Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Mjukvara/elektronik

Startar inte när det är kallt

9 inlägg • Sida 1 av 1
Nyare maskiner är uppbyggda runt om en dator. Här är forumet för diskussioner om detta ...

jokunenp (trådstartaren)

#1 » 23:56:50, 11-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag köpte nyligen en H10 som började ok när jag köpte den och de temperaturer där omkring noll. Men nu är temperaturerna i regionen -10C och nu finns det inte ens ett ljud från startmotorn solenoid.

Jag måste få denna maskin att flytta igen så jag får den här saken lastad till en trailer. det är för tillfället ligger i ett stenbrott omkring 50 km från mitt hem.

Jag beställde en fabrik manual och instruktion för denna modell från detta forum butiken förra helgen men tyvärr inte har kommit än.

Det måste finnas en frusen relä, kontakta fel eller Startmotorn är helt enkelt att dra för mycket ström. Det hjälper inte att elektronik är i dåligt skick hytten öppen för element (och har minst denna vinter) och jag har inte schemat för denna modell.

Jag tyckte att schemat för en H9 modell i detta forum som jag anser är ganska nära rätt. men enda Hittills har jag kunnat göra var bränna en hel del säkringar.

Jag börjar bli trött på att göra detta på rätt sätt och jag är nu ute efter reläet i motorrummet som driver startmotorn så jag kan varmt tråd saken. Jag kan göra en ordentlig reparation när maskinen är på hemma.

Jag har kontrollerat att hela 24 volt är i startsnöret bultarna men jag är inte säker på om jag rätt gissat (den röda pilen) relä som driver startmotorn?

Också det skulle inte skada att ha rätt schema för denna maskin.

så någon hjälp skulle uppskattas. ledsen för min svenska är detta en google översättning.

och samma på engelska


Hi, I recently bought an h10 that started ok when i bought it and the temperatures where about zero. Unfortunately now the temperatures are in the region of -10C and now there is not even a sound from the starter motor solenoid.

I need to get this machine moving again so i get this thing loaded to an trailer. it is currently located in a quarry some 50 km from my home.

i ordered a factory manual and instruction for this model from this forums shop last weekend but unfortunately they have not arrived yet.

There must be a frozen relay, contact error or starter motor is simply drawing too much current. it does not help that electronics are in poor shape the cab open to elements (and have been at least this winter) and i do not have the schematics for this model.

I found the schematics for an h9 model in this forum that i believe are quite close to right. but only thing so far i have been able to do was burn a whole lot of fuses.

I´m getting tired of doing this the right way and i´m now looking for the relay in the engine compartment that operates the starter so i can hot wire the thing. I can do a proper repair when the machine is at home.

i have checked that the full 24 volts are in the starter bolts but i´m not sure if i have correctly guessed (the red arrow) relay that operates starter motor?

Also it would not hurt to have the correct schematics for this machine.

so any help would be appreciated.
Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av jokunenp 17:54:55, 12-02-2011, redigerad totalt 1 gång.
jokunenp
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:43, 22-07-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: h 10 -83



Anton

#2 » 10:46:43, 12-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har PM
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Fredrik_

#3 » 12:22:36, 12-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen!

Pilen pekar på en förvärmnings-solenoid /relä ser det ut som..

Hoppas infon du får från Anton hjälper dig rätt!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jokunenp (trådstartaren)

#4 » 17:49:32, 12-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för feedback.

Jag fick den igång! :thumme: Jag var lite stygg och direkt började odjuret från startermotor terminaler. Efter denna fart på startknappen från stugan fungerat så väl! konstigt ... Jag är bara glad att jag kan starta den!

Nu naturligtvis finns det ett nytt problem ... svingen rörelsen complitely fryst .. Det måste finnas mer vatten än olja där. Även detta fungerade när temperaturen var nära noll ... Jag har till värme som olja facket och försöka ersätta vatten med olja. åh vad roligt! :slag:

och samma på engelska ...

I got it started! :thumme: I was a bit naughty and directly started the beast from the startermotor terminals. After this jumpstart the starter button from the cabin worked as well! weird... I'm just glad that i can start it!

Now of course there is a new problem... the swing motion is complitely frozen.. there must be more water than oil in there. This too worked when the temperature was near zero... I have to heat that oil tray and try to replace water with oil. oh what fun! :slag:
jokunenp
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:43, 22-07-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: h 10 -83

Brynjar

#5 » 23:53:39, 12-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Åkerman trenger ofte ettersyn og drenering av svingveksel i de kalde årstidene... :grin: Bra du fikk den i gang,"kortsluttet" du starteren?

jeg hadde samme problem på min maskin tidligere,men den er av litt nyere modell så det var ikke samme sikringsboks...så da kunne jeg ikke komme me råd heller desverre...
Senast redigerad av Brynjar 23:55:13, 12-02-2011, redigerad totalt 1 gång.
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Klondike72

#6 » 16:05:03, 06-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

gud va min norska är dålig :screwy:
Klondike72
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:38:46, 12-02-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Brynjar

#7 » 18:45:45, 06-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klondike72 skrev:gud va min norska är dålig :screwy:


Jamen du er jo svensk.... :mrgreen: Rart egentlig,språkene er ikke sååå forskjellige...

Hva er det du ikke forstår?
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Anton

#8 » 21:30:40, 06-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Norska är dålig med. Ber om ursäkt om jag svarar fel ibland :smile:

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Brynjar

#9 » 21:25:45, 07-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Da er det bare og spørre om en bedre forklaring... :grin: bedre det enn å f.eks ikke forstå og svare ut i det blå....... :grin:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander


Återgå till [Åkerman] Mjukvara/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se