrev:hur rengör och skyddar man kretskortet på bästa vis. våran är täckt med kalkdam som vid fukt blivit som klet. och det rostar ju nåt fruktansvärt där det inte blivit rengjort.


Ta loss allt som är lätt att ta loss från kortet. Skrubba ren det med tandborste, varmvatten och diskmedel, skölj noga med rent vatten och låt torka på varmt ställe över natten. Om det finns t ex halvdant kapslade reläer där man kan misstänka att vatten tar sig in men inte ut, så är det bra om man kan lossa kåporna på dem eller löda loss dem före tvättningen.

När du ska skyddslacka, så börja med att avsyna kortet noga efter ev dåliga lödningar, tecken på krypströmmar, varmgångna ställen och annat som bör åtgärdas före lackning. Maskera kontaktdon, säkringshållare och annat där man inte vill att lacken ska krypa in. Sen är det bara att pensla eller spraya. En del sorters kretskortlack fungerar dåligt och vill bubbla sig om luftfuktigheten är hög, så det är bra att göra lackningen en kall dag då det är riktigt torrt inomhus.

Tänk på risken för ESD (statiska urladdningar) när du hanterar oskyddad elektronik i torrt klimat inomhus på vintern!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Anton

#9 » 19:13:04, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inga " fasta" relä på kortet. Men alla kontaktdon och reläplatser måste skyddas att vatten vid rengöringen och senare skyddslack inte dränger in där. Enklast undersidan.
Anton
Besök shoppen här på Maskinisten!!
Kolla www.gremminger.se
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id ... rp=1159646
Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige


Återgå till [Åkerman] Mjukvara/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

cron
SSL Certificates