Om du lossar kabeln från generatorn, är det då på kabeln eller på generatorns D+ anslutning som det finns 24 V? Finns spänningen kvar även med avstängd tändning?
Om det är på generatorn du får batterispänning, så är det mest troligt kortslutning i en av plusdioderna i likriktarbryggan. I så fall bara att plocka isär generatorn och byta brygga (eller ev bara den trasiga dioden om generatorn är så gammal att de går att byta en och en).
Kolla dock NOGA att det inte är glapp eller dålig
kontakt någonstans på vägen mellan generatorns B+ och batteriets plusspol. Den vanligaste orsaken till att dioder går sönder i en
växelströmsgenerator, är glapp så det blir intermittenta avbrott som orsakar spänningsspikar (s k load dump) som förstör dioderna i generatorn.
Om spänningen kommer från kabeln men inte dras ner till någon enstaka volt när generatorn är inkopplad, så är det avbrott någonstans i magnetiseringskretsen. Kan vara t ex att kolen är slut eller att det är ärg och oxid på det bleck på kolhållare/laddningsregulator som ska göra kontakt med D+ . Om regulatorn som sitter där är en piratdel, så är det där blecket ofta av vanlig järnplåt med någon tunn och blank ytbeläggning som snabbt flagnar av så det bara är rost som ska försöka göra kontakt med D+ . Bosch originalregulatorer har bättre material i blecket - förtennad mässing eller något sånt.
Om kolen är slut, så kolla hur släpringarna ser ut också. Plocka isär generatorn och svarva släpringarna om de är repiga och fula. Ev byt släpringar om de är nedslitna under förslitningsgräns (måttet bör stå i VHB).