Sida 1 av 3

EW150C indikeringslampor, varvräknare och felkoder

InläggPostat: 16:51:49, 10-11-2010
av Robban_C
http://www.blocket.se/sodermanland/Hjul ... ?ca=12&w=1
Lite mysko med panelen tycker jag. Varvräknaren visar noll hela tiden men med jämna mellanrum blinkar det till vad jag tolkar som felkoder. E150, E157 och E158. Men blinkningarna är så snabba att dom är våra att uppfatta. Om det är felkoder så borde dom väl lysa hela tiden eller i alla fall lysa nån sekund i taget?
Om det nu är felkoder så kanske nån har info om vad dom betyder? Käre Anton kanske?

Och varför går inte varvräknaren?

Och så visar indikeringslamporna konstigheter också. Har bild men bara i telefonen.
Laddlampan borde väl lysa när man slår på tändningen? Det gör den inte. Däremot lyser den när man har startat puffran och den går på vad jag uppfattar som rätt låg tomgång. Gasar man sen till så slocknar laddlampan.
Höger om laddlampan är det en lampa med "vevhussymbol" och en pil från var sida. Oljetryck? Den blinkar i alla fall hela tiden men det finns inget slammer i puffran så som om det saknades oljetryck. Tyckte nog att den går rätt rart i puffran.
Under oljetryckslampan (?) finns en lampa med vad som verkar vara "vevhussymbol" och pil enbart från vänster. Svårt att tyda eftersom det har suttit ett klistermärke där. Den lampan lyser hela tiden.
Och längst ner i den högra raden finns en lampa med "hydraulcylindersymbol" och en pil i från var sida. Den blinkar. Fel servotryck?
Vänster om varvräknardisplayen sitter det en större "lampa" (8? lysdioder i samma "lampa"). Den blinkade hela tiden. Centralvarningslampa?

Varken tilt, rotor eller redskapslås gick att få nån fason på. Provade båda pedalerna till vänster om rattstången och alla knappar på spakarna. Redskapslåset kan vara nån av dom båda knappar med låsfunktion som sitter höger om sätet men inte heller dessa gav nåt resultat.
Ibland jobbade puffran när jag tryckte på slätpedalerna, ibland inte. :klia:
Spakarna tror jag är Volvos/Åkermans spakar, med en "kula" högst upp och en vippbrytare vid respektive tumme. Vänster vippa skiftade mellan ECO och CAP respektive flytläge on/off. Vänster (?) pekfinger tutade på dom som var utanför. I övrigt verkade det helt dött när man använde brytarna.

Jag tog aldrig nån tur ute på vägen men den var hemskt trött på högväxel. Några dm packad blötsnö så orkade den inte ta sig över detta från stillastående maskin. Är det så? Jag har för dåligt med referenser för att kunna bedöma det.
Med lågväxel så spann den istället, det var då ja kom ihåg att det är en hjulgrävare, inte en traktor. :mrgreen:

Nå, grävbroms och pendellås fungerade i alla fall.
Stödblad och stödben likaså.
I övrigt B18 (tror jag) både på maskinen och på snurran, lite läck från skopcylindern, möjligen även från stickcylindern.
Flytläge av/på fungerade också.

Hemskt ös i bomsänken, nästan fritt fall om man inte passar sig.
Brukar det vara så?

Inte så mycket glapp men det var för trångt för att kunna göra några mer avancerade provkörningar.

Planerskopa och tjältand, samt ett löst skoptak. Inga andra redskap.

Jaja, jag vet att det är knapphändigt med info och jag kan heller inte komma med mer info i nuläget eftersom jag inte är vid maskinen men jag måste ju i alla fall fråga forumets specialister.

För örvigt är det hemskt så dålig man är på att köra när man hamnar i en främmande maskin med annorlunda "startlägen" och karaktäristik i spakarna. :grin:
Bomsänken börjar tidigare än i våra egna maskiner och dessutom som sagt med fritt fall. Bang i backen! :grin:
Man ser ju verkligen ut som en nybörjare. :mrgreen:
"Ta med dig nån som kan köra" sa säljaren. :slag2: :hota: Vafan?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

InläggPostat: 17:42:01, 10-11-2010
av Anton
Det är definitiv glappkontakt i snabbkopplingen bak vid pumplåda.
Om det är dålig (för lågt) servotryck kan maskinen bete sej ryckig och speciell bomsäkningen blir taskigt i och med flytläge fungerar heller inte som den ska.
Alla lampor som blinkar och ha sej kan bero på glappkontakt.

/Anton!!
:sad: ta med dej en som kan köra maskin :grin:

InläggPostat: 18:25:25, 10-11-2010
av Robban_C
Anton skrev:... :sad: ta med dej en som kan köra maskin :grin:

:mrgreen: :mrgreen:

Går även varvräknarsignalen via den snabbkopplingen?
Kommer varvräknarsignalen från generatorn (W-anslutningen)?
Det kanske är så att allting till och från puffran (utom startmotorkabeln förstås) går via den snabbkopplingen?
Det var ju lite sörjigt vid pumparna så det är inte alls orimligt att det kan vara problem med nån snabbkoppling/elkontakt där nånstans.

Jaså, fel servotryck kan ge ryckighet? Ja, det är ju inte heller orimligt men det kan också vara så att det var jag som var ovan vid just den maskinen.
Eller som inte kan köra. :lmao:

InläggPostat: 18:58:55, 10-11-2010
av Anton
Varvräknarsignalen och alla andra signaler från dieselmotorn går över denna snabbkoppling.
Så vid jag kommer ihåg finns det en speciell givare som räknar kuggar vid transmissionskåpan. Så är det på alla åkerman/volvomotorer i alla fall.
Perkinesen kan var annorlunda förståss.

/Anton!!

InläggPostat: 19:42:29, 10-11-2010
av bangt
sitter en givare på kuggkransen på dom här med. man kan väl kolla servotrycket genom att testa någon manöver på tomgång, funkar det då
borde väl trycket "räcka till".
bomsänken går väl att justera på slangbrottarn på bomkolven?

var sitter snabbkopplingen? har inte upptäckt den vid pumparna :klia:
men jag har iofs inte letat efter den heller :grin:
har en instr,bok på dom ifall du vill att jag kollar något speciellt.

InläggPostat: 21:28:19, 10-11-2010
av Robban_C
Anton skrev:Varvräknarsignalen och alla andra signaler från dieselmotorn går över denna snabbkoppling. ...

Så där ja! En gemensam faktor för flera symtom, sånt tycker en gammal industrireparatör om! :thummar: :grin:
Tack för det!

bangt skrev:... man kan väl kolla servotrycket genom att testa någon manöver på tomgång, funkar det då
borde väl trycket "räcka till"...

Som jag upplevde det så var tomgången rätt låg men det gick att köra manövrerna i alla fall. Det tolkar jag som att servopumpen är i gott skick.

bangt skrev:... bomsänken går väl att justera på slangbrottarn på bomkolven? ...

Tror det stämmer, har nog läst nånstans om schimsning av bomsänken.
Men det kan som sagt också vara så att jag inte är inkörd på just en sån där maskin.


Edit:
Har vi nån "felkodstabell"?
För det är väl felkoder det där med "E 158" etc?
Eller är det Livsmedelsverkets beteckningar på färgmedel? :grin:
Istället för RAL-koder? :mrgreen:

InläggPostat: 21:29:32, 10-11-2010
av Tomasb
Ska du byta upp dig?

InläggPostat: 21:31:25, 10-11-2010
av Robban_C
Tomasb skrev:Ska du byta upp dig?

Det har vi inte sett än men vi gör ju en del grunder (och gör gärna fler) och fyrhalvan må vara effektiv men det är ju inte detsamma som en större maskin för det.

InläggPostat: 21:38:57, 10-11-2010
av bangt
E 158 hydraltempsensor
E 157 är någon tempsensor(har boken på hollänska inne den på svenska är i verkstan)koelvloeistof temperatuursensor
E 150 hitta jag inte :sad:

InläggPostat: 21:44:43, 10-11-2010
av Robban_C
Kylvätska (eller motortemp) enligt goggle translate:
http://translate.google.se/#nl|sv|koelvloeistof%20

Det kanske inte står E150, det kanske ska vara E158, det blinkar som sagt bara till en kort stund så det kan vara jag som ser fel.

Tack bangt! :thummar:

InläggPostat: 22:01:27, 10-11-2010
av Bonken
Robban_C skrev:
Tomasb skrev:Ska du byta upp dig?

Det har vi inte sett än men vi gör ju en del grunder (och gör gärna fler) och fyrhalvan må vara effektiv men det är ju inte detsamma som en större maskin för det.


Roligt! Tänker du om och tar en hjulare eller är det för denna dök upp?

Kan det inte vara så med bomsänken att det var skit bakom spakarna? :vissla:

InläggPostat: 22:09:13, 10-11-2010
av Robban_C
Bonken skrev:... Kan det inte vara så med bomsänken att det var skit bakom spakarna? :vissla:

Det är ju det jag säger att det eventuellt kan vara att jag inte är inkörd på maskinen.

Bonken skrev:... Tänker du om och tar en hjulare ...

Det har vi inte heller sett än.
Men det är mer kapacitet än dom största bandare jag kan ta på lvx-kärran och jag behöver inte skaffa nån trailer för större bandare.
Vi får se hur det slutar.

InläggPostat: 22:10:36, 10-11-2010
av bangt
Kan det inte vara så med bomsänken att det var skit bakom spakarna? :vissla:

:laes_detta: :lmao:

InläggPostat: 22:20:53, 10-11-2010
av Bonken
Robban_C skrev:
Bonken skrev:... Kan det inte vara så med bomsänken att det var skit bakom spakarna? :vissla:

Det är ju det jag säger att det eventuellt kan vara att jag inte är inkörd på maskinen.


Inte illa ment, det vet du. Hopplöst att byta mellan maskiner och ett plötsligt ryck i maskin far gärna ut i handen och så rycker det än mer! Vår Abelco är sån och man får spel i den ibland. Tur jag inte kör den längre ;)

InläggPostat: 22:25:46, 10-11-2010
av Robban_C
Bonken skrev:Inte illa ment, det vet du. ...

Det vet jag, det är lugnt.

Och vaddå, Abelco är väl bra grejor? Det har dom sagt, dom där på Abelco.
:mrgreen: