Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Mjukvara/elektronik

Startelement varnar

7 inlägg • Sida 1 av 1
Nyare maskiner är uppbyggda runt om en dator. Här är forumet för diskussioner om detta ...

mats eklund (trådstartaren)

#1 » 21:00:33, 13-02-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Datorn varnar för fel i kablage (startelement). kablage och startelement ohm kollade. Elementet har 0,6 ohm och mäter jag från datorn över elementet är det också 0,6 ohm. Detta inträffade efter en hjälpstart av en trailer. Säkringen är hel i kopplingslådan vid motorn. Programvaran i datorn är 3,0.
mats eklund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:40, 23-01-2006
Maskintyp: Ej angivet



Anton

#2 » 21:20:14, 13-02-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Mats

Det här med hjälpstart är ett problem. Man måste ta bort vissa säkringar innan man kopplar starthjälpen. Datorn är mycket känsligt för överspänningar.
Det kann var så att Du måste lägga in ny programmvara för att åtgärda felet.
Kolla först och främst säkring nummer 1-2 i burken bakom hytten. Sen kan man gå in i datorn över displayen och ev. rätta till det hela.
Jag ska se om jag hittar handboken till detta.

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

mats eklund (trådstartaren)

#3 » 21:49:52, 13-02-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkringarna är hela. (Var det inte du som plockade ihop svängväxeln efter mig till Widmans H25:a när jag skadade mig i Linköping.)
mats eklund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:40, 23-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Anton

#4 » 22:44:09, 13-02-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kann var så!! Jag minns att vi renoverade en sv.växel i "blå hallen" :D

Jag var där en vecka tror jag och bodde på Filbytaren. Vi har varit i en stenbrott vi två??? Minnet är bra men kort :???: Vad var det för skada Du fick??

Har Du verkstadshandboken till 280-390 Elektronik?? Där står det hur man kommer in i datorn via displayen.

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

mats eklund (trådstartaren)

#5 » 22:19:17, 14-02-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fört mig att det var då jag skar upp fingrarana på växeln :cry: . Jag har en förhandsutgåva på EC280 men det hjälper inte. Har pratat med Swecon Linköping idag så de ska åka ut och släcka aktiva alarm och kolla upp datorn. Det ska finnas en bug i datorn enligt dem som kan startas om förvärmningen står i auto men du kör den manuellt :uupps: . (Det var länge sen jag hörde av Våge eller Bergsman. Har du någon kontakt med dem längre :? ?)
mats eklund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:40, 23-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Anton

#6 » 22:43:28, 14-02-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Mats!!

Ja det stämmer, Du skar upp fingret. Nu kommer jag ihåg det.

Jag har lagt nåra gånger ett nytt programm i datorn på 280n. Det stämmer nog med buggen. Bara man kommer in i datorn så finns en massa inställningar att titta på under servicemod.

Jodå med Våge och Janne har jag bra kontakt. Jag har ju jobbat ihop med Våge dom sista 2 åren i Kalmar. En trevlig plutt!! Han har ett år kvar till 65.

Var jobbar Du idag??

Ha det bra!! Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

mats eklund (trådstartaren)

#7 » 21:56:08, 20-02-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag jobbar nu på MASKINIA i Linköping som är generalagent för DAEWOO i Sverige. Men har provat med "eget med Tobbe (ERAB) några år samt varit verkare för 11 man på vägverket i 2 år. Just nu är det rätt kul med mycket utrustning och uppfinningar på verkstan och halva tiden ute. Har bra kontakt med Jerker i Göteborg samt Stefan. Tror att Swecon har löst elementet åt mig. De fick också fixa tätningarna i pumparna åt mig. MVH :Mats
mats eklund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:40, 23-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Åkerman] Mjukvara/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se