Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Mjukvara/elektronik

Underhållsladdare vara eller icke vara

13 inlägg • Sida 1 av 1
Nyare maskiner är uppbyggda runt om en dator. Här är forumet för diskussioner om detta ...

mabh (trådstartaren)

#1 » 15:05:22, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har en åkerman ew150c -96 som står still en del och blir troligtvis stående över vintern
Åkermans med new comfort hytten drar ju lite batteri även med huvudströmmen avstängd. Den klarar sig nog nån månad utan laddning
Har en ctek xt 14000 och underhållsfria yuasa batterier.
Tar batterierrerna skada av att stå med laddaren inkopplad hela tiden på underhållsladdning?

Bild
mabh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:06:57, 26-12-2008
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



Anton

#2 » 15:20:45, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går bra. Ta bort säkringar "Elektronik" i lådan framför tanken med.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

dc_lindberg

#3 » 15:25:10, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte C-Tech, men... jag hade min buss med mc-läge på 4A biltema laddare... kostade mig 2st 80Ah batterier...

Hade förr vanlig 15min/timer (mekanisk) och en 4A batteriladdare inkopplad på en VW transporter som stog i ca 10 år. 15min/d => batteriet var i toppenskick!

Slutsats.
...man bör nog inte utsätta batteriet för för mkt laddning, men lite någon gång per dygn tycktes vara uppskattat av det gamla syra batteriet.

På MC har jag testa GEL... gör inte om det...
Har testat AGM på MC... blev... dyrt... gör inte om det...
Rackarns överkänsliga och "snarstuckna" jmf med vanliga gamla syrabatterier!...

Syrabatterier gillar inte att trilla djup ned i spänning, AGM dör redan vid 8V... GEL... vetekatten vad det tar åt dem...

Alltså - om det låter sig göras, så är bästa att koppa loss, plocka ur, och förvara inomhus i värme => underhållsladdas 1g/mån brukar räcka säger alla jag känner som gjort så med mc batterier (jmf med din fråga även om du väl har 100-150Ah istället för 20-30Ah?).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Anton

#4 » 15:27:29, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför invecklad när det går lösa enkelt?
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

torbjorn_forsman

#5 » 15:56:29, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

mabh skrev:Tar batterierrerna skada av att stå med laddaren inkopplad hela tiden på underhållsladdning?


Det beror på hur din laddare beter sig i underhållsladdningsläge. Vanliga bilbatterier tycker inte om att stå ständigt på underhållsladdning med konstant spänning (t ex 13,8 V i ett 12 V-system) om de dessutom står absolut stilla så att syran aldrig blir omrörd. Det finns specialbatterier som tål detta (t ex de typer som förr användes för reservkraft i telestationer, datorhallar mm), men de är dyra och har andra nackdelar som gör att man inte vill ha dem som startbatteri.

Om din laddare däremot gör som en del italienska "intelligenta" laddare som Biltema sålde för ca 20 år sedan, dvs laddar för fullt tills spänningen har nått exempelvis 14,7 V, stänger av helt och hållet och väntar tills batteriet har självurladdat till t ex 12,5 V, då sätter den igång och laddar för fullt igen osv, då verkar det som om även vanliga bilbatterier/startbatterier tål den behandlingen. Den laddaren fungerar alltså på ungefär samma sätt som om man rent manuellt går till maskinen och kopplar in en ointelligent laddare en stund varje vecka eller varje månad.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mabh (trådstartaren)

#6 » 16:20:24, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visa batterier typ mobiler mår ju inte bra av att laddas till 100% men vet inte hur denna typ av batterier tycker om det?
mabh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:06:57, 26-12-2008
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

torbjorn_forsman

#7 » 16:27:42, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ju mer fulladdat ett blybatteri är desto längre är det från gränsen där det börjar vara risk för sulfatering. Däremot kan det ju hända mindre önskvärda saker om batteriet överladdas alltför mycket och ofta. Det är andra sorters batterier (t ex litiumjon) som inte mår bra av att bli alltför fulladdade.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Wall

#8 » 16:35:48, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har alla mina maskiner på underhållsladdning med Julas & BT billigaste laddare frånsett 24 V som har BT 24V laddare sedan flera år. Det är bara om ett batteri sjunkit får lågt för dessa laddare som den gamla analoga laddaren används. Detta har funkat utan problem och många batterier är äldre än 10 år.
Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200

Bacon

#9 » 19:08:45, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
mabh skrev:Tar batterierrerna skada av att stå med laddaren inkopplad hela tiden på underhållsladdning?


Det beror på hur din laddare beter sig i underhållsladdningsläge. Vanliga bilbatterier tycker inte om att stå ständigt på underhållsladdning med konstant spänning (t ex 13,8 V i ett 12 V-system) om de dessutom står absolut stilla så att syran aldrig blir omrörd. Det finns specialbatterier som tål detta (t ex de typer som förr användes för reservkraft i telestationer, datorhallar mm), men de är dyra och har andra nackdelar som gör att man inte vill ha dem som startbatteri.

Om din laddare däremot gör som en del italienska "intelligenta" laddare som Biltema sålde för ca 20 år sedan, dvs laddar för fullt tills spänningen har nått exempelvis 14,7 V, stänger av helt och hållet och väntar tills batteriet har självurladdat till t ex 12,5 V, då sätter den igång och laddar för fullt igen osv, då verkar det som om även vanliga bilbatterier/startbatterier tål den behandlingen. Den laddaren fungerar alltså på ungefär samma sätt som om man rent manuellt går till maskinen och kopplar in en ointelligent laddare en stund varje vecka eller varje månad.
På vilket sätt skulle det vara skadligt att hålla konstant 13,8 V? Det finns många maskiner och lastbilar som rullar dygnet runt och de håller väl ca den spänningen.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#10 » 19:47:56, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:
torbjorn_forsman skrev:
mabh skrev:Tar batterierrerna skada av att stå med laddaren inkopplad hela tiden på underhållsladdning?


Det beror på hur din laddare beter sig i underhållsladdningsläge. Vanliga bilbatterier tycker inte om att stå ständigt på underhållsladdning med konstant spänning (t ex 13,8 V i ett 12 V-system) om de dessutom står absolut stilla så att syran aldrig blir omrörd. Det finns specialbatterier som tål detta (t ex de typer som förr användes för reservkraft i telestationer, datorhallar mm), men de är dyra och har andra nackdelar som gör att man inte vill ha dem som startbatteri.

Om din laddare däremot gör som en del italienska "intelligenta" laddare som Biltema sålde för ca 20 år sedan, dvs laddar för fullt tills spänningen har nått exempelvis 14,7 V, stänger av helt och hållet och väntar tills batteriet har självurladdat till t ex 12,5 V, då sätter den igång och laddar för fullt igen osv, då verkar det som om även vanliga bilbatterier/startbatterier tål den behandlingen. Den laddaren fungerar alltså på ungefär samma sätt som om man rent manuellt går till maskinen och kopplar in en ointelligent laddare en stund varje vecka eller varje månad.
På vilket sätt skulle det vara skadligt att hålla konstant 13,8 V? Det finns många maskiner och lastbilar som rullar dygnet runt och de håller väl ca den spänningen.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk


Det går bra så länge maskinen/bilen är i rörelse, men om batteriet står absolut stilla flera veckor i sträck med konstant underhållsladdning på, riskerar man att elektrolyten skiktar sig så det blir mer koncentrerad syra i botten och mest vatten längst upp i cellerna. Och i och med att syran har för hög koncentration längst ner, så kommer den delen av plattorna att sulfatera fastän batteriet är fulladdat.
Många solcellsregulatorer för offgridanläggningar har en funktion som påminner om de där Biltemaladdarna - när batteriet närmar sig att bli fulladdat första gången på dygnet, fortsätter den ladda tills spänningen har gått upp till nästan 15 V och ligger kvar där någon timme för att det ska bli ordentlig gasutveckling i batteriet så syran rörs om. Därefter går den ner till t ex 13,8 V.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Martin.Eriksson

#11 » 19:48:51, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flytta kablarna eller sätt en till brytare som bryter allt..

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Bacon

#12 » 21:42:46, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Bacon skrev:
torbjorn_forsman skrev:[quote="mabh"]
Tar batterierrerna skada av att stå med laddaren inkopplad hela tiden på underhållsladdning?


Det beror på hur din laddare beter sig i underhållsladdningsläge. Vanliga bilbatterier tycker inte om att stå ständigt på underhållsladdning med konstant spänning (t ex 13,8 V i ett 12 V-system) om de dessutom står absolut stilla så att syran aldrig blir omrörd. Det finns specialbatterier som tål detta (t ex de typer som förr användes för reservkraft i telestationer, datorhallar mm), men de är dyra och har andra nackdelar som gör att man inte vill ha dem som startbatteri.

Om din laddare däremot gör som en del italienska "intelligenta" laddare som Biltema sålde för ca 20 år sedan, dvs laddar för fullt tills spänningen har nått exempelvis 14,7 V, stänger av helt och hållet och väntar tills batteriet har självurladdat till t ex 12,5 V, då sätter den igång och laddar för fullt igen osv, då verkar det som om även vanliga bilbatterier/startbatterier tål den behandlingen. Den laddaren fungerar alltså på ungefär samma sätt som om man rent manuellt går till maskinen och kopplar in en ointelligent laddare en stund varje vecka eller varje månad.
På vilket sätt skulle det vara skadligt att hålla konstant 13,8 V? Det finns många maskiner och lastbilar som rullar dygnet runt och de håller väl ca den spänningen.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk


Det går bra så länge maskinen/bilen är i rörelse, men om batteriet står absolut stilla flera veckor i sträck med konstant underhållsladdning på, riskerar man att elektrolyten skiktar sig så det blir mer koncentrerad syra i botten och mest vatten längst upp i cellerna. Och i och med att syran har för hög koncentration längst ner, så kommer den delen av plattorna att sulfatera fastän batteriet är fulladdat.
Många solcellsregulatorer för offgridanläggningar har en funktion som påminner om de där Biltemaladdarna - när batteriet närmar sig att bli fulladdat första gången på dygnet, fortsätter den ladda tills spänningen har gått upp till nästan 15 V och ligger kvar där någon timme för att det ska bli ordentlig gasutveckling i batteriet så syran rörs om. Därefter går den ner till t ex 13,8 V.[/quote]Där ser man. Hatten av Torbjörn!
Jag har kommit över ett antal UPS-batterier, är de helt okänsliga eller krävs det en speciell laddare? UPS-skåpet åkte i bingen pga mjukvarufel.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#13 » 22:06:47, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

UPS-batterier brukar klara sig med jämn underhållsladdspänning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Åkerman] Mjukvara/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron