http://www.blocket.se/sodermanland/Hjul ... ?ca=12&w=1
Lite mysko med panelen tycker jag. Varvräknaren visar noll hela tiden men med jämna mellanrum blinkar det till vad jag tolkar som felkoder. E150, E157 och E158. Men blinkningarna är så snabba att dom är våra att uppfatta. Om det är felkoder så borde dom väl lysa hela tiden eller i alla fall lysa nån sekund i taget?
Om det nu är felkoder så kanske nån har info om vad dom betyder? Käre Anton kanske?
Och varför går inte varvräknaren?
Och så visar indikeringslamporna konstigheter också. Har bild men bara i telefonen.
Laddlampan borde väl lysa när man slår på tändningen? Det gör den inte. Däremot lyser den när man har startat puffran och den går på vad jag uppfattar som rätt låg tomgång. Gasar man sen till så slocknar laddlampan.
Höger om laddlampan är det en lampa med "vevhussymbol" och en pil från var sida. Oljetryck? Den blinkar i alla fall hela tiden men det finns inget slammer i puffran så som om det saknades oljetryck. Tyckte nog att den går rätt rart i puffran.
Under oljetryckslampan (?) finns en lampa med vad som verkar vara "vevhussymbol" och pil enbart från vänster. Svårt att tyda eftersom det har suttit ett klistermärke där. Den lampan lyser hela tiden.
Och längst ner i den högra raden finns en lampa med "hydraulcylindersymbol" och en pil i från var sida. Den blinkar. Fel servotryck?
Vänster om varvräknardisplayen sitter det en större "lampa" (8? lysdioder i samma "lampa"). Den blinkade hela tiden. Centralvarningslampa?
Varken tilt, rotor eller redskapslås gick att få nån fason på. Provade båda pedalerna till vänster om rattstången och alla knappar på spakarna. Redskapslåset kan vara nån av dom båda knappar med låsfunktion som sitter höger om sätet men inte heller dessa gav nåt resultat.
Ibland jobbade puffran när jag tryckte på slätpedalerna, ibland inte.
Spakarna tror jag är Volvos/Åkermans spakar, med en "kula" högst upp och en vippbrytare vid respektive tumme. Vänster vippa skiftade mellan ECO och CAP respektive flytläge on/off. Vänster (?) pekfinger tutade på dom som var utanför. I övrigt verkade det helt dött när man använde brytarna.
Jag tog aldrig nån tur ute på vägen men den var hemskt trött på högväxel. Några dm packad blötsnö så orkade den inte ta sig över detta från stillastående maskin. Är det så? Jag har för dåligt med referenser för att kunna bedöma det.
Med lågväxel så spann den istället, det var då ja kom ihåg att det är en hjulgrävare, inte en traktor.
Nå, grävbroms och pendellås fungerade i alla fall.
Stödblad och stödben likaså.
I övrigt B18 (tror jag) både på maskinen och på snurran, lite läck från skopcylindern, möjligen även från stickcylindern.
Flytläge av/på fungerade också.
Hemskt ös i bomsänken, nästan fritt fall om man inte passar sig.
Brukar det vara så?
Inte så mycket glapp men det var för trångt för att kunna göra några mer avancerade provkörningar.
Planerskopa och tjältand, samt ett löst skoptak. Inga andra redskap.
Jaja, jag vet att det är knapphändigt med info och jag kan heller inte komma med mer info i nuläget eftersom jag inte är vid maskinen men jag måste ju i alla fall fråga forumets specialister.
För örvigt är det hemskt så dålig man är på att köra när man hamnar i en främmande maskin med annorlunda "startlägen" och karaktäristik i spakarna.
Bomsänken börjar tidigare än i våra egna maskiner och dessutom som sagt med fritt fall. Bang i backen!
Man ser ju verkligen ut som en nybörjare.
"Ta med dig nån som kan köra" sa säljaren. Vafan?