Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Mjukvara/elektronik

24v på D+ med motorn av

12 inlägg • Sida 1 av 1
Nyare maskiner är uppbyggda runt om en dator. Här är forumet för diskussioner om detta ...

Peter Persson (trådstartaren)

#1 » 12:11:48, 10-08-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min H12a tänder aldrig laddlampan längre, lampan är hel, det är en 2w, lampan som får 24v från tändningslåset. Men det är alltid 24v på D+ sidan /kabeln också, den ska väl vara jord tills motorn startar och sen "omvandlas" till +24v

Vart kan jag börja felsöka eller är det ny generator som gäller?

Bild
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350
BM G612

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort/område: Nyland
Sverige
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo BM G612
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur



torbjorn_forsman

#2 » 12:34:04, 10-08-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du lossar kabeln från generatorn, är det då på kabeln eller på generatorns D+ anslutning som det finns 24 V? Finns spänningen kvar även med avstängd tändning?

Om det är på generatorn du får batterispänning, så är det mest troligt kortslutning i en av plusdioderna i likriktarbryggan. I så fall bara att plocka isär generatorn och byta brygga (eller ev bara den trasiga dioden om generatorn är så gammal att de går att byta en och en).

Kolla dock NOGA att det inte är glapp eller dålig kontakt någonstans på vägen mellan generatorns B+ och batteriets plusspol. Den vanligaste orsaken till att dioder går sönder i en växelströmsgenerator, är glapp så det blir intermittenta avbrott som orsakar spänningsspikar (s k load dump) som förstör dioderna i generatorn.

Om spänningen kommer från kabeln men inte dras ner till någon enstaka volt när generatorn är inkopplad, så är det avbrott någonstans i magnetiseringskretsen. Kan vara t ex att kolen är slut eller att det är ärg och oxid på det bleck på kolhållare/laddningsregulator som ska göra kontakt med D+ . Om regulatorn som sitter där är en piratdel, så är det där blecket ofta av vanlig järnplåt med någon tunn och blank ytbeläggning som snabbt flagnar av så det bara är rost som ska försöka göra kontakt med D+ . Bosch originalregulatorer har bättre material i blecket - förtennad mässing eller något sånt.

Om kolen är slut, så kolla hur släpringarna ser ut också. Plocka isär generatorn och svarva släpringarna om de är repiga och fula. Ev byt släpringar om de är nedslitna under förslitningsgräns (måttet bör stå i VHB).

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort/område: Västernorrland
Sverige
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Peter Persson (trådstartaren)

#3 » 13:15:07, 10-08-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt otroligt, nu bör jag började mäta igen på lampan så började den lysa... Startade och laddningen går upp till 29volt, dippar till 25, upp på 29 igen osv. Nu efter ett tag ligger den på stadiga 29, det är väl väl högt?

Tror jag tar ut den och kollar sp det inte har ärjat, känns ju troligt.
Men detta fel har varit i två år nu, känns ju skumt att det ska försvinna när jag mäter på lampan...

Hade 2,7v på d+ när lampan började lysa, nu efter ett tag är det på 1,8v om det säger något?


Bild
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350
BM G612

http://www.youtube.com/user/Peter3038

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort/område: Nyland
Sverige
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo BM G612
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Peter Persson (trådstartaren)

#4 » 15:03:56, 10-08-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick igenom generatorn, det är en Bosch, tycker den ser/ känns schysst, hittade lite ärg inne på d+ blecket du nämnde Torbjörn som jag putsade bort, har rengjort det jag kommer åt, satte tillbaka och den fortsätter laddar stabila 28,9 så.. :huh: får väl se om det håller i sig.

B+ går direkt till startmotorn och sitter ihop med stora plus som går till batteriet så inga glapp eller så på den.

Två år har jag dragit mej för detta :skratta3:


Bild
Bild
Bild
Bild
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350
BM G612

http://www.youtube.com/user/Peter3038

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort/område: Nyland
Sverige
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo BM G612
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

rospigg

#5 » 20:20:07, 10-08-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

..och på kolhållaren/regulatorn står det 29 Volt, så den kan väl anses symptomfri :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort/område: Uppland
Sverige
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Peter Persson (trådstartaren)

#6 » 07:59:08, 11-08-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:..och på kolhållaren/regulatorn står det 29 Volt, så den kan väl anses symptomfri :thummar:


Ja exakt såg det, men varför vill man ha högre laddspänning? En normal regulator är väl 28v?

Nu verkar det ju fungera bra, det sitter två 55a batterier i den som jag satte i 12år sen och de är i toppskick än.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350
BM G612

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort/område: Nyland
Sverige
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo BM G612
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

fretchi

#7 » 10:16:02, 11-08-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

14,4 v brukar vara en vanlig laddspänning i 12 v system. Dubbla det och ta höjd för lite spänningsfall så har du 29 v.

3 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort/område: Hakkas
Sverige
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#8 » 11:08:23, 11-08-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Regulatorn som sitter där ser ut att vara en piratregulator, och de brukar alltid ligga lite i överkant på laddspänningen för att man inte ska få klagomål på att det "laddar dåligt" med den nya regulatorn, om man har satt dit den på ett gammalt risigt fordon med spänningsfall både här och där.
Sen är ju alla såna där laddningsregulatorer temperaturberoende också, tanken med det är dels att batteriet kräver högre laddspänning i kyla, och dels att man ska få batteriet snabbt fulladdat efter en kallstart men efter någon timmes körning när allt i motorrummet är genomvarmt, sjunker laddspänningen så man inte får batteriet onödigt överladdat om maskinen är igång hela dagarna.
Man kan vänta sig en laddspänning över 30 V om det är 25 grader kallt, men spänningen kanske sjunker till 27 V om regulatorn är uppåt 100 grader varm.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort/område: Västernorrland
Sverige
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Peter Persson (trådstartaren)

#9 » 12:23:55, 11-08-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt och grävde några timmar idag.. problemet kvarstår, det kommer och går, det är 50/50 om lampan lyser eller inte när jag stänger av, väntar jag typ 10 minuter så lyser den oftast när jag startar och slocknar snällt som den ska.

Kan det vara pirat kolen?
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350
BM G612

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort/område: Nyland
Sverige
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo BM G612
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

torbjorn_forsman

#10 » 12:51:31, 11-08-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte omöjligt att det är regulatorn som spökar. Du kan ju försöka pilla av den svarta plastkåpan och se om det syns någon uppenbar dålig lödning eller annat som går lätt att bättra på.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort/område: Västernorrland
Sverige
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#11 » 14:51:21, 11-08-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruva loss regulatorn och kolla hur skicket på släpringarna är. Om det är mycket spåriga så kan det bli lite dålig kontakt ibland.
PS. Jag tittade lite på bilderna. Släpringarna verkade inte så hemskt nötta men den inre verkar vara oxiderad så om man putsar av ytan lite så kan det bli bättre.DS.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort/område: Malgomaj
Sverige
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Peter Persson (trådstartaren)

#12 » 11:36:46, 12-08-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska undersöka regulatorn, men fick nya mer brådskande bekymmer med den nu, trodde det kom en störtskur men det visade sig vara hydraulolja :sad:

Dessa slangar är dyyyra...

Han är dock välsmord hela maskin inför vintern....

Bild
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350
BM G612

http://www.youtube.com/user/Peter3038

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort/område: Nyland
Sverige
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo BM G612
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur


Återgå till [Åkerman] Mjukvara/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


Materialexperten Sverige AB

ATL