Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Mjukvara/elektronik

EW150C konstant plus bortkopplad vid batterifrånskiljare

2 inlägg • Sida 1 av 1
Nyare maskiner är uppbyggda runt om en dator. Här är forumet för diskussioner om detta ...

johan_n (trådstartaren)

#1 » 18:26:15, 26-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag köpte hjulgrävaren, en EW150C 1997, hade dieselvärmaren "osäker funktion" och jag har inte brytt mig om att laga det men nu när jag petat i batterifrånskiljaren av andra anledningar hittade jag kabeln som går till säkringslådan vid dieseltanken med permanent matning, den ligger lös på sidan. Varför kopplar man bort den, drar den ur batterierna på kort tid? Kan datorn ta skada av att den inte är inkopplad? Eller går den lägga efter batterifrånskiljaren?
Bild
johan_n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:36, 26-10-2010
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kör: svarvar, fräsmaskiner, hjullastare, trailer eller 24-meters vid behov
Äger: LM 218, 2st Scania 76, Mercedes 813 lastbil, Ljungby 1221, EW150C, +vad som normalt finns i en verkstad



torbjorn_forsman

#2 » 21:52:53, 26-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mest troligt är väl att någon har haft problem med att maskinen har dragit ur batterierna när den där kabeln var ansluten. Kanske pga en felkopplad bilstereo eller något liknande.

Det är ingen större mening att ha en backupmatning om den ligger efter batterifrånskiljaren och alltså blir spänningslös varje gång man slår från den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Åkerman] Mjukvara/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se