Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygge av 12 Volt li ion batteripack 40-60 amp till husvagnen

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

wille_89_ (trådstartaren)

#1 » 18:45:46, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har räknat och tänkt länge nu ett li ion pack 60 amp med 4st 20 cells paralellkopplade pack ger ca 14 volt. får klösa sen med nerstegning till 13 volt på nåt sätt,. iaf detta kostar räknat 2000kr för 60 ampere vilket motsvarar ett 120 amp bly batter i i kapacitet om man inte går under 50% DOD plus de kan laddas 3-5000grr ist för några hundra som på blybatteriet. funderar på börja med 40 amp batteripack för att se hur de går sen kan ja bygga på de senare :) då blir de bara ca 1300kr ca 13 celler i ett pack seriekopplade med 3 andra cell pack med 13 i vardera, har läst att det finns li ion batterier med 3.3 volt spänning isf blir de cirka 13.2 V fullladadad. ananrs får ja räkna med 3,7 x4 = 14 volt fulla som ja måste steppa ner.

vet att ja behöver en BMS i vettig storlek, men va ja nu förstått så spelar inte storleken på bms nån större roll då den bara ska hålla laddningen jämn i alla cell pack och skydda cellerna för under o överspänning.

jag håller på bygga en punktsvets för li ion celler , bifogar bild, man kortsluter nån milli sec svets elektroderna som smälter ihop nickel plåt remsan på batterierna, ett 300 amp batteri ärlämpligt enligt instruktionsvideon,

nu kan ja ladda kanske 5000 cykler ner till ca 5 % och får sjkt mycket för pengarna :) agm och gel batterier är dyra och man får knappt nån energi för pengarna, trött på att de sulfateseras sönder bara på några hundra cykler även om man hlr sig t 50% helt värdelöst,. bly kol batterier hade vart intressant, de tål tusentals cykler ner till 50% men kostar runt 6000kr,. vilka batterier är o rekomendera jag har hittat high current 3 amp celler för verktyg :) de ska driva husvagnen detta batterier. hur kan man minska volten till ca 13 volt utan massa förluster som en ex dc to dc converter?

jag har inhandlat nickelremsa för att kunna punktsvetsa på cellerna , har också köpt sån battercellhållare för alla celler så de sitter fast i hållaren :) sen behöver ja köpa en vettig batteri li ion laddare med. och nånannan solcellsregulator för litium

länk till li ion cellerna på ebay: https://www.ebay.com/itm/133606780169?var=433060316750

Bild

Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



QV_

#2 » 19:42:47, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom här säljer beg celler på tradera.

Skall enligt hörsägen vara en bra leverantör.

https://batteridoktorn.se/butik/36v-105 ... tteripack/
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#3 » 09:03:53, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är batterikapaciteten i amperetimmar du talar om, så är beteckningen för den enheten Ah och ingenting annat.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#4 » 09:24:01, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

wille_89_ (trådstartaren)

#5 » 15:34:57, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

men hur ska jag få batteriet till 13 volt? konstant, vid ful laddning är de ju ca 14 .5 volt de går inte, och vid tomt är ju cellerna ca 2.5 volt alltså runt 9 volt de går inte heller o köra på i husvangen finns de nån regulator eller nåt så ja säg har 13 volt hela tiden?
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#6 » 16:13:00, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BMS sköter allt det där.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#7 » 16:17:09, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#8 » 00:50:51, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:BMS sköter allt det där.


jasså så du menar att man köper en bsm avsetdfd just för 12 volt? oavsett volt? måste inte man har iaf högre volt på cellpacken än de bms en kan ge? låter som att den funkar som en spänningsregulator? tar inte isf den energi från batterierna en hel del för att transformera strömmen?

har läst nu och fått reda på att det ska vara li ion fosfat batterier man ska använda i en husvagn då de är på 3.3 volt alltså 13.2 volt fulla o runt 11 tomma alltså perfekt för en husvagn dessuto mhjar de nästan dubbelt så mycket energi, ex har en liten 65180 cell fast lite kortare runt 6000 mah man köper på ebay som är vanlig, hittade dess ett 100 amp 12v li ion fosfat batteri men redan färdigkopplade celler för endfast 1700kr , helt sjukt :o detta ska kunna laddas upp runt 3000 gånger
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#9 » 00:55:33, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad tror ni om detta Lifepo4 :) helt sjukt 100 amp , bara 1700kr, tror jag köper detta ist för bygga eget för 1500 dess tror jag inte de blir bra med 14.4v batteri i 12v system är de verkligen helt säkert att BMs en sköter så de alltid är 12-13 volt ?
har läst att li ion fosfat 3.3 v är helt överlägsna vanliga li ion 3.7v, de kan inte börja brinna och de har nästan dubbla energiinnehålelt och är billigare, osv vad tror ni? kmr nog beställa detta isf t vagnen :) ska hålla 20 år, ännu mer sjukt :O o tusentals urladdning. kan köras ner till 5%
https://www.ebay.com/itm/224498867741?hash=item34452cde1d:g:qhYAAOSwuBxgxpJZ

Application - This product is great for caravans, camping cars, medical equipment, RVs and electric scooters, solar systems, marine, industrial , golf carts, hunting, lawn and garden tools etc.
Advantages - Compared with traditional lead-acid batteries, it has excellent safety performance, high efficiency and stable wake-up performance, and low self-discharge rate, which can be stored for more than 1 year
Features - 12v 100ah max continuous charge current is 100ah and the peak discharge current is 200ah in 3~5 seconds and it has 3000 ~7000 deep cycles of life. No matter what the state of the battery, it can be used as long as it is charged. The flat discharge curve can maintain a voltage above 12v and can use up to 90% of the power and the battery life can reach 10 years
Terminal - There is a USB port on the side of our battery, a typical three-pin socket charging port, and a power switch. The two ports above the battery are M8 size screws, which can also be charged and discharged

1.Certificate: CE ROHS MSDS UN38.3
2.Upgrade Parts/Accessories: Grade A
3.Material: Lithium iron phosphate
4.Max continuous charge current: 1C
5.Max continuous discharge current: 1C
6.Peak discharge current: 2C in three to five seconds
7.Voltage: 12V
8.Maximum protection voltage: 14.6V
9.End Voltage: 10V
10.Terminal: M8
11.Charging temperature: 0℃-45℃
12.Discharge temperature: -20℃-60℃
13.Storage temperature: -20℃-45℃

Safety Precaution:
1.Do not throw battery into water or make it wet
2.Keep the battery away from heat source
3.Do not throw the battery into fire or heat the battery
4.Forbid to hammer to trample the battery
5.Forbid disassembling the battery in anyway



Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#10 » 20:51:01, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:men hur ska jag få batteriet till 13 volt? konstant, vid ful laddning är de ju ca 14 .5 volt de går inte, och vid tomt är ju cellerna ca 2.5 volt alltså runt 9 volt de går inte heller o köra på i husvangen finns de nån regulator eller nåt så ja säg har 13 volt hela tiden?


Vad är det för utrustning du ska använda i husvagnen som kräver så konstant spänning? Praktiskt taget alla prylar som är avsedda att gå på "12 V" i fordon, är i själva verket avsedda att klara minst 10,8 - 15,6 V kontinuerligt , kortvarigt (några timmar i sträck enstaka gånger under prylens livslängd) upp till 18 V , ännu mer kortvarigt (en minut åt gången då och då) 24 V. Och transienter på under en sekund upp emot 50 V, ibland ännu mer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#11 » 00:17:41, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

så ja ska köra 14.6 volt o 10 volt när de är lite ström kvar :???: ? känns inte rätt de. men ni skrev ju att bms en skötte så man hade konstant späning?
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#12 » 07:57:57, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på och fantiserar ihop ett elsystem till våran veteran husbil. Där finns litium batterier med på önskelistan.
Då dyker BMS ( batteri manigment system) upp , som jag förstått det övervakar den cellerna så att en enskild cell inte ska överladdas eller laddas ur för mycket. Har aldrig sett något om att den skulle ge en stabil ström ut från batteriet.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#13 » 10:10:32, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:så ja ska köra 14.6 volt o 10 volt när de är lite ström kvar :???: ? känns inte rätt de. men ni skrev ju att bms en skötte så man hade konstant späning?


Det KAN finnas en sådan funktion inbyggd i en BMS, men inte nödvändigtvis. Du måste läsa på specarna NOGA, och även läsa mellan raderna, för just det system du väljer.
De grundläggande funktionerna i en BMS för litiumjonbatterier är att övervaka spänningen i varje cell och ge signal (t ex via reläslutning eller någon form av datakommunikation) om någon cell hamnar utanför det tillåtna spänningsområdet - antingen för att den är nära djupurladdning eller nära överladdning. Ofta har en BMS också temperaturövervakning på batteriet och möjlighet att styra kylfläktar mm.
Men det är inte alls självklart att BMS:en själv kan t ex bryta bort last eller stoppa laddning, den ger bara signal som användaren sedan måste använda på ett klokt sätt.
Och det är inte heller självklart att den innehåller några spänningsomvandlare för att t ex ge en stabil spänning till lasten eller kontrollera laddningen på ett intelligent sätt. Den lämnar som sagt bara de signaler som behövs för att styra yttre sådan utrustning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#14 » 10:58:37, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

så vad är bäst lifepo4 = li ion fosfat 3.3 volt= 12.8 full med 4 celler, eller vanliga lition 14.8 volt 70% fulla eller 16.8 helt fulla? så husvaqgnen har inga problem med 14.8-16.8 volt alltså , nice isf ju :9 lifepo4 som ja förstått har flera tusentals mer laddcykler än vanliga li ion, o tål värme mycke bättre, låga urladdningar mm, de känns som att Lifepo4 fosfat är mycket mer lämpat, dess hlr sig spänningen nästan konstant runt 3,2 volt alltså 12v hela tiden ist för 16-17 volt ner till 12 volt, vill gärna inte plåga min elektriska utr med 17-18 volt :( 4.2x4 celler=17.6
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#15 » 11:14:35, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hi guys, I was looking through the mobile-solarpower.com website, and on this page I found a battery voltage chart for LiFePO4 batteries.

msf4vpdl-1_14.jpg
But I noticed it wasn't showing the exact voltage ranges that my battery data sheet does.
My data sheet shows 100% charge at 14.6V and 0% charge at 10.0V.

Battery Model 100Ah 3.2V
Nominal Voltage 3.2V
Standard Charging Current 0.5C (50A)
Standard Discharging Current 0.5C (50A)
Fast Charging 1C (100A)
Charging End Voltage 3.65V (14.6V)
Discharge End Voltage 2.5V (10.0V)
Charge Temperature Range 0 - 55°C
Discharge Temperature Range -20 - 55°C
Max Cont. Discharge Current 1C (100A)
Max Burst Discharge Current 3C (60sec) (300A)
Impedance <045mΩ
Screw Terminal M6
Weight 2.2Kg (8.8Kg)

I thought that maybe I could make my own voltage chart more suited to my battery's specifications, shown below.

Capacity % Pack Voltage Cell Voltage
100% 14.60 3.65
99% 14.45 3.61
95% 13.87 3.46
90% 13.30 3.32
80% 13.25 3.31
70% 13.20 3.30
60% 13.17 3.29
50% 13.13 3.28
40% 13.10 3.27
30% 13.00 3.25
20% 12.90 3.22
17% 12.80 3.20
14% 12.50 3.12
9% 12.00 3.00
0% 10.00 2.50

Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Göran Olofsson och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se